Gå till innehåll

2-part (Jim Welsh variant)


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Dags att ta tag i kalcium, magnesium och karbonater till det nya akvariet på jobbet. De 60 literna förbrukar ungefär 1 KH i veckan (sjunker från KH 8 till 7 på en vecka), kalkalgerna har kommit igång nu. Under de första veckorna har jag löst det med tillsats av natriumbikarbonat och kalciumklorid. Men nu ska det förbättras med 2-part som också innehåller magnesium och sulfat.

 

Jag testar varianten av receptet från Jim Welsh som Randy Holmes-Farley presenterade i denna tråd:
https://www.reef2reef.com/threads/new-diy-two-part-recipes-with-higher-ph-boost.344500/

 

Omräknat från US gallon till liter blir receptet lite svenskvänligare:

 

(1,5X mer koncentrerad version, som B-Ionic, 7833 KH per liter)

 

 

Part 1 Kalcium, magnesium & klorid

198 g CaCl2 (dihydrat)

103,5 g MgCl2 (hexahydrat)

Vatten till 1 L

 

Part 2 Alkalinitet & sulfat

148,5 g Na2CO3 (eller 235 g NaHCO3 som bakas i ugn eller 112 g NaOH)

27 g Na2SO4

Vatten till 1 L

 

Doseras dessa lösningar 1 ml av varje till 50 L akvarievatten så ökar KH med 0,16 enheter och kalcium och magnesium följer med upp i balanserad form. Klorid- och sulfatbalansen hamnar också rätt.

 

Nu hade jag bara natriumbikarbonat hemma så det får bli ugnsbakning till natriumkarbonat:

 

5c2ce2330f430_Skarmavbild2019-01-02kl_16_54_27.png.7b02183045d65b94ae715eda5d1e99fe.png

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Vad är fördelarna med detta jämfört med vad som verkar vara den "vanliga" balling metoden som är vanligare i Europa med Kh + Ca/Mg + Natriumkloridfritt salt? Det blir ju en behållare mindre att dosera såklart. Men hur skiljer sig resultatet? Blir balling metoden obalanserad, det pratas mycket om balanserad dosering med 2-part.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är bättre i den bemärkelsen att rätt designad med natriumkloridfritt salt så leder den enbart till ökad salthalt. D v s den leder i alla fall teoretiskt till att alla saltvattnets joner får rätt balans. I praktiken lär det dock vara svårt att få rätt balans på mindre joner som t ex kalium, bromid, jodid och strontium.

 

Denna 2-part är lite enklare. Den ser till att kalcium, magnesium, karbonater, natrium, klorid och sulfat är i rätt balans i förhållande till varandra. Det är nästan alla joner i saltvatten. Egentligen bara kalium kvar bland de vanligaste jonerna i saltvatten och halten av kalium är ju låg. Resten av jonerna är det jämförelsevis ännu lägre halter av och de tenderar att dyka upp som kontaminanter i salterna man tillsätter. Kalium är t ex en vanlig kontaminant.

 

Så det är bara ett enklare sätt att hålla KH, kalcium och magnesium rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Rapport igen:

 

Fungerar utmärkt än så länge (lösningarna är klara och fina, inga uppenbarligen negativa effekter av doseringen). Jag doserar 4 ml av varje en gång dagligen men eftersom akvariet står på kontoret och jag har dragit ned på helgjobbandet blir det två dagar utan manuell dosering (Har doserpump men har inte orlat att koppla in den). Jag doserar dubbel dos på måndagen för att kompensera för frånvaron av dosering under helgen (KH vara nere på 7,5 då en måndag). Detta ger i snitt en dosering för att fortifiera alkaliniteten med nära 0,5 KH per dag.

 

Trots detta smög sig alkaliniteten upp till 9 KH nu i går fredag efter att jag i jobbstressen struntat i att mäta dagligen (Det är banne mig demoraliserande att mäta KH 8 varje dag vecka ut och vecka in). Jag får kanske dra ned lite på doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...