Gå till innehåll

bio-block


imre

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga..

har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: 

D7031AE3-C85B-484A-95F6-D1157F0422B3.jpeg.d6a4493f2791114242ae995d89fa9afe.jpeg

 

Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips :)

 

 

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv inte genomfört ett sådant byte. Men om utrymmet finns skulle jag låta dom köra någon 1-2 veckor åtminstonde och sedan flytta ned något kilo av din nuvarande sten till sumpen och i samband med det byta din scape.

 

Detta för att få bakterier att fästa sig i blocken innan stora förändringen och ha lite backup levande sten om det inte finns tillräckligt med bakterier än. Efter ett tag skulle jag sedan ta bort den levande stenen ur sumpen. Kanske även tillsätta levande bakterier varje dag i 1 vecka efter stora bytet. 

 

edit; har själv kollat på dom där blocken, om du nu har det hemma står det något på paketet om att man bör byta ut dem inom x-antal år/månader?

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minutes ago, catknife said:

Har själv inte genomfört ett sådant byte. Men om utrymmet finns skulle jag låta dom köra någon 1-2 veckor åtminstonde och sedan flytta ned något kilo av din nuvarande sten till sumpen och i samband med det byta din scape.

 

Detta för att få bakterier att fästa sig i blocken innan stora förändringen och ha lite backup levande sten om det inte finns tillräckligt med bakterier än. Efter ett tag skulle jag sedan ta bort den levande stenen ur sumpen. Kanske även tillsätta levande bakterier varje dag i 1 vecka efter stora bytet. 

 

edit; har själv kollat på dom där blocken, om du nu har det hemma står det något på paketet om att man bör byta ut dem inom x-antal år/månader?

 

aa okej räcker det bara med 1-2 veckor? 

det låter smart att flytta ner lite sten efter..2-3kg borde räcka kanske :) 

 

vilken flaska med bakterier rekommenderar du att använda? har ingen erfarenhet med sånt

 

nej jag har inte blocken hemma än men jag har läst att man borde byta ut den varje 6 månader.. men då tror jag att min nya scape har tillräckligt bra bakterier på sig... 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, imre said:

 

aa okej räcker det bara med 1-2 veckor? 

det låter smart att flytta ner lite sten efter..2-3kg borde räcka kanske :) 

 

vilken flaska med bakterier rekommenderar du att använda? har ingen erfarenhet med sånt

 

nej jag har inte blocken hemma än men jag har läst att man borde byta ut den varje 6 månader.. men då tror jag att min nya scape har tillräckligt bra bakterier på sig... 

 

Jag tänker inte ta gift på 1-2 veckor :) Problemet är väl att din bakteriekultur redan är etablerad och hanterar "bio-loaden". Så om du tillsätter mer kanske det tar lite tid för dem att bofästa sig där (vet inte exakt hur det fungerar) men tänker mig att de inte förökar sig för att det finns mer plats utan beroende på hur mycket som kan brytas ned. Därav tänker jag att du måste göra dig av med sten för att de ska hitta nya boytor. 

 

 

Sen med att din scape har tillräckligt med goda bakterier efter 6 månader, är det porös sten som dom kan leva i? då är det nog fine annars kanske det blir lite bökigt :) Men samma sak där, då skulle jag ta bort 1 block först, sen sista blocket efter en viss period :)

 

Gällande bakterier på flaska så använde jag mig utav "Nite-out II";

https://www.tritonakvarium.se/en/product/nite-out-ll-microbe-lift

 

Detta gjorde jag i samband med min start. Tillsätter lite ibland efter något vattenbyte eftersom jag ändå har det hemma i kylskåpet :) 

 

Nyckeln med detta är väl att ta det lugnt och sansat och inte köra en "big-bang". Men som sagt jag har personligen aldrig bytt ut sten mot ny sten. Hoppas det går bra :D

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...