Gå till innehåll

KMG

Rekommenderade inlägg

Ska rensa levande sten med kaustiksoda och sedan neutralisera med saltsyra. Någon som har koll på koncentration av kaustiksoda (natriumhydroxid) samt hur länge man ska låta stenen ligga i? Är massa fulalger (red turf) på och dess sporer i som jag vill ta kol på och sedan starta om stenen.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du 40 g kaustiksoda per liter vatten får du den lösning på 1 M. I industrin brukar den koncentrationen användas för att tvätta rent och sterilisera rörsystem och liknande. Den gamla klassikern Allt om saltvattensakvariet av Frank de Graaf från 1977 använder också en liknande koncentration för korallskelett: 45 g per liter vatten.

 

Jag använde den koncentrationen för gammal torkad levande sten i somras.

 

Det är nog bra att låta stenen ligga några dagar så gjorde jag i alla fall. Tänk bara på familj och djur om du har en hink stående, det är mycket frätande.

 

Du behöver ingen saltsyra utan det räcker med att tvätta rent stenen med vattenbyten. Låt stenen stå någon dag efter varje vattenbyte. De första lakvattnen blir rejält gula. Kolla ungefärligt pH och när den är nere vid nivån för kranvatten så är den rentvättad.

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Det var ju synd. Nu har du avbrutit processen så det är bara att starta om. Byt gärna allt vatten ett par gånger innan.

Aha, ska den ligga i kaustiksoda tills det inte luktar längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎12‎-‎21 at 17:07, Claes_A sa:

Tar du 40 g kaustiksoda per liter vatten får du den lösning på 1 M. I industrin brukar den koncentrationen användas för att tvätta rent och sterilisera rörsystem och liknande. Den gamla klassikern Allt om saltvattensakvariet av Frank de Graaf från 1977 använder också en liknande koncentration för korallskelett: 45 g per liter vatten.

 

Jag använde den koncentrationen för gammal torkad levande sten i somras.

 

Det är nog bra att låta stenen ligga några dagar så gjorde jag i alla fall. Tänk bara på familj och djur om du har en hink stående, det är mycket frätande.

 

Du behöver ingen saltsyra utan det räcker med att tvätta rent stenen med vattenbyten. Låt stenen stå någon dag efter varje vattenbyte. De första lakvattnen blir rejält gula. Kolla ungefärligt pH och när den är nere vid nivån för kranvatten så är den rentvättad.

 

 

3 timmar sedan, Claes_A sa:

Den ska gärna ligga länge, det är ju en lakning som tar tid. Tänk lutfisk.

 

Jag körde någon vecka eller så i somras ute i vedboden och sen lakvatten några dagar per omgång.

 A blast from the past

 

Välkommen tillbaka Claes_A :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/21/2018 at 17:07, Claes_A sa:

Tar du 40 g kaustiksoda per liter vatten får du den lösning på 1 M. I industrin brukar den koncentrationen användas för att tvätta rent och sterilisera rörsystem och liknande. Den gamla klassikern Allt om saltvattensakvariet av Frank de Graaf från 1977 använder också en liknande koncentration för korallskelett: 45 g per liter vatten.

 

Jag använde den koncentrationen för gammal torkad levande sten i somras.

 

Det är nog bra att låta stenen ligga några dagar så gjorde jag i alla fall. Tänk bara på familj och djur om du har en hink stående, det är mycket frätande.

 

Du behöver ingen saltsyra utan det räcker med att tvätta rent stenen med vattenbyten. Låt stenen stå någon dag efter varje vattenbyte. De första lakvattnen blir rejält gula. Kolla ungefärligt pH och när den är nere vid nivån för kranvatten så är den rentvättad.

 

Hmm, blir tålamod med 70 kg sten i badkaret under jul... Är i o f s före detta levande sten som blev översvärmad av red turf alger. Därför vill jag döda den och starta om. Fick stå ute först i tre dagar med kaustik. Lite för kallt, men vad gör man?

20181223_194609.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...