Gå till innehåll

Ytterligare wrasse tips sökes :)


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Fick en fin länk av @danne031 om wrasse:

https://www.reef2reef.com/threads/all-about-reef-safe-wrasses-in-aquaria.259894/

 

Jag behöver dock lite hjälp/tips, hittar inte heller den tråden som för inte så längesedan både @stigigemla och @Lasse skrev om en wrasse i.

 

Det jag behöver är en lugn, revsäker, plattmaskätande (vet att det inte finns garantier) wrasse som är lätt att få att äta det andra fiskar äter (torrfoder och fryst krill etc). Dessutom inte behöver en massa sand att gräva ner sig i (jag har bara 0,5-2cm sandbädd) och som pricken över i:et gärna får vara snygg att titta på :D 

 

Jag har inga problem med att vänta/specialbeställa fisken ; ) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken Christian, ”Halichoeres wrasses do have one absolute requirement and that is a deep sand bed in which to bury themselves at night or when they feel threatened. At least two inches would be my recommendation and due to their burrowing nature”. Där försvann en del :) 

 

Tack Lasse, då ska jag bara låta mina copepods växa till sig i antal, eventuellt köpa lite fler. Får se om jag kanske provar en scooter blenny längre fram......många som skriver att det är en underhållande fisk att titta på. Jag gillar karaktärsfulla fiskar av den mindre storleken :D 

Denna sidan har jag använt mycket för att försöka hitta fiskar som jag vill ha, men där är inte det latinska namnet med.

https://se.reeflex.net/kategorie/27.html#synchiropus

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Kimozabe said:

Tack för länken Christian, ”Halichoeres wrasses do have one absolute requirement and that is a deep sand bed in which to bury themselves at night or when they feel threatened. At least two inches would be my recommendation and due to their burrowing nature”. Där försvann en del :)

Man behöver nog inte 5cm sand över hela botten, det räcker kanske med ett hörn eller mellan ett par stenar. Jag frågade @Lasse om detta ganska nyligen förresten.

 

Känner mig personligen väldigt sugen på den rutiga Halichoeres hortulanus trots den påstådda vuxenstorleken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Christian J sa:

Man behöver nog inte 5cm sand över hela botten, det räcker kanske med ett hörn eller mellan ett par stenar. Jag frågade @Lasse om detta ganska nyligen förresten.

 

Känner mig personligen väldigt sugen på den rutiga Halichoeres hortulanus trots den påstådda vuxenstorleken...

 

Kan inte minnas jag svarade :) Men om jag svarade annat än att det fungerar med djupare delar någonstans så svarade jag fel. Jag har inte 5 cm överallt - det varierar - men de söker upp lämplig plats IMO

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Christian J sa:

Man behöver nog inte 5cm sand över hela botten, det räcker kanske med ett hörn eller mellan ett par stenar. Jag frågade @Lasse om detta ganska nyligen förresten.

 

Känner mig personligen väldigt sugen på den rutiga Halichoeres hortulanus trots den påstådda vuxenstorleken...

Ok, tror dock inte jag har 5cm någonstans utan snarare 2-3cm där det är som djupast. 

Kan ju iofs alltid köpa en säck till och fylla på, ingen brådska än så länge för vet inte riktigt vad jag ska skaffa nu när Lasse tipsade om en blenny. Hittade förövrigt många amerikanska sidor som har haft samma tur med sina blennys. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, runstenen sa:

@irwin_fletch

Värt att prova en grupp kanske ? Och några sixline kanske.  

Läst på amerikanske forum att de inte ta just aefw, men jag tror inte det skulle vara omöjligt. Sixliner har jag, de går väl inte så bra i par/grupp har jag fått för mig. 

 

Jag kommer nog köra annan lösning på problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mina erfarenheter borde en ensam ocellatus rensa ett akvarium på uppemot 1000 liter från plattmask.

När det gäller parasitära plattmaskar vet jag inte. Jag har inte sett att den rotat i sanden men djur på sanden är välkomna byten.

Den är mycket lättare att vänja vid akvariemat än mandarinerna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Lasse said:

 

Kan inte minnas jag svarade :) Men om jag svarade annat än att det fungerar med djupare delar någonstans så svarade jag fel. Jag har inte 5 cm överallt - det varierar - men de söker upp lämplig plats IMO

 

MVH Lasse

Hittade posten från februari (jag visste väl att det var ganska nyligen): https://saltvattensguiden.se/topic/50443-ett-nytt-projekt/?do=findComment&comment=642025

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...