Gå till innehåll

Tips layout hörnakvarium


Robbs

Rekommenderade inlägg

Hej. Är här någon med ett hörnakvarium som skulle vilja komma med nån idé eller bild på en fin layout?

Har testat mig fram i en vecka nu utan vatten men får inte riktigt till det. 

Vill ha allt rätt innan starten. 

 

 

30164B79-C177-49DA-B84F-FACB306C9FE3.jpeg

5AC35463-0BF3-45A5-8E81-8E48CC75DE2E.jpeg

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé är att dölja det bakre hörnet med en revpelare. Denna kan antingen vara konformad (med stor bas, ungefär som bild nr 2) eller trattformad (vilket ger mycket utrymme under för svampar och andra skugglevande djur).

 

En annan idé är att ha två pelare eller väggar på sidorna så det bildas en ravin eller korridor in mot det bakre hörnet, men då kanske det behövs mer eller annorlunda sten (t ex BTN-moduler?).

 

Men det viktigaste är kanske vilken typ av nässeldjur du tänkt ha. Euphyllia, mjukkoraller och symbiosanemoner är/blir så stora att de kommer att dölja mycket av stenen de sitter på.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

En idé är att dölja det bakre hörnet med en revpelare. Denna kan antingen vara konformad (med stor bas, ungefär som bild nr 2) eller trattformad (vilket ger mycket utrymme under för svampar och andra skugglevande djur).

 

En annan idé är att ha två pelare eller väggar på sidorna så det bildas en ravin eller korridor in mot det bakre hörnet, men då kanske det behövs mer eller annorlunda sten (t ex BTN-moduler?).

 

Men det viktigaste är kanske vilken typ av nässeldjur du tänkt ha. Euphyllia, mjukkoraller och symbiosanemoner är/blir så stora att de kommer att dölja mycket av stenen de sitter på.

Funderar på det här med pelare också. Ser bra ut med en sten som går högt upp mot ytan.

Ska ner 10-15kg ls också men det kan jag inte testa just nu eftersom dom är i karet som är igång. 

Annars får det bli ny sten men då är det en hel nystart igen vilket jag gärna slipper. 

 

Har sett några med väggar på sidorna hela vägen in men tycker det blir lite stenhög av det. Gillar grottor och hål som fiskar kan simma genom. 

 

I nuläget lär det bara bli lps och mjuka koraller.

Tack för idéerna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Christian J sa:

10-15kg sten kan iofs ta upp en del plats. Kanske den skulle kunna ligga på botten runt strukturen på bild 2?

Ja kanske nåt sånt. Tänkte om jag skulle ha ls under så att jag får upp dom här stenarna högre. 

 

34 minuter sedan, tiomm sa:

Börja i andra änden och ta en funderare över hur du vill att korallerna placeras/synas i karet, och gör en stenformation som möjliggör detta.

 

Just det jag har problem med.

det jag vet kommer i är det jag har just nu.  

Anemon,euphyllia,stjärnpolyp och läderkorall. 

Kommer mer sen men jag har inte kunnat bestämma mig på ett år vad jag ska ha så det blir svårt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...