Gå till innehåll

Städpatrull


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nyss startat upp mitt kar och kommer ha i städpatrullen efter v2. Vad rekommenderar ni och varför? Triton sa 10 snäckor och 5 eremiter. Är 210l och sump på 40. Jag kommer ha euphellia och såg att eremiter kan skada dessa? 

Stämmer det? Känns som att det är vanligt med eremiter? Men står överallt att de kan göra stor skada i större mängd? Vilken sort är det som ska vara revsäkra? Mest sugen på clibanarius tricolor 

 

Mvh

Reryd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär den mängden som triton rekommenderade dig jag har börjat med i samtliga kar jag startat upp mer eller mindre. Sen så beror ju allt på hur akvariet kommer att arta sig som behovet av mer städpatrull kontra ett mindre behov kommer att visa sig. 

 

Har aldrig upplevt att eremiter varit ett problem för koraller, mer än att dem gillar att välta fraggar som inte är fastlimmade :) 

Vart är det du läser "överallt" att de kan göra stor skada i större mängd? 

 

Räkor däremot kan ibland vara en plåga med sitt eviga pickande som kan leda till väldigt irriterade och störda koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, kaptenen sa:

Det är ungefär den mängden som triton rekommenderade dig jag har börjat med i samtliga kar jag startat upp mer eller mindre. Sen så beror ju allt på hur akvariet kommer att arta sig som behovet av mer städpatrull kontra ett mindre behov kommer att visa sig. 

 

Har aldrig upplevt att eremiter varit ett problem för koraller, mer än att dem gillar att välta fraggar som inte är fastlimmade :) 

Vart är det du läser "överallt" att de kan göra stor skada i större mängd? 

 

Räkor däremot kan ibland vara en plåga med sitt eviga pickande som kan leda till väldigt irriterade och störda koraller.

Men om det inte finns massa alger matar man då också? Jag skulle aldrig köpa algätare till ett sötvattens utan att mata  då det inte finns tillräckligt med alger i ett nystartat kar. Är det inte samma med salt? Men Har inte sett någon nämna matning? 

 

Jag har en bok det står om att de kan skada koraller när de går på de och att de tar stor skada i större mängd sen är det youtube klipp där folk påpekat det och det vet man ju aldrig om man kan lita på. Boken  är från 2004 så vet inte om den går å lita på heller 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minutes ago, Reryd said:

Men om det inte finns massa alger matar man då också? Jag skulle aldrig köpa algätare till ett sötvattens utan att mata  då det inte finns tillräckligt med alger i ett nystartat kar. Är det inte samma med salt? Men Har inte sett någon nämna matning?

Normalt börjar det snabbt växa alger i ett nystartat kar som innehåller levande sten, så det gäller att förekomma med algätare. Eremiter äter även matrester och annat som de hittar på den levande stenen.

 

21 minutes ago, Reryd said:

 Jag har en bok det står om att de kan skada koraller när de går på de och att de tar stor skada i större mängd sen är det youtube klipp där folk påpekat det och det vet man ju aldrig om man kan lita på. Boken  är från 2004 så vet inte om den går å lita på heller 

Främsta risken med de vanliga arterna eremiter är som sagt att de välter fraggar. Vissa arter (Calcinus elegans?) kanske angriper snäckor eller andra eremiter, men Clibanarius tricolor är ganska små och anses vara fredliga.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Christian J sa:

Normalt börjar det snabbt växa alger i ett nystartat kar som innehåller levande sten, så det gäller att förekomma med algätare. Eremiter äter även matrester och annat som de hittar på den levande stenen.

 

Främsta risken med de vanliga arterna eremiter är som sagt att de välter fraggar. Vissa arter (Calcinus elegans?) kanske angriper snäckor eller andra eremiter, men Clibanarius tricolor är ganska små och anses vara fredliga.

 

 

Men om jag kör på sistnämnda behöver ja ha i fler då om de är små eller är de lika bra på att städa? Behöver väl iaf ha i snäckor som är tomma till att de växer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Reryd sa:

Men om det inte finns massa alger matar man då också? Jag skulle aldrig köpa algätare till ett sötvattens utan att mata  då det inte finns tillräckligt med alger i ett nystartat kar. Är det inte samma med salt? Men Har inte sett någon nämna matning? 

