Gå till innehåll

Returpump & Skummare


Verkenius

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Behöver lite hjälp och råd. :)

Tänkte köpa ny returpump och en större skummare.

Mitt system är på Akvarium 340l och sump ca 80l.

 

Vad tror ni om dessa?

https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-reefmotion-8k-dc-pump

alt

https://shop.foretagsakvarium.se/product/jebao-dc-t-2000-12000-l-t-jebao-2000-l-t   (8000l/t är tanken alt 15000l/t)

 

 

Skummare:

https://shop.foretagsakvarium.se/product/arka-core (120 modellen)

alt

https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-scuma-mkb-160dc

 

mvh

Pierre

 

 

Ändrat av Verkenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Verkenius said:

Hej,

 

Behöver lite hjälp och råd. :)

Tänkte köpa ny returpump och en större skummare.

Mitt system är på Akvarium 340l och sump ca 80l.

 

Vad tror ni om dessa?

https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-reefmotion-8k-dc-pump

alt

https://shop.foretagsakvarium.se/product/jebao-dc-t-2000-12000-l-t-jebao-2000-l-t   (8000l/t är tanken alt 15000l/t)

 

 

Skummare:

https://shop.foretagsakvarium.se/product/arka-core (120 modellen)

alt

https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-scuma-mkb-160dc

 

mvh

Pierre

 

 

 

hej,

 

varför vill du ha så stor returpump? 

kolla upp vad är lägsta nivå på den 8000l/tim..

själv har jag jebao 4000 som funkar bra för min reefer 350. kör på 50% ungefär efter red sea rekommendation..

 

av dom 2 skummare du har valt skulle jag personligen välja den från balu pga större samlings behållare och överskummingsskydd med sensor.

 

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, imre sa:

 

hej,

 

varför vill du ha så stor returpump? 

kolla upp vad är lägsta nivå på den 8000l/tim..

själv har jag jebao 4000 som funkar bra för min reefer 350. kör på 50% ungefär efter red sea rekommendation..

 

av dom 2 skummare du har valt skulle jag personligen välja den från balu pga större samlings behållare och överskummingsskydd med sensor.

 

Jag får för mig att jag vill ha lite mer cirkulation genom sumpen och en pump som klarar lite I tryckhöjd.

men jag kanske går på lite väl hårt?

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill köra högt tryck på retur pumpen måste du se till så att motsvarande mängd kan flöda tillbaka till sumpen. Annars kan du råka översvämma visningskaret. Jag har ett visningskar på ca 91 liter och en blau 2k returpump. Den tuffar på 20%. Körde 45% i början. Problemet då var att den kunde hamna i ett state då vattenflödet tillbaka vart långsamt o då fylldes karet väldigt fort. Men om du har ett nödrör till sumpen är det nog frittfram o kräma på ☺

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, catknife sa:

Om du vill köra högt tryck på retur pumpen måste du se till så att motsvarande mängd kan flöda tillbaka till sumpen. Annars kan du råka översvämma visningskaret. Jag har ett visningskar på ca 91 liter och en blau 2k returpump. Den tuffar på 20%. Körde 45% i början. Problemet då var att den kunde hamna i ett state då vattenflödet tillbaka vart långsamt o då fylldes karet väldigt fort. Men om du har ett nödrör till sumpen är det nog frittfram o kräma på ☺

Yes jag har ett nödrör och I dagsläget måste jag nästan stänga mitt "huvudrör" eller vad jag ska kalla det helt för att den inte ska rinna hela vägen ner i avrinningskammaren.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jebao är ju billighet från Kina så kvalitén är därefter, med det sagt verkar just returpumparna vara betydligt stabilare än deras streamers som inte sällan dör efter något år. Min 10K dcp har snurrat i 19 månader än så länge utan rengöring ens, ljudvolym kan jag tyvärr inte uttala mig om då min sump är i källaren, men jag tycker den känns ganska tyst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft småpumpar från jebao för att mata skummare/uvc dc1200/2000. 

Dom har fungerat bra länge men känns som dom rätt vad det är inte går igång efter rengöring eller andra stop och man måste lura igång dom. Jag har aldrig varit med om att dom bara lagt av under 1-2-års tid. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok ok. :)

 

Tack för hjälpen alla. :)

jag får fundera lite till.. flödet igenom sumpen kanske inte är så viktigt egentligen. 

Får bara för mig att det går lite för segt och om jag får lite bättre flöde igenom så får lite mer och bättre filtrering av vattnet.

 

Ljudnivån är ju rätt viktig för mig faktiskt då jag har den I mitt vardagsrum där man spenderar rätt mycket tid. :)

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Verkenius sa:

ok ok. :)

 

Tack för hjälpen alla. :)

jag får fundera lite till.. flödet igenom sumpen kanske inte är så viktigt egentligen. 

Får bara för mig att det går lite för segt och om jag får lite bättre flöde igenom så får lite mer och bättre filtrering av vattnet.

 

Ljudnivån är ju rätt viktig för mig faktiskt då jag har den I mitt vardagsrum där man spenderar rätt mycket tid. :)

 

mvh

Pierre

 

En vanlig filosofi är att det är meningslöst att föra mer vatten genom sumpen än vad skummaren kan bearbeta. Alltså om till exempel skummaren drar 500 liter/timme så räcker det egentligen gott med 5-6-700l/h från returen.

