Gå till innehåll

Natriumkloridfritt salt från Triton


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på om jag skall byta över till Triton nu när jag behöver nya salter till min balling.

Har förstått det som attt man kan använda Triton tillsatserna i ballinguppsätt men finner ingenstans om de har natriumkloridfritt salt. Just nu använder jag oceanakvariums ballingsalter och de fungerar mycket bra. Om jag skulle byta till t.ex. kalciumklorid från Triton så räknar jag med att jag också måste byta ut magnesium, natriumkarbonat osv för att koncentrationerna är olika.

Om jag då byter ut magnesium, kalcium och natriumkarbonaten så räknar jag med att jag också måste använda tritons natriumkloridfria salt för om jag fortsätter å använda det jag har nu så lär ju koncentrationen mellan de olika ämnen i akvariet blir ruskigt fel. Eller tänker jag fel? @Lasse @stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har förstått det rätt så vet vi inte exakt vad Triton har i sina Core 7-flaskor, det är en företagshemlighet.

 

Men grunderna kan vi eftersom de uppger det:

 

1 Magnesium + traces (troligen huvudsakligen magnesiumklorid och magnesiumsulfat)

2 Kalcium + traces (troligen huvudsakligen kalciumklorid)

3a Alkalinity + traces (troligen natriumkarbonat/natriumbikarbonat)

3b Alkalinity + traces (troligen natriumkarbonat/natriumbikarbonat)

 

Det som de kallar för "traces" är nog ditt natriumkloridfria salt. Troligen har de en del magnesiumsulfat i flaska 1 för att inte rubba klorid-sulfatjonbalansen. Då är det inte mycket kvar att fördela på flaskorna för att få ihop komplett saltvatten, främst lite kalium och sen ännu mindre mängder av bromid, strontium, borat, flourid samt ytterligare några spårelement. Kanske har de pytsat i natriumsulfat också i flaska 3a eller 3b för att nå rätt balans?

 

Eftersom vi inte vet vad de pytsat ned i vilken flaska i vilken koncentration så kan det inte vara vettigt att kombinera delar av Tritons produkter med andra lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Claes_A sa:

Om jag har förstått det rätt så vet vi inte exakt vad Triton har i sina Core 7-flaskor, det är en företagshemlighet.

 

Men grunderna kan vi eftersom de uppger det:

 

1 Magnesium + traces (troligen huvudsakligen magnesiumklorid och magnesiumsulfat)

2 Kalcium + traces (troligen huvudsakligen kalciumklorid)

3a Alkalinity + traces (troligen natriumkarbonat/natriumbikarbonat)

3b Alkalinity + traces (troligen natriumkarbonat/natriumbikarbonat)

 

Det som de kallar för "traces" är nog ditt natriumkloridfria salt. Troligen har de en del magnesiumsulfat i flaska 1 för att inte rubba klorid-sulfatjonbalansen. Då är det inte mycket kvar att fördela på flaskorna för att få ihop komplett saltvatten, främst lite kalium och sen ännu mindre mängder av bromid, strontium, borat, flourid samt ytterligare några spårelement. Kanske har de pytsat i natriumsulfat också i flaska 3a eller 3b för att nå rätt balans?

 

Eftersom vi inte vet vad de pytsat ned i vilken flaska i vilken koncentration så kan det inte vara vettigt att kombinera delar av Tritons produkter med andra lösningar.


Hej Claes och tack för ditt svar.

Jag tänker inte på Core7-flaskorna utan på de rena salterna som man kan köpa. Det går å köpa natriumkarbonat, calciumklorid och magnesiumklorid löst i pulverform om man vill det och använda till balling eller 2/3-parts men jag undrar då vad man skall göra med natriumkloridfritt salt. I recepten jag har använt är det ju tagit hänsyn till koncentrationerna mellan de 4 olika men på triton finner jag bara att man kan köpa de 3 stora salterna: mg, ca och kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då hänger jag med.

 

För att återknyta till din originalfråga så kan du köpa t ex kalciumklorid från Triton och natriumbikarbonat från någon annan tillverkare. Salt som salt (bara du vet vad det är i förpackningen), du väger ju upp så mycket som du ska ha.

