Gå till innehåll

Vilka saltvattenfiskar rekommenderas?


Jeanette Åhs

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Vi är nybörjare med saltvattenakvarium. Vårt Red see e-max 250 med sump har vi haft sedan slutet av september. 

Har 20 kg levande sten, 5 turbosnäckor, 5 eremitkräftor, 2 clownfiskar och det senaste inköpet 2 st lyrstjärtar som håller på att bo in sig.

 

Vilka fiskar skulle ni rekommendera oss?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska vara lite tråkig först och bara säga att era lyrstjärtar låter som anthias, vanligtvis vill man ha ett mindre stim av dessa på åtminstone 5-6st. Vad som då händer är att en av de blir hane och han har sitt harem av honor, har man otur och stimmet är för litet så tenderar de att alltid mobba den som är svagast tills den dör. Hur bara 2 fungerar vet jag faktiskt inte, hoppas det funkar :)

 

Andra relativt enkla fiskar kan vara en Salarias, bangaii eller pyjamas kardinaler. Wrasse finns det en hel del, se bara till att läsa lite innan köp då många arter har t.ex. skaldjur som favoritföda, det vill säga sånt man har som städare ;)

En dvärgkejsare kan också vara ett trevligt tillskott, eventuellt en kirurg men där gäller det definitivt att läsa på då inte särskilt många stannar i en lämplig storlek mer än ett par år.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du jag skulle varmt rekommendera att ni kikar igenom Lasses tråd "ett nytt projekt". Ni kan ju skippa de första 10 sidorna med själva bygget om inte det är intressant. Hans kar är något större men han fokuserar väldigt mycket på mindre fiskar som skulle funka i erat :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tråkigt svar är att välja arter som harmonierar ihop med form, färg och beteende (det brukar minska antalet arter drastiskt). Om t ex clownfiskarna är aggressiva kan det kanske passa med lite tuffare fiskar som Pseudochromis/Pictichromis, vilket samtidigt gör det svårare att hålla skygga arter.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
26 minutes ago, Jeanette Åhs said:

Hej!

Vi funderar på en eld dvärgkejsare men vi har läst att kejsare kan vara mycket på koraller. Är det så?

Jag tror det är individuellt för olika exemplar. Min egen loriculus nafsar ofta på stenkoraller (men inte mjukkoraller), jag tror inte de skadas av det men polyperna är nästan alltid slutna. Andra dvärgkejsare jag haft har inte nafsat.

 

26 minutes ago, Jeanette Åhs said:

Har funderingar på damsell blå med gul stjärtfena. har läst lite olika ska vara ett stim eller ett par. vilket är bäst? 

Det finns flera arter med liknande färger, t ex Chrysiptera parasema och Pomacentrus similis här: https://www.liveaquaria.com/category/28/damselfish?c=15+28 tydligen skall de vara fredliga om de sätts i samtidigt, även om de inte bildar några egentliga stim i akvarium.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...