Gå till innehåll

Ytterfilter vs reaktor!


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Hej

har funderat lite på ett ytterfilter eller en reaktor för att köra kol, fosatremover och dyl.  

Har ett litet kar på 150l så undrar om någon har använt ett ytterfilter till just detta ändamål och om någon har för och nackdelar att dela med sig av ? 

Själv tycker jag ett ytterfilter verkar kanon då jag ej har plats i akvariet eller har sump. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfiltren är väldigt bra! Du har en dedikerad volym som får vara ganska ifred. Nackdelen med ett ytterfilter är att det är väldigt besvärligt på de flesta modellerna att göra regelbundet arbete på de. De lämpar sig mycket bättre till områden som bara kräver underhåll någon gång om året som högst. Tex som ett mörkt refugium för filtrerare.

 

Kol och fosfat absorberare ska du byta varje månad, så det blir minst 12 öppningar per år. Tro mig, det ledsnar du på ganska fort, speciellt med saltvatten :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, mikoto sa:

Ytterfiltren är väldigt bra! Du har en dedikerad volym som får vara ganska ifred. Nackdelen med ett ytterfilter är att det är väldigt besvärligt på de flesta modellerna att göra regelbundet arbete på de. De lämpar sig mycket bättre till områden som bara kräver underhåll någon gång om året som högst. Tex som ett mörkt refugium för filtrerare.

 

Kol och fosfat absorberare ska du byta varje månad, så det blir minst 12 öppningar per år. Tro mig, det ledsnar du på ganska fort, speciellt med saltvatten :-)

Okej jag förstår, men man måste ju öppna och byta i en reaktor också, hade ett deltec fr509 i mitt förra kar och det var inte heller ”roligt” att öppna och lossa slangarna på, om man nu ska jämföra.

tänkte att ett ytterfilter öppnar man och drar upp ”korgarna”. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag har ett ytterfilter som jag använt just till det ni vill ha det till och det funkade hur bra som helst och betydligt enklare att öppn då det är bajonett koppling vattnet rinner inte ut från slangen när det lossas 

jag använde det till ett kar utan sump

 

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

jag har ett ytterfilter som jag använt just till det ni vill ha det till och det funkade hur bra som helst och betydligt enklare att öppn då det är bajonett koppling vattnet rinner inte ut från slangen när det lossas 

jag använde det till ett kar utan sump

 

mvh Frank

Hallå Frank 

kanon, precis så jag tänkt. 

Kul att höra om någon annan kört så innan man köper ett, är man bara noga med rengöring av median så borde det funka bra, och som du säger så ska ju slangarna inte läcka vatten, för i ett reaktorrör så ska man lossa slangarna och där läcker det garanterat. 

Vet inte om du minns men jag var hos dig för ett bra tag sedan och köpte en anemon, euphyllia och ”gräsmattan” och lite sten, det växer på bra och anemonen har delat sig nu :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...