 

Vad gäller natriumkloridfritt salt är svaret nog att eftersom Tritons "balling" är Core 7 så erbjuder de inget sådant. Du får köpa den produkten av något annat företag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Claes_A sa:

Ok, då hänger jag med.

 

För att återknyta till din originalfråga så kan du köpa t ex kalciumklorid från Triton och natriumbikarbonat från någon annan tillverkare. Salt som salt (bara du vet vad det är i förpackningen), du väger ju upp så mycket som du ska ha.

 

Vad gäller natriumkloridfritt salt är svaret nog att eftersom Tritons "balling" är Core 7 så erbjuder de inget sådant. Du får köpa den produkten av något annat företag.

Jo men är inte salterna olika koncentrerade? Förstår det på tillverkarna att de menar att det är olika "renhet" och deras är bäst :)

Undrar också hur det faller sig ut när man sen skall blanda natriumkloridfritt salt som skall passa till de övriga salterna. Man önskar ju att de skall vara i balans och då måste ju koncentrationen av spårämnen i det natriumkloridfria saltet stämma överrens med koncentrationen av mg, ca och kh. Annars blir det väl för mycket/lite spårämnen.

Exempel.

Jag blandar nu 440 g kalciumklorid och 123 gram natriumkloridfritt salt. Detta för att det receptet jag har fått säger att så skall det vara.

Om jag tar Tritons kalciumklorid eller fauna marines kalciumklorid som de menar innehåller mycket mindre vatten än andra så kommer ju inte koncentrationerna mellan de båda lösningarna å stämma. När jag sedan doserar lika mycket från alla dunkarna kommer något ämne att hamna i överskott/underskott. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej någon större koncentrationsskillnad är det inte mellan olika förpackade kalciumklorid, magnesiumklorid eller natriumbikarbonat.

 

De potentiella föroreningarna är en mycket liten del av saltets vikt så den påverkar knappast hur mycket du ska väga upp. Det viktiga är att du får rätt hydrering av dina salter (hur mycket kristallvatten som är bundet) eftersom det påverkar vikten på saltet rejält. T ex kalciumklorid är vanligen ett dihydratsalt och det vore av praktiska och ekonomiska skäl mycket underligt om någon akvariefirma skulle välja någon annan variant (t ex dyra torkade salter utan vatten). Jag kollade och ser att Fauna Marin uppger att deras kalciumklorid är just det vanliga ett dihydratsaltet. Tyvärr är Tritons Labs designade hemsida ganska tunn på information om produkterna så jag kan nu inte snabbt klicka mig fram till en innehållsdeklaration av deras kalciumkloridprodukt. Men det är med all sannolikhet vanliga dihydratformen, det borde stå på förpackningen.

 

Att akvariefirmorna anger att deras kemiprodukter är rena som försäljningsargument förstår jag. Dels finns det en väldig mängd olika renhetsgrader på kemikalierna och att de valt en något högre renhet kostar dem pengar som hamnar på slutpriset till oss konsumenter. Och dels är vi kunder nojiga att dosera något skit, t ex tungmetaller, i våra akvarium.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så i praktiken bör jag då kunna använda de gamla salterna jag har kvar i kombination med nya under den tidsperioden som jag går över från ett märke till ett annat utan att det inverkar på varandra eller mängden som skall vägas upp och blandas?

T.ex. jag använder triton kalciumklorid och mitt gamla natriumbikarbonat i samma utsträckning som mitt nuvarande recept säger oavsett vad det står på förpackningen jag använder.

På mitt nuvarande recept använder jag 440 gram kalciumklorid tillsammans med 130 gram magnesiumklorid och då kan jag i teorin bara köra på samma recept även om jag byter märke och det skall inte ha någonting å säga för koncentrationen - mäter så klart oavsett.

Tänker du då att det går bra att använda det "nya" märket utav salter tillsammans med det natriumkloridfria saltet jag använder nu utan risk för att det skall påverka förhållandet utav koncentration mellan spårämnen/förbrukningsämnen: ca, mg och kh?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...