Gå till innehåll

Dosering av Triton Trace Base elements


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Står det på flaskorna hur mycket en viss mängd i ml påverkar vattenvärdet per liter eller måste man också köra triton ICP test för att få en rekommendation på dosering?

 

Tänker i jämförelse med t.ex. ATI där det står på flaskorna hur mycket som skall i akvariet för en viss ökning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda jag kört med är jod och kalium och där doserar jag efter rekommendationer vid icp.

Har faktiskt aldrig fullt ut förstått alla märken som har dosering på förpackningarna, hur vet flaskan vad ens kar förbrukar liksom?

Jod undantaget, det förbrukas ju inte så sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, danne031 sa:

Den enda jag kört med är jod och kalium och där doserar jag efter rekommendationer vid icp.

Har faktiskt aldrig fullt ut förstått alla märken som har dosering på förpackningarna, hur vet flaskan vad ens kar förbrukar liksom?

Jod undantaget, det förbrukas ju inte så sett.

du missförstod mig. är inte för att få en riktlinje på hur mycket jag ska dosera för det mäter jag fram men jag vill veta koncentrationen i flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah då förstår jag, och vad gäller jod och kalium som de två exempel jag har hemma så kollade jag just och på båda står det inget om innehållet utan enbart "dose as recommended after icp", ungefär.

Är väl ganska troligt att det gäller övriga också.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag är på G att börja dosera med Triton7, innehåller dessa kalium och jod också eller behöver jag dosera det utöver doseringen med Triton7?

Jag kollade Kalium för första gången själv idag och låg på 370mg/l så jag antar att jag snart måste dosera upp det på ena eller andra sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, peppe67 sa:

Jag är på G att börja dosera med Triton7, innehåller dessa kalium och jod också eller behöver jag dosera det utöver doseringen med Triton7?

Jag kollade Kalium för första gången själv idag och låg på 370mg/l så jag antar att jag snart måste dosera upp det på ena eller andra sättet.

 

Det innehåller lite av allt kan man säga, för att undvika överdosering av något behöver de allra flesta stötta upp med extra specifika spårämnen. Det går inte att säga innan hur det fungerar för dig men det är troligt att exempelvis jod och strontium behöver doseras vid sidan av senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Det innehåller lite av allt kan man säga, för att undvika överdosering av något behöver de allra flesta stötta upp med extra specifika spårämnen. Det går inte att säga innan hur det fungerar för dig men det är troligt att exempelvis jod och strontium behöver doseras vid sidan av senare.
Ahh, ja det låter logiskt. Jag får hålla koll på värdena framöver så får vi se vad det slutar i.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...