Gå till innehåll

Nitrat-export


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

För ca 1-2 månader (kommer inte ihåg exakt tidsintervall) sedan var jag tvungen att dosera nitrat för att det var alldeles för lågt 0-2.5 (Salifert).  

För ca 1 månad sedan valde jag att ta ut alla mina tillklippta filter som jag hade i en reaktor för kol. Anledningen är att jag tycker det blir ett långt och bökigt moment att byta ut kolet med rengöring av skumfilter som samlat en massa skit etc. 

Valde nu att bara lägga ner en mediapåse i reaktorn. 

 

Jag har oxå hoppat över 2 vattenbyte och samtidigt minskat ner mitt vattenbyte gjort nu senast från ca 90 liter till 65 liter. Akvariemått är 190*80*60 cm med en sump som har ca 180 liter vatten i sig när jag stänger returen. 

 

Jag har dom senaste 2-3 veckorna märkt att nitratet nu parkerat på 10 och vet inte om det är en kombination av vattenbyte, matning och att jag inte längre kör med filter i reaktorn. Kan verkligen reaktorn ha agerat som nitratfilter så pass bra att det hållit nere nitratet? Kanske i kombination med att jag inte gjort någon rengöring av sanden, brukar puffa på sanden med en feeder för koraller så det virvlar upp lite skräp från sanden. 

 

Vet att 10 i nitrat inte är akut värde och om det parkerar sig där fungerar det säkert alldeles utmärkt. Kör inga reaktorer, refugium etc. Enbart skummare. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...