Gå till innehåll

Plötslig översvämning av skummare


Rekommenderade inlägg

Igår började min skummare (Tunze 9004) i mitt 4 år gamla kar plötsligt skumma enorma mängder. Till slut tvingades jag stänga av skummaren eftersom den fylldes till brädden av re vätska (ej skum) inom loppet av 5 minuter, trots att jag stängt luftskruven nästan helt. Vad kan ha orsakat detta?

Skummet är inte alls klistrigt, och brister direkt till en klar vätska (ser ut som vanligt vatten). Själva akvariet ser ut som vanligt. När jag la i en droppe olivolja upphörde överskumningen ett par timmar för att sedan börja igen.

Förändringar nyligen:

- Använde lite revepoxy och Loctite superglue några timmar innan, men det har jag gjort förr utan problem.

 

- Började mata med fryst artemia dagen innan, men det har jag också gjort förut.

 

- Köpte en sjöhare för några dagar sedan som ätit enormt mycket gröna trådalger sedan dess. Kan tänka mig att det frigjorts mycket näring pga detta, men som sagt avskummet är klart som vatten.


- Ökade styrkan på belysningen dagen innan, men det har jag också gjort förut. Kan ökad fotosyntes ha orsakat skumbildningen? Jag ser inga syrebubblor på inredningen ens nu på kvällen, och jag har bara lite koraller och trådalger. Kan nya skott trådalger avge syre innan de hinner ätas upp (så att jag aldrig ser dem)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...