Gå till innehåll

Akvariebyggare i och utanför Sverige


danne031

Rekommenderade inlägg

Lägger till http://akvarielagret.se

Stockholm, skickar inte.

 

www.ciklidhobby.com

Nol, skickar inte

 

 

Kan ju dela med mig av offerter också, alltid intressant för många vet jag. 

 

Diamantaquarien ska ha 12700 för ett 840L på 200*70*60 borrat med 3 hål och avrinningsbox, hemkört.

Szczecin ska i sin kalkylator ha 24500 för samma burk så jag tror något är knas med den, jag inväntar svar från honom.

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://herkuleszoo.se/akvaristik/akvarium/optiwhite

Göteborg, "OBS! Vi skickar inga akvarium utan att ni kontaktar oss först."

 

Vet inte vem de anlitar, det står: "Alla OW-akvarium tillverkas för hand av vår egna glasmästare av 100% Optiwiteglas av hög kvalitet. Det går även att specialbeställa ett OW-akvarium med specifika mått eller volym."

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som även kan spela in är ju i vilken säkerhetsfaktor dom respektive bygger i. 

Jag som kund vill gärna ha ett akvarium byggt som en stridsvagn.

Om den ena tillverkarn väljer att ha nån ruta i tjockare glas eller förstärkning där den andra kanske inte tycker det behövs så påverkar det priset. Eller du har sagt exakt hur du vill ha det byggt? Hur har du som kund fastställt säkerhetsfaktorer som behövs?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Kimozabe sa:

En sak som även kan spela in är ju i vilken säkerhetsfaktor dom respektive bygger i. 

Jag som kund vill gärna ha ett akvarium byggt som en stridsvagn.

Om den ena tillverkarn väljer att ha nån ruta i tjockare glas eller förstärkning där den andra kanske inte tycker det behövs så påverkar det priset. Eller du har sagt exakt hur du vill ha det byggt? Hur har du som kund fastställt säkerhetsfaktorer som behövs?

 

Mvh

Kim

 

Jag har inte specat glastjocklek utan litar på att de vet vad de gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar som jag beställde från polen har en höjd på 50 cm, jag skrev att jag inte ville ha några stag på den och då svara han att han bygger den i 12 mm glas. Så jag tror inte man behöver vara orolig att han tummar på glastjockleken :-) Dock har jag fortfarande inte fått mitt kar eller ens en bild på det... Kommunikation är inte hans starka sida. Men vad jag har hört så är inte Diamant Aquarien så mycket bättre på det dessvärre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, mikoto sa:

Mitt kar som jag beställde från polen har en höjd på 50 cm, jag skrev att jag inte ville ha några stag på den och då svara han att han bygger den i 12 mm glas. Så jag tror inte man behöver vara orolig att han tummar på glastjockleken :-) Dock har jag fortfarande inte fått mitt kar eller ens en bild på det... Kommunikation är inte hans starka sida. Men vad jag har hört så är inte Diamant Aquarien så mycket bättre på det dessvärre.

Nej - kommunikation är han inte bra på - inte heller hålla leveranstider - men bygga akvarium det kan han :) Jag är mer än nöjd med mitt som jag fick för nästan 3 år sedan (ja det beställdes för tre år sedan men levereades för 2,5 år sedan :))

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska butiker är inga proffs på kommunikation heller kan man säga, för en vecka sedan på timmen när så mailade jag:

 

Herkules - inget svar ännu, inte ens ett hej

Akvarielagret - inget svar ännu, inte ens ett hej

Håkanstorp - inget svar ännu, inte ens ett hej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/13/2019 at 4:12 AM, Kimozabe said:

Hur har du som kund fastställt säkerhetsfaktorer som behövs?

Det finns ju tabeller på internet för att kunna räkna ut glastjockleken, men de verkar utgå från att karet har stag/kantlister. Kanske det saknas kunskap om hur mycket tjockare ett "rimless" kar bör vara, så man bör nog välja en högre säkerhetsfaktor till sådana.

 

On 1/13/2019 at 9:51 AM, mikoto said:

Mitt kar som jag beställde från polen har en höjd på 50 cm, jag skrev att jag inte ville ha några stag på den och då svara han att han bygger den i 12 mm glas.

Jag beställde mitt från (före detta) Majornas Glas med höjd 45cm och 10mm glastjocklek, jag har dessutom bara 37cm vattendjup i det. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar räkna med säkerhetsfaktor 3,8 eller 4 för et kar med stag och 6,7 eller bättre för ett rimless kar. 

En bekväm genväg kan vara att gå in på Red Seas hemsida och se vilken glastjocklek de använder till sina rimless kar.

För rimless kar gäller dock att man behöver öka glastjockleken för långa kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Salah sa:

Jag har fått svar för mig från två lokala handlare i Stockholm men efter två veckor :D. Jag tror det funkar bäst med de att ringa och prata direkt. Då man får resualtat snabbare på telefon samtalet 

 

Jo jag håller med om att det snabbaste kan vara att ringa, däremot glöms uppföljning på ett samtal gärna bort om butiken har mycket att göra ;)

Vi har ändå levat i emailens tidsålder ett bra tag nu, och finns önskemålen på pränt så är det svårt att missförstå. Detta "testet" av mig blir ju dessutom väldigt rättvist :)

 

Tyskarna svarade förresten på typ 2 timmar med en komplett offert, det är sånt som ger mig förtroende som kund alla dagar i veckan. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Jo jag håller med om att det snabbaste kan vara att ringa, däremot glöms uppföljning på ett samtal gärna bort om butiken har mycket att göra
Vi har ändå levat i emailens tidsålder ett bra tag nu, och finns önskemålen på pränt så är det svårt att missförstå. Detta "testet" av mig blir ju dessutom väldigt rättvist
 
Tyskarna svarade förresten på typ 2 timmar med en komplett offert, det är sånt som ger mig förtroende som kund alla dagar i veckan. 
Håller med dig helt och hållet.
Jag är inte så duktig på språket och att skicka mejlar lättare för mig och andra att förstå vad jag menar exakt :)

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
  • 2 månader senare...
  • 4 månader senare...

Akwarium Szczecin har fått min down payment i sommar 2021, han hittar bara på ursäkter, han kommer aldrig att leverera ett akvarium.

Ge honom inga (http://akwarium.szczecin.pl) pengar vad ni än gör. Han är nog numera en skurk.
Jag bad honom betala tillbaka handpenningen, skulle inte tro det va? Jag är blåst. 

 

Kan ni rekommendera någon annan som gör fina ADA typ burkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...