Många gånger räknar man returen som en extra källa med cirkulation i karet när dess jobb ju egentligen bara är att forsla vatten till sumpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, danne031 sa:

 

En vanlig filosofi är att det är meningslöst att föra mer vatten genom sumpen än vad skummaren kan bearbeta. Alltså om till exempel skummaren drar 500 liter/timme så räcker det egentligen gott med 5-6-700l/h från returen.

Många gånger räknar man returen som en extra källa med cirkulation i karet när dess jobb ju egentligen bara är att forsla vatten till sumpen :)

 

Ska ha det i åtanke.. tror isf inte jag behöver byta pumpen egentligen faktiskt utan köra med den jag har. 

Har ju bra och rejäla pumpar I mitt kar så där behövs inte hjälp av returen för flödets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta Arkaskummaren 100 gånger av hundra.

Den har en 230 v växelströmspump vilket innebär att den har ett stabilt varvtal.

Den har en 230 v växelströmspump av ett känt fabrikat så det bör gå att få tag i reservimpeller när det behövs.

Den har en 230 v växelströmspump med mycket högre driftsäkerhet än DC- pumpar.

 

Men huvudfrågan är: Vad tänker du vinna på en större skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, stigigemla said:

Den har en 230 v växelströmspump vilket innebär att den har ett stabilt varvtal.

Vad är det som påverkar DC-pumparnas varvtal, dålig kvalité på nätaggregaten?

 

3 hours ago, stigigemla said:

Den har en 230 v växelströmspump med mycket högre driftsäkerhet än DC- pumpar.

Ja exempelvis skriver Tunzes representant att deras AC-pumpar har dubbelt så lång livslängd: https://www.reef2reef.com/threads/tunze-9004-dc-vs-non-dc.294453/#post-3594877

 

"It is true in general that DC pumps don't last as long, our engineering target is a 5 year life for a DC pump and a 10 year life for an AC pump. With good care an AC pump can last nearly indefinitely with just impeller replacements as they wear, they lack any electronics. In DC pumps, the electronics wear out, you also have a controller and power supply that can be water damaged. DC pumps can be made to last but it requires heavy duty components (capacitors are the main weak point, the thin film type have a 7-8 year life span) that are very expensive and difficult to miniaturize (a tantalum ceramic capacitor can last 40+ years but they cost substantially more and are much larger and that is just one component, the others won't tend to last as long unless a comparable increase in quality and cost is made for every component). The Stream 3 is built to be a forever DC pump but this is reflected in the price and bulk."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

230 v pumpar är synkrona till växelspänningen de matas med. De snurrar med exakt 3000 varv per minut. 

En DC pump styrs genom att strömstyrkan från drivenheten bildar kraften som driver rotorn till att snurra.

Varvtalet varierar alltså med motståndet till pumpen som t.ex hur mycket luft det inte är runt impellern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, stigigemla said:

Varvtalet varierar alltså med motståndet till pumpen som t.ex hur mycket luft det inte är runt impellern.

Innebär det att skummare med DC-pumpar är mindre exakta? Annars har ju säljargumentet för t ex Tunzes DC-skummare varit just den förbättrade kontrollen (jämfört med att justera luftslangens flöde på en AC-skummare).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kvar deltec skummaren du köpte av mig? Den har väl ett luftflöde på 450l/h, så den borde vara tillräcklig för ditt akvarium om du inte har väldigt hög belastning.

 

Vad vill du uppnå med "mer och bättre filtrering"? Kanske finns andra sätt att lösa det på. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-01-18 at 15:38, stigigemla sa:

Jag skulle ta Arkaskummaren 100 gånger av hundra.

Den har en 230 v växelströmspump vilket innebär att den har ett stabilt varvtal.

Den har en 230 v växelströmspump av ett känt fabrikat så det bör gå att få tag i reservimpeller när det behövs.

Den har en 230 v växelströmspump med mycket högre driftsäkerhet än DC- pumpar.

 

Men huvudfrågan är: Vad tänker du vinna på en större skummare?

 

Det blev Arka skummaren.

 

On 2019-01-19 at 14:40, PerS sa:

Har du kvar deltec skummaren du köpte av mig? Den har väl ett luftflöde på 450l/h, så den borde vara tillräcklig för ditt akvarium om du inte har väldigt hög belastning.

 

Vad vill du uppnå med "mer och bättre filtrering"? Kanske finns andra sätt att lösa det på. 

 

Absolut den har funkat fint men jag fick tipset om att den va något liten för mitt kar egentligen och nu när mina invånare ökat så tänkte jag därför uppgradera mig något just för att ha lite marginal istället för att ligga på gränsen. 

 

Sen hjälpa filtreringen va lite en tanke både av skummaren och öka flödet genom sumpen där jag har saker för för den biologiska filtreringen. :)

Men eftersom det flödet verkar vara så viktigt utan bättre att hålla hyfsat likt skummarens flöde så kommer jag behålla den pumpen jag har.

Ändrat av Verkenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...