 

Jag har en bok det står om att de kan skada koraller när de går på de och att de tar stor skada i större mängd sen är det youtube klipp där folk påpekat det och det vet man ju aldrig om man kan lita på. Boken  är från 2004 så vet inte om den går å lita på heller 

 

Om du börjar med levande sten och inte död sten finns det redan gott om mat för dem, och även om du börjar med död sten så är där snabbt med nya alger som behövs tas hand om direkt så att de inte får övertaget. Alltid bättre att börja med för många algätare än för få. Upplever du sedan att födan inte räcker till kan du givetvis stödmata men oftast behöver man inte detta. Jag brukar ge mina eremiter, krabba och nassarius lite pellets några gånger varje vecka. I nystartade kar ska man helst vara försiktig då det är väldigt lätt att övermata.

 

Det eremiter kan få för sig att göra är att vila på koraller till och från, spec efter att de har ömsat brukar de hitta ett ställe där de sitter stilla på i upp till ett par dagar innan deras nya skal har hårdnat. Skulle du få för dig att ha väldigt många eremiter kan säkert detta bli ett problem, men ja har aldrig upplevt några problem med det. Jag har dock aldrig haft fler än fem stycken samtidigt :)

 

Sen beror det ju på vad man vill ha för eremiter, de varierar i storlekar, men de som finns vanligtvis i handeln är alla rätt fredliga och gillar bara att välta nya fraggar. 

 

Calcinus elegans pratas det ofta om och står en del här på guiden om att de ska "äta" snäckor. Har inte själv upplevt detta, men oftast brukar eremiter hoppa på snäckor som hinner till maten först. Inte ute efter snäckan dock, utan den pelletsbiten den håller på att smaska i sig. Det enda jag sett är eremiter som tar en tugga av en redan död snäcka, som mycket annat i karet, vilket gör att du oftast bara hittar ett tomt skal när en snäcka dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Reryd said:

Men om jag kör på sistnämnda behöver ja ha i fler då om de är små eller är de lika bra på att städa?

Ja ju mindre de är desto fler behövs det nog. Jag vet inte vilken eremitstorlek rekommendationen på 5st gäller för, men det låter lite för de allra minsta (5-10mm utan skal). Maxstorlek för C. tricolor sägs vara 20-25mm.

 

Quote

Behöver väl iaf ha i snäckor som är tomma till att de växer?

Ja det kan vara ett problem med eremiter, man får hålla utkik i butikerna. C. tricolor använder dessutom enbart(?) skal från Cerith(ium)-snäckor har jag för mig, andra eremitarter kan kanske vara mer flexibla.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att en eremit sitter på en korall eller till och med plockar i den betyder inte att den skadar den. Skulle så vara fallet så skulle det knappast finnas några koraller i det vilda. Istället är det nog så att plockandet innebär att korallen rensas från alger och annat. Jag är ökänd för att hålla många eremiter i mina kar (och snäckor också vad det anbelangar). Aldrig haft några problem med de mindre arterna. Däremot kan de större välta och ställa till det. Med större menar jag den typ av eremiter som även går på land. C.tricolor håller jag personligen för att vara den knepigaste av eremiterna . Calcinus-arterna som de mest långlivade. Det finns en variant av ganska små eremiter som är väldigt effektiva och det är aldrig fel att kombinera olika arter. Jag brukar vilja ha åtminstone 10 eremiter per 100 liter i nystartat och minst lika många snäckor. Och jag sätter alltid in dem innan jag ser några alger. Väntar man med att sätta in rengörare (gäller både sött som salt) tills man ser alger - då brukar - IMO - slaget vara förlorat. Om man är orolig - lägg i någon maltablett (sötvattenstyp) i veckan.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 200L har gått ca 5 veckor nu, slängde i städpatrull dag 12, började med 5 turbo, 5 eremiter & 3 nassarius, tog bort mina alger direkt, jag kommer fylla på lite efterhand när jag isf får tillbaka alger.. nu är de inget..  också läst att jag borde ha 1 per 10L osv, vågade inte köpa på massa ifall de inte var riktigt inkört & redo.. allt handlar väl om att hitta en balans i karet, räcker de inte får man köpa fler, lycka till!☺️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...