Gå till innehåll

Vad gör min korall (?)


Fp730a

Rekommenderade inlägg

Oj(!) det hade jag ingen aning om (????). Vad innebär giftig i sammanhanget? 

 

Att jag långsamt förgiftar min familj till döds eller att man kan sticka sig lite om man skickar i handen ?? 

 

Tack för info! 

 

Ps. Jävla dumt av akvariegubben att inte nämna detta då jag var inne för ”första korallen....”

ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj(!) det hade jag ingen aning om (????). Vad innebär giftig i sammanhanget? 
 
Att jag långsamt förgiftar min familj till döds eller att man kan sticka sig lite om man skickar i handen ?? 
 
Tack för info! 
 
Ps. Jävla dumt av akvariegubben att inte nämna detta då jag var inne för ”första korallen....”
ds.
Sök på Palytoxin så får du se att det är ett av världens farligaste biologiska gift. Jag fick med sådana koraller också men har nu tagit bort dem och skickat dem till Örebro för destruktion.
Om du ska ta bort dem så ta en burk under vattnet och lägg helst hela stenen (för att inte stressa dem) i burken och stäng locket under vattnet. För att neutralisera giftet kan försiktigt ta ur hälften av vattnet ur burken (se till att korallerna är under ytan) och fylla på med klorin.
Efter 2 veckor ska giftet vara neutraliserat och du kan skicka burken på destruktion. Kolla med din kommun hur du gör det.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag är långt ifrån någon självskriven expert... Jag hade ett helt gäng av dessa - nästan tonvis! ;)

 

Innan jag bytte kar så försökte jag avlägsna de som jag kunde se med "ögat". Hur jag tog bort dem är en historia för sig.

 

Jag vet inte riktigt, men naturen har en otrolig förmåga att överleva, detta verkar även gälla dessa knappar.

Jag har fått tillbaka ett par stycken igen. 

 

Vete tusan om det inte är bättre att låta dem vara ifred. ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt läsa på under dagen. Verkar vara två läger där det ena lägret säger livsfarligt. Det andra lägret säger låt dom vara och iakta extrem försiktighet så händer inget.

 

Det lutar åt att jag plockar bort dessa (synd att jag precis nu limmat fast dom på en fin levande sten.....) 

 

Hur hade ni andra gjort??

 

MVH

 

 

J

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är tufft är att karbaterna kan vara mycket små och därmed svåra att se. Framförallt när man plockat upp en sten och knappen dragit ihop sig.

 

Jag försökte verkligen bli av med dem, på inrådan av min bättre hälft.

 

Jag kan nu se en eller två pyttesmå knappar som sitter på en (ganska) stor sten. Vad är bästa avlägsningstipset för dessa små krabater?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg stenen i en liten hink nere i akvariet och bär ut den. Fyll på med klorin så att det blir lika delar klorin och vatten och så att stenen är täckt.

Förvara hinken på balkongen till framåt våren. Giftet är borta på ett par veckor men det är bra att ha säkerhetsmarginal.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller är mer eller mindre giftiga. Vissa kan man bränna sig på. Andra kan man dö om man hanterar de fel. Man hoppas ju att säljare säger detta men jag skulle även tycka att man som köpare läser på vad man ska köpa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Rallep95 sa:

Tur jag gick in på denna tråden o läste detta, skall snart köpa min första korall/koraller.. Men säger inte säljarna något om de är giftiga? Eller hur får dem ens säljas om de giftiga..? /Nybörjare

 

Skulle säga att det är en kombination av okunskap och framförallt en svenskhet av att tänka "äsch det är så ovanligt". Typ, cancer är något som bara händer andra, den inställningen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-01-03 at 13:54, Fp730a sa:

Ps. Jävla dumt av akvariegubben att inte nämna detta då jag var inne för ”första korallen....”

Tycker det är lite j***igt att inte butikspersonalen informerar om sådant. 

Som säljare borde man ha lite ansvar och det kan ju gå riktigt illa med detta giftet. 

 

Tur att du inte hanterade dom fel. 

 

Sen är det väl som vanligt att man bör helst läsa på lite själv innan man köper. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag vill bara säga att det finns massa fina knappar som inte är så giftiga jag tycker själv om fina knappar och har en del typ Utter Chaos, Sunny D, Rasta osv. 

Jag tycker inte att man behöver bli helt avskräckt från knappar.

 

Mvh Frank

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...