Gå till innehåll

Första korall, nybörjarkorall


Rallep95

Rekommenderade inlägg

Det är en fruktansvärt dålig site. 

Genomgående fel svenska namn på djuren och bland tillbehören är det också en hel del fel.

Knappar och stjärnpolyper är bland rekommenderade koraller och det kan man väl tåla då de i alla fall är släkt med varann.

Mycket allvarligt däremot är att de rekommenderar Palythoa och Protopalythoa till nybörjare.

Djur som inte får hållas i Sverige presenteras som husdjur. Cites nämns inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska börja med något som du kanske vill ha längre fram oxå, speciellt viktigt att tänka på om du väljer något som växer som ogräs.....tex ovannämnda GSP.

 

Jag hade nog hellre börjat med nån fin ”skiva” (som oxå kan sprida sig rätt ordentligt men enligt mig inte alls som ogräset :) ) tex rhodacthis som du oxå fått tips om.....finns även Discosoma och Ricordea. 

 

Viktig info är kanske oxå storlek på akvarium och vad du tänkt ha i och det blir kanske en prioriteringsfråga vad gäller fisk/korallval, belysning, balling eller annan dosering för att bibehålla värden för KH - kalcium - magnesium. 

Vissa koraller kräver mer flöde, belysning och är känsliga för ändringar i värden än andra. Vissa vill ha lite ”skitigare” vatten än andra. 

Kan tyvärr inte tipsa om nån bra sida att läsa om koraller men prova att googla shroom coral, sps coral, lps coral, soft corals, beginner corals. Vet inte hur pass där finns material att läsa på guiden. 

Nä, nu har jag svamlat färdigt och nån med kunskap får hjälpa dig :D 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-12-27 at 20:38, Rallep95 sa:

Hej, nån som har tips/råd på första korall/nybörjarkoraller?☺️

 

6 timmar sedan, stigigemla sa:

Det är en fruktansvärt dålig site. 

Genomgående fel svenska namn på djuren och bland tillbehören är det också en hel del fel.

Knappar och stjärnpolyper är bland rekommenderade koraller och det kan man väl tåla då de i alla fall är släkt med varann.

Mycket allvarligt däremot är att de rekommenderar Palythoa och Protopalythoa till nybörjare.

Djur som inte får hållas i Sverige presenteras som husdjur. Cites nämns inte.

Rasmus det verkar som att jag av misstag länkade dig en fruktansvärt dålig sida som Stig redan påpekat därför ber jag om ursäkt.

Till mitt försvar kan jag bara säga att själv är jag nybörjare och borde inte ge råd till andra med så lite kött på benen, my bad. -respekt:smiley24:

 Från andra sidan förstår jag inte vad det är för folk som lämnar sådan info, som kan ställa till det för andra.

Som nybörjare kan jag rekommendera om du hittar någon korall som du tycker om, eller flera, läs så mycket information som möjligt.

Helst från olika håll, och olika forum. Det kommer hjälpa dig .

Du kommer veta om det är svåra eller lätta koraller för nybörjare eller erfarna akvarister.

Om dem passar med din fisk, uppsättning. Det finns många koraller som är mer eller mindre aggressiva mot andra koraller.

Alla koraller bär mer eller mindre på toxiner. 

Fast det finns även såna som är direkt farliga för våran hälsa och för vårat liv.

Om du vill veta vilka de är, lämnar jag det till dem personer som verkligen vet vad vi snackar om.

Som sagt är jag bara nybörjare.

Det viktigaste är om att läsa, läsa, läsa, läsa...

Och en gång till, jag be om ursäkt för den dåliga sidan som jag läkande till dig. Det var inte meningen, nybörjarens fel helt enkelt.:smiley13:

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otur kan man lugnt säga. När man hållit på så länge som jag så retar man sig på när det dyker upp konstiga namn  på djuren. Man vill ju vara säker på att det är samma djur man pratar om. Men som nybörjare eller nästan nybörjare är det ju omöjligt att veta vilka djur som egentligen heter något helt annat på svenska. Eller vilka koraller som kan vara hypergiftiga.

Jag tycker du skall fortsätta länka till sidor du hittar. Det är ju mycket bättre om du får reda på att någon sida är tveksam (och även andra) än om du och säkert andra blir lurad av dåliga råd.

