Gå till innehåll

Återfallsförbrytare


Löta

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

 

Det är nu 14 år sedan jag la ned saltvatten men en flytt från Stockholm till Sundsvall. Har hållit på med akvarier i 44 år men salt i ca 10 år och är numer 50 år ung, på den tiden körde jag low tec och hade ganska stora akvarier. 

 

Nu ska jag sätta upp en kub i källaren i gymmet, det föll på ett aqua medic 140l kub med möbel och alla tillbehör utom värmare och osmos som jag har köpt till.

Det ska inte gå fort och rummet kommer att vara färdigt om några månader, och då finns det tid till planering som jag älskar - där har jag tre frågor till er dvs vad tycker ni?

 

1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller ser ni fördelar med att lära mig allt nytt som hänt under dessa 14 år?

2. Kan någon ge mig inspiration till hur jag får så mycket simutrymme som möjligt i min kub, är det någon annan som kan lägga in bilder och berätta hur de har gjort?

3. Det ska ta låååånnnngggg tid jag har inte bråttom - förslag på invånare så jag inte skaffar de jag har haft tidigare på ren rutin :)

 

Ha en god jul alla och tack för insläppet... 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och God Jul!

 

8 minutes ago, Löta said:

1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller ser ni fördelar med att lära mig allt nytt som hänt under dessa 14 år?

Det beror på vad du menar med low tech, men även på vilka (och hur många) djur du tänkt hålla? Jag började också om för ca 5 år sedan (efter över 15 års uppehåll), det som jag lagt märke är att det finns många olika i stort sett likvärdiga metoder att välja mellan idag. Det finns också betydligt fler och dyrare tillbehör att köpa, många är nog väldigt bra men det blir ju ganska dyrt om man skall ha allt. Avancerade metoder och tillbehör är nog bara värda besväret om man tänkt hålla mycket stenkoraller.

 

8 minutes ago, Löta said:

2. Kan någon ge mig inspiration till hur jag får så mycket simutrymme som möjligt i min kub, är det någon annan som kan lägga in bilder och berätta hur de har gjort?

Det bästa är att inte bygga kompakta stenrösen, utan istället skapa pelare eller grenverk. Här är ett par exempel (iofs från större kar): 

https://vimeo.com/7282633

http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/103-december-2011-tank-of-the-month

 

För att montera ihop levande sten som ovan kan man limma mindre stycken med revepoxy och cyanoakrylatlim, större stycken kan man borra hål i och trä rör eller plastpinnar genom.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För fiskarnas skull vill jag att alla fiskar skall ha en egen sovplats och minst ett gömställe inne i stenröset. Jag tror alltså inte att de japanträdgårdinspirerade inredningarna är bra för fiskar. Hos mig gömmer sig fiskarna inte lika mycket i de kar de har gott om gömställen i. Vet de att de har 20 cm till ett gömställe vågar de vara framme. Har man bara några stenar i karet gömmer de sig bakom dem så fort man närmar sig karet. (Utom vid matningstid för då är hungern större än skräcken).

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, stigigemla said:

För fiskarnas skull vill jag att alla fiskar skall ha en egen sovplats och minst ett gömställe inne i stenröset. Jag tror alltså inte att de japanträdgårdinspirerade inredningarna är bra för fiskar. Hos mig gömmer sig fiskarna inte lika mycket i de kar de har gott om gömställen i. Vet de att de har 20 cm till ett gömställe vågar de vara framme.

Fast det finns oftast håligheter inuti/under enskilda halvstora stenar där åtminstone små fiskar får plats. För större fiskar kan sjävla grenverket skapa gömställen (beroende på hur tätt det är förstås). Man kan även ställa ett par stora stenar bredvid/mot varandra på botten, dessa stenar kan även utgöra fundament till pelarna. Slutligen bildar själva korallerna ännu fler gömställen med tiden.

 

Quote

Har man bara några stenar i karet

Revpelare kan bestå av en hel del sten. Skillnaden är väl att med ett stenröse sitter stenarna ihop mer kompakt, vilket antingen ger onödigt(?) mycket tomt simutrymme vid frontrutan eller att man kan stoppa in ännu mer sten i röset. Med revpelare/grenverk kan man istället fylla ut mer av utrymmet i karet med just grenverk, ända fram till frontrutan om man vill.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kompakt man gör ett stenröse är väl upp till inredaren. 

För fiskarnas del är en perfekt sovplats / gömställe precis så stor att fisken får plats och att större fiskar som skulle kunna jaga ut den inte kommer in där. Undantag där har varit olika Pseudanthias som alla sovit i samma håla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget större erfarenhet som tex Stig. 

Jag har inte heller väldigt mycket grottor, iofs revbakgrund som där antagligen är en del småplatser i som jag kanske inte direkt tänker på. 

Jag har väl egentligen bara en regelrätt grotta, ungefär där den gröna chalicen är lite till höger om mitten. 

I den sover mina 2 kirurger, kjesarparet och tryckarhanen.

Mitt clownpar, hökfisk, Ramosus och tryckarhona har andra sovplatser. 

Bifogar en bild på hur mitt rev är uppbyggt. 

 

FA4F2E09-DB7B-4D15-8CA1-DDA8EC5DD608.jpeg.e8e535ace7b10d524fd1c27c79b1b087.jpeg

Mvh

Kim

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...