Gå till innehåll

Städpatrull


Rallep95

Rekommenderade inlägg

Jag började med lite turbos/trochus-snäckor. Jag vet inte vad som skiljer och vissa butiker vet nog inte heller men finns lite olika, vissa har jag läst är sämre att vända rätt på sig än andra. Mina klarar det även i sanden. 

Utökade sedan med lite eremiter och 2 ”tuxedo” sjöborrar. Känns som att både sjöborrarna och eremiterna gör helt algrent medan snäckorna täcker större områden. 

Dom eremiterna jag personligen rekommenderar är små tricolor, har köpt mina från whitecorals i samband med korallköp men finna säkert i diverse butiker här i Sverige. Dom är väldigt små och väldigt snälla. Finns fina eremiter och vissa är rätt aggressiva vad jag läst, har även sett skillnad på beteende på tex tricolor och en fin eremit jag har med blå/svarta ben (elegans?), sistnämnda verkar väldigt mycket mer aggressiv. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, eremiter ska gärna ha lite tomma skal för att kunna uppgradera när dom vuxit ur sina egna. 

 

Du kan söka på reef safe hermit crabs, clean up crew etc så hittar du lite mer. 

Antal.... tja. Nån här på guiden har mängder med eremiter och snäckor. Jag har ca 10 snäckor, 2 tuxedo och ca 20-40 eremiter varav majoriteten är små tricolor. 

Sen har jag även några sandvändande snäckor men är tveksam till hur pass mycket nytta dom verkligen gör. Ska nog prova en sandvända sjöstjärna Archaster typicus.

Glömde, mitt akvarium är på ca 900 liter.

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid börjat med 10 snäckor och 5 eremiter, gärna av olika arter om butiken har. Därefter märker man ganska snabbt på algtillväxten om det behövs mer eller inte. Inget kar är de andra likt i näringsvärden och algproduktion kontra algkonsumtion vilket gör att man får laborera lite fram och tillbaka innan man når en balansgång :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Rallep95 said:

Oj 4 timmar var länge, är dem mycket mer känsliga än fiskar?

Ja det verkar så (iaf när det gäller ändringar av salthalten), det är inte ovanligt att hälften av nyinköpta snäckor dör inom några dagar. Shimek rekommenderar 5-10 timmars droppacklimatisering här: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju kolla salthalten på vattnet man får med och då räkna ut hur stor skillnad. Skiljer det mycket ska man väl ta det lugnare.

 

Är du i en butik så välj turbo som ser lute olika ut så får du lite olika sorter. Jag hade flera olika. När karet blev obalans under sommaren dog alla utom en sort..så bra med variation..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, Qurex said:

Man kan ju kolla salthalten på vattnet man får med och då räkna ut hur stor skillnad. Skiljer det mycket ska man väl ta det lugnare.

Även mängden vatten i påsen från butiken kanske spelar roll. Ju mindre vattenvolym, desto större effekt får varje ny droppe vatten från akvariet. Snäckor brukar väl inte få med sig så mycket vatten, vilket kanske talar för att vara extra försiktig med dropphastigheten jämfört med större djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...