Gå till innehåll

Hur länge klarar sig Ls i frigolitlådan


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten.  Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet  och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. 

 

Mvh

Reryd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, stigigemla said:

Gnestavatten är inte lämpligt att blanda direkt med salt till saltvatten.

Vattnet är hårt och innehåller också lite koppar.

Men för att hålla stenen blöt i ett par dagar kan det väl inte vara några problem? Problemet är väl ämnen som ackumuleras över tid om man aldrig använder omvänd osmos? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Reryd said:

Klarar sig stenen i lådan som den kommer i

Jag vet inte om det finns någon gräns tidsmässigt, levande sten blir gradvis sämre ju längre den ligger utanför vatten.

 

9 hours ago, Reryd said:

eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump?

Får den plats i en hink behövs det ju inte så mycket vatten, kanske du skulle kunna få en dunk gammalt saltvatten av någon annan akvarist i närheten och fylla hinken med? Å andra sidan dör det alltid organismer på/i ny levande sten, vilket i sin tur förorenar vattnet och orsakar ännu mer död, så helst bör man ha mycket mer vatten och gärna en skummare. Kanske det rentav är bättre att förvara stenen i lådan, så länge den hålls fuktig och vid lagom temperatur?

 

1 hour ago, stigigemla said:

Gnestavatten är inte lämpligt att blanda direkt med salt till saltvatten.

Vattnet är hårt och innehåller också lite koppar.

Vad tror du om att köpa några flaskor batterivatten och blanda saltet med? Lite dyrt kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Christian J sa:

Jag vet inte om det finns någon gräns tidsmässigt, levande sten blir gradvis sämre ju längre den ligger utanför vatten.

 

Får den plats i en hink behövs det ju inte så mycket vatten, kanske du skulle kunna få en dunk gammalt saltvatten av någon annan akvarist i närheten och fylla hinken med? Å andra sidan dör det alltid organismer på/i ny levande sten, vilket i sin tur förorenar vattnet och orsakar ännu mer död, så helst bör man ha mycket mer vatten och gärna en skummare. Kanske det rentav är bättre att förvara stenen i lådan, så länge den hålls fuktig och vid lagom temperatur?

 

Vad tror du om att köpa några flaskor batterivatten och blanda saltet med? Lite dyrt kanske.

Ja jag tror nog mest på att låta de va i lådan. Kanske lägga in blött tidningspapper eller handduk? Har heller inte så jag kan lägga i skummaren eller pump de är ett plug and play så det är ju anpassat efter sumpen där bak? Tror alltså inte rör å så får plats i en hink med fullt av sten.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minutes ago, Reryd said:

Ja jag tror nog mest på att låta de va i lådan. Kanske lägga in blött tidningspapper eller handduk?

Jag har hört sägas att stenen kan bli liggande torrlagd i stekande tropisk sol i timmar efter att den tagits upp, och även kan bli liggande i timmar (dygn?) vid flyg- och tullförseningar. Om detta stämmer kanske ett par dygn i normal rumstemperatur går bra också. Se bara till att lådan är stängd så inte stenen torkar ut, lite blött tidningspapper gör nog ingen skada heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Christian J sa:

Jag har hört sägas att stenen kan bli liggande torrlagd i stekande tropisk sol i timmar efter att den tagits upp, och även kan bli liggande i timmar (dygn?) vid flyg- och tullförseningar. Om detta stämmer kanske ett par dygn i normal rumstemperatur går bra också. Se bara till att lådan är stängd så inte stenen torkar ut, lite blött tidningspapper gör nog ingen skada heller.

Ok va bra kör på det! Tack för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...