Det är ingen som är sur på dig. Tvärtom - nu vet vi att sidan är dålig tack vare dig.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, stigigemla sa:

Otur kan man lugnt säga. När man hållit på så länge som jag så retar man sig på när det dyker upp konstiga namn  på djuren. Man vill ju vara säker på att det är samma djur man pratar om. Men som nybörjare eller nästan nybörjare är det ju omöjligt att veta vilka djur som egentligen heter något helt annat på svenska. Eller vilka koraller som kan vara hypergiftiga.

Jag tycker du skall fortsätta länka till sidor du hittar. Det är ju mycket bättre om du får reda på att någon sida är tveksam (och även andra) än om du och säkert andra blir lurad av dåliga råd.

Det är ingen som är sur på dig. Tvärtom - nu vet vi att sidan är dålig tack vare dig.

Det är lugnt. Inte första eller sista gången jag eller någon annan kommer tabba sig.

Det som är viktigt som du sa att nu vet vi att sidan är dålig och att informationen är osäker.

Det är det som är syftet med forumet. Jag är bara glad att vi kan hjälpa varandra.:smiley20:

 

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Kimozabe sa:

Jag tycker du ska börja med något som du kanske vill ha längre fram oxå, speciellt viktigt att tänka på om du väljer något som växer som ogräs.....tex ovannämnda GSP.

 

Jag hade nog hellre börjat med nån fin ”skiva” (som oxå kan sprida sig rätt ordentligt men enligt mig inte alls som ogräset :) ) tex rhodacthis som du oxå fått tips om.....finns även Discosoma och Ricordea. 

 

Viktig info är kanske oxå storlek på akvarium och vad du tänkt ha i och det blir kanske en prioriteringsfråga vad gäller fisk/korallval, belysning, balling eller annan dosering för att bibehålla värden för KH - kalcium - magnesium. 

Vissa koraller kräver mer flöde, belysning och är känsliga för ändringar i värden än andra. Vissa vill ha lite ”skitigare” vatten än andra. 

Kan tyvärr inte tipsa om nån bra sida att läsa om koraller men prova att googla shroom coral, sps coral, lps coral, soft corals, beginner corals. Vet inte hur pass där finns material att läsa på guiden. 

Nä, nu har jag svamlat färdigt och nån med kunskap får hjälpa dig :D 

Mvh

Kim

 

Vet inte vad det är för fel på detta karet Kim ?:) En typ av GSP - dock en briarum på baksidan och längs ner till höger samt rhodacthis till höger. Vad är det för fel på dessa koraller?

 

FTS-3.jpg.c72f3e00c4cc128c5694c89837696dfa.jpg

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Kimozabe sa:

g tycker du ska börja med något som du kanske vill ha längre fram oxå, speciellt viktigt att tänka på om du väljer något som växer som ogräs

 

 

Var mest en reaktion på detta - min GSP växer som ogräs men jag gillar den - den ger liv till karet

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minutes ago, Lasse said:

min GSP växer som ogräs men jag gillar den - den ger liv till karet

Är den inte ett problem för övriga koraller då?

 

Rent generellt tycker jag ofta man läser skräckhistorier om olika organismer som breder ut sig i hela karet och konkurrerar ut allt annat. Stämmer verkligen detta, eller är det bara akvaristerna som inte gallrat tillräckligt?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Christian J sa:

Rent generellt tycker jag ofta man läser skräckhistorier om olika organismer som breder ut sig i hela karet och konkurrerar ut allt annat. Stämmer verkligen detta, eller är det bara akvaristerna som inte gallrat tillräckligt?

 

Vad tror du själv? Den bränner bra, samma med green hairy mushroom som växer över en del annat - men bägge två är en del i min uppsättning och jag kan rensa om jag vill, ta bort stenar, skrapa osv. Men många koraller är sådana - euphyllia - som anses vara en "värdefull" korall är värst IMO.

 

Men skall jag vara ärlig - jag vill hellre ha ett "vilt" akvarium - inte en villaträdgård med små färgade pinnar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse hahaha, var inte meningen att trampa nån på tårna. 

Men jag anser att det rådet jag gav stämmer, det växer som ogräs, menade inte att det är fult, och man ska vara medveten om det om man skaffar det. Samma gäller väl vissa skivor och knappar.....Rodachtis är väl den mest aggressiva arten av skivor men låter det vara osagt. 

 

Euphyllia är absolut superaggressiva med svepande tentakler som når långt och växer sig rätt stora om dom trivs, vet inte ens om det går att fragga ner ”wall-hammer” eller om det bara går att göra med ”branching”-typen. 

