Gå till innehåll

Mysteriet på postgatan.


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Tänkte berätta en liten historia som jag gärna mottager feedback på.

 

För ca en vecka sen började jag få problem med cyano, vilket jag först trodde var dino.

Jag körde en kur med dinoX under en dag, samtidigt kopplade jag ur doseringspumpen då jag doserar triton core 7 samt tog ur kolet.

Då enligt instruktion ska man göra ett vattenbyte på 10% efter dinoX som jag gjorde. Insåg strax efter att jag hade cyano istället för dino.

 

Innan jag körde med red slime remover tänkte jag att jag skulle testa få bort det på naurligt sätt, genom att göra om flowed i karet.

Jag försiktigt möblerade om stenen i karet på ett sätt där jag tänkte att jag skulle eliminera "dead spots". Jag vet såklart att möblera om sten är en risk men då jag inte har så djup sandbädd samt både en diamant goby och två wrassar som altid är i sanden tänkte jag att det nog inte var så farligt. Jag flyttade och riktade även om mina båda steramers.

 

Dagen efter möbleringen hade jag en sten med skivor som började dö, detta är en sten som sitter sida vida sida med två andra stenar även de med samma slags skivor.

Skivorna på stenen i fråga dog allihopa, de luktade illa när de började smälta så jag sög upp dem och kastade dem. Notera att det bara var skivorna på en sten som dog.

Jag har inte jätte mycket SPS koraller då jag inte kan så mycket om dem, men min störst acro är nu helt vit och död, dock är jag ganska säker på att den stod för när en streamer då den började tappa "kött" från det hållet, riktade om streamern lite men den dog ändå. En annan acro jag hade i närheten håller även på att dö, den var dock inte precis i streamers väg utan strax över på en fragghylla.

 

När kommer jag till mysteriet kanske ni nu undrar, då kan jag svara att jag kommer till det nu.

Doseringen har nu varit igång i två dagar, jag var och höll på att byta rulla på min rollermat och råkade då titta bort på mina triton flaskor, då ser jag att flaska ett kanske har 35% kvar means de andra flaskorna har kanske 70% kvar, När fan hände detta undra jag. vad jag kan få fram så innehåller flaska 1 i triton core 7 magnesium vilket jag förstår är det mins farlig att överdosera.

Jag gjorde idag ett salifert magnesiumtest och förväntade mig att att de skulle vara "off the charts" till min förvåning var den bara 1245 som är lite lågt tom. Ni kan jag fatta min förvirring när jag tror jag har överdoserat magnesium men den ändå är låg? Vad kan ha hänt?

 

Min nuvarande värden.

Salt: 35

Magnesium: 1245
Calcium: 425

Alk: 8,5

Fosfat: 26

Nitrat: 3

 

Biler kommer i inlägget nedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad som hänt. Vilken doseringspump använder du. Det finns dock ett generellt fel som är lätt att göra. Om man placerar utloppet från doseringspumpen lägre än nivån i behållarna kan man få hävert om det vill sig illa.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minutes ago, Lasse said:

Vet inte vad som hänt. Vilken doseringspump använder du. Det finns dock ett generellt fel som är lätt att göra. Om man placerar utloppet från doseringspumpen lägre än nivån i behållarna kan man få hävert om det vill sig illa.

 

MVH Lasse

Det är en Aqua Medic doserpump.

Tänkte också att det kan ha varit hävert dock så tycker jag mitt magnesium test borde visa högt isf. :klia:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har mg testet varit öppnat?

Hur länge var pumpen urkopplad? Att en acro dör av förändrat flöde är inte helt orealistiskt i och för sig, kan ju ha förvärrats av utebliven dosering.

Hur är flaskorna placerade i förhållande till var slangarna mynnar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju faktiskt ut som att hävert var orsaken, eller kan ha varit tekniskt iallafall.

Datum på tester står för "på hyllan bäst före". När ett test väl öppnats brukar man säga att det är ok 6-12 månader, (men rent krasst så kan det såklart bli kontaminerat vid första användning).

Vad som brukar hända när det blir "dåligt" är att det går åt mer reagens/färgomslaget kommer senare.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder samma aqua medic doser.. mina flaskor sitter lägre ner än utloppet.

men då får jag jämt problem att vätskan rinner tillbaka i flaskan hela tiden från pump 3.. ingen vätska alls i slangen. Hade tänkt höja upp flaskor som du har gjort men nu kommer nog skippa det.. vet inte vad som är bra lösning 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, imre sa:

jag använder samma aqua medic doser.. mina flaskor sitter lägre ner än utloppet.

men då får jag jämt problem att vätskan rinner tillbaka i flaskan hela tiden från pump 3.. ingen vätska alls i slangen. Hade tänkt höja upp flaskor som du har gjort men nu kommer nog skippa det.. vet inte vad som är bra lösning 

 

Byt pumphuvud, det ska sluta tätt när det står still men har blivit slitet hos dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, danne031 said:

 

Byt pumphuvud, det ska sluta tätt när det står still men har blivit slitet hos dig.

 

okej.. skumt eftersom doser är en månad gammal och hade det problemet från början.. kanske borde ringa o kolla om dom kan skicka en ny pumphuvud.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...