Gå till innehåll

Vattenvärden


peppe67

Rekommenderade inlägg

Nu har jag fått resultaten från min första vattenanalys och skulle behöva lite hjälp att tolka dem.

Jag har gulmarkerat de som jag kan se ligger utanför rekommenderade nivåer.

Behöver jag tillföra Jod?

Behöver jag göra något för att sänka Zink och Aluminium?

Fosfor och fosfat ligger över den rekommenderade nivån, jag har tänkt att köra igång en algreaktor så snart ekonomin tillåter, tror ni att det kommer att räcka för att sänka dessa nivåer eller behöver jag göra mer?

Capture2.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod behöver de flesta dosera, fast i ärlighetens namn är det väl snarast så att färgerna på korallerna bestämmer om du känner att du måste eller inte. Hos mig exploderade i stort sett färger när jag  började med jod.

 

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod behöver de flesta dosera, fast i ärlighetens namn är det väl snarast så att färgerna på korallerna bestämmer om du känner att du måste eller inte. Hos mig exploderade i stort sett färger när jag  började med jod.
 
Jag tycker (och har hela tiden tyckt) att mina koraller är väldigt bleka i färgen och skulle gärna se dem färggladare. Så då kan det väl vara idé att dosera jod då
Men du ser inga problem med mina andra värden då?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de flesta någon gång upplever ett oförklarligt värde som kan bero på mätfel i maskinen så därför brukar jag sällan agera omgående efter ett cup. Hur illa det är med zink och aluminium vet jag inte..

Alu kan vara från fosfatremover om du använt det, zink...handkräm har jag för mig är en vanlig källa. Båda kan dock även lika väl visa noll vid nästa test  :)

Fosfat är väl inte heller någon panik med, inte optimalt men kör du på din plan med reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
Tycker att jod ser lågt ut samt att du har för hög fosfat, jobbar med dessa så kommer det nog blir bättre med dina koraller, håll även koll på nitrat =)
 
/// Alex
Tack Alex, då börjar jag dosera Jod och kör på med min plan på algreaktor

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de flesta någon gång upplever ett oförklarligt värde som kan bero på mätfel i maskinen så därför brukar jag sällan agera omgående efter ett cup. Hur illa det är med zink och aluminium vet jag inte..
Alu kan vara från fosfatremover om du använt det, zink...handkräm har jag för mig är en vanlig källa. Båda kan dock även lika väl visa noll vid nästa test 
Fosfat är väl inte heller någon panik med, inte optimalt men kör du på din plan med reaktor.
Tack för svar, då kör jag på det

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet är det inte särskilt noga med jodvärdet. Du har jod i vattnet och i och med det tror jag inte du ser någon skillnad om du doserar upp värdet.
Men lågt nitratvärde brukar ge allmänt bleka koraller.
Men jag har ju nyss haft högt Nitrat och jobbat för att sänka det, varför testar de inte för Nitrat på labbet?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...