Jag gillar absolut inte enbart pinnar, väljer själv dock Euphyllia före tex GSP för att det ger lite rörelse fullt medveten om dess aggressivitet. Gillar själv skivor och har en hel del av dom. 

Läste förresten om en SPS (en sorts Pocillopora) idag som tydligen förökar sig och sprider sig över allt i akvariet om man har otur....eller tur om man nu ser det så. 

Jaja......försökte bara ge lite tänkvärda tips till trådstartaren :) 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

Vad tror du själv?

Har ingen egen erfarenhet av GSP, men andra arter har aldrig varit något större problem hos mig (t ex hydroider eller Aiptasia) eller så har de minskat/försvunnit av sig själva efter ett tag (t ex Valonia). Så generellt tror jag hoten är överdrivna.

 

1 hour ago, Lasse said:

Men många koraller är sådana - euphyllia - som anses vara en "värdefull" korall är värst IMO.

Precis, och medan det ofta varnas för t ex Xenias växtpotential så anses det närmast positivt om karet blir igenvuxet med Acropora.

 

1 hour ago, Lasse said:

Men skall jag vara ärlig - jag vill hellre ha ett "vilt" akvarium - inte en villaträdgård med små färgade pinnar.

Samma här, men det innebär kanske också att det inte bör tillåtas uppstå en monokultur av någon art som breder ut sig alldeles för mycket på de övrigas bekostnad (trots att detta förekommer i naturen också). Frågan blir då om det finns arter som inte går att hålla efter, ens om man försöker? Jag kommer inte på några på rak hand.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvudsaken anser jag är att man hittar det man gillar och kör på det. Jag gillar att blanda som de flesta, medan andra har dedikerade kar för en familj av koraller. När jag var ny så var det Xenia och Euphyllia som gällde, och de är mer givande för en nybörjare att ge sig på enkla koraller som växer på bra då det ökar på självförtroendet till att skaffa de mer krävande korallerna (a.k.a de mer färgglada).

 

Mitt tips är att sök "top ten beginner corals" på youtube så har du en hel del att kika på. Sen hängde jag mkt på reeflex när jag var ny för att bekanta mig med vad vi kan (och inte kan) ha i akvarium och vad som finns i det stora blå. Det är en go blandning av engelska kryddat med lite tyska men man får ta det för vad det är :)

 

https://www.reeflex.net/

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla råd & tips! :) 

Kollat på youtube också, top 10 corals osv. Även kollat på företagsakvarium & tritonakvarium, hoppas jag nämnt korrekta namnen på dem!

Några som jag fastnat för:

Discosoma peach aussie

Euphyllia med tentakler

Nån typ av Rhodactic

Tracyphyllia

Acorpora, nån grön och lila.

Även kollat Zoanthis men verka vara giftig då? Nån speciell sort man ska akta sig för?

Tycker även Bubble tip är väldigt fina. Dock kanske inget för en nybörjare? :D

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Tack så mycket för alla råd & tips! :) 

Kollat på youtube också, top 10 corals osv. Även kollat på företagsakvarium & tritonakvarium, hoppas jag nämnt korrekta namnen på dem!

Några som jag fastnat för:

Discosoma peach aussie

Euphyllia med tentakler

Nån typ av Rhodactic

Tracyphyllia

Acorpora, nån grön och lila.

Även kollat Zoanthis men verka vara giftig då? Nån speciell sort man ska akta sig för?

Tycker även Bubble tip är väldigt fina. Dock kanske inget för en nybörjare? :D

 

 

Vissa knappar är väldigt giftiga, kommer inte ihåg korrekt stavning/namn men det kan någon annan fylla på med alt sök på guiden....nånting liknande ”palenthoa” :D 

 

Anemoner kan vandra runt rätt friskt och hamna i både pumpar och bränna koraller. Är man väl medveten om detta och att vissa sorter även förökar sig rätt flitigt så absolut. Anemon med clowner är helt fantastiskt, jag personligen har valt att hoppa över anemon till mina clowner men det är riktigt riktigt kul att titta på om du frågar mig. 

Acroporor kräver lite mer kontroll/stabilitet av värden men finns väl vissa som är lättare än andra men här får någon annan fylla på med info. Jag har 4 små fraggar i mitt akvarium mest för att se vad som händer. Vill veta att min belysning, flöde, näringsvärde etc fungerar. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...