Gå till innehåll

nitrit stack iväg, gör jag rätt?


Dave

Rekommenderade inlägg

Skaffade ett 80 liters molly med 8 kg LS + vatten från samma tank från handlaren i fredags. Skaffade även fyra turbosar varav två nu dött. Har missat detta då de säkerligen varit döda i över en dag eller mer. Tog upp dem o de luktade allt annat än gott. Innan detta hade jag 0.02 i nitrit. Jag bytte 10 liter vatten direkt efter jag plockat upp dem, har nu 0.5 i nitrit.. hurra. PLanerar att byta 20 liter till om 6 timmar då saltet blandat sig ordentligt. har även satt i en liten påse med aktivt kol för att ta upp de bakterier som sniglarna släppt ifrån sig. Något mer o göra? har 1200 liters pump i karet enbart för cirkulation och 1100liters pump som sköter ytavrinningen.

Har även 2 perculaclowner och en putsarräka i vattnet. De verkar må bra, äter det jag sparsamt matar med direkt. ska hålla igen mer på maten de kommande dagarna.

Tips på åtgärder utöver aktivtkol o vattenbyte uppskattas.

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fullt normalt att man får en nitrit/nitrat topp efter en flytt eller uppstart. Och det kommer inte att vara bra förren karet är inkört, Vattenbyten sänker nitraten men förkortar inte inkörningstiden för karet. Om du gör vattenbyten med ett vatten som inte är helt rent kan det istället förlänga din ikörningsfas. Kör du med skumning? om inte skaffa genast en. Så kommer nog dina värden att vara påväg åt rätt håll om en vecka eller två.

Aktift kol har ingen inverkan på NO2/NO3, men det skadar inte att köra med det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, har ej skummare, tänkte byta 10 - 20 liter vatten i veckan. Skummare tar för mycket plats, så det blir nog att skaffa en om man uppgraderar till större kar. Men livet, fiskarna etc kommer o i karet kommer o klara detta?? Om så är fallet så är det ju bara att vänta o se.

Tack för snabbt svar Mr. Klubbsson ;)

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tre turbosar e nu döda, medans den fjärde har mer liv i sig än Chuck Norris.. springer runt o mekar. skoj skoj. Men har nu sett gula, brandgula fläckar på en av stenarna. är detta en alg eller har karet fått ebola eller nåt?!?!

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...