Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Nygren

Montipora fästning på glas

4 inlägg i detta ämne

Hej!

Undrar om någon har fäst montipora i bak på glaset sitt akvarium någon gång! 

Använding av lim och ifall man klipper till den slät på ena sidan och limmar det mot glaset!

Sen såklart om de ens kan fästa sig på glas.

Skulle vara häftigt om dom växte ut och "bordade" sig ut från glaset, om man har slut på ställen man vill sätta fraggar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SPS:er växer på glas. bara att limma upp och vänta. vet dock inte hur mycket vikt de klarar att hålla sig fast med. 

jag hade förut montipora superman på en del av bakggrunden (den spred sig dit via sten). dock tror jag att den växte på kalkalger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De växer fint på glas och sedan utåt i vattnet, precis så är det i ett kar hos en lokal butik till mig. På glaset är montiporan kanske 30×30cm eller mer, och den växer utåt i karet en 20×20cm typ.

Sen om det någonsin går att få bort korallen utan att krossa glaset eller smälta skelettet med syra det vet jag inte ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter tvärschysst! Tack för svaren! Ska försöka mig på det sen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu