Gå till innehåll

Lågt Kalcium


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Om du vill höja snabbt så föreslår jag ett calcium koncentrat av valfri fabrikat, men skulle ändå höja i 3-4 steg så att det inte blir chockartat då det var lågt värde du hade (jag har som exempel flytande Calcium Concentrate från "Two Little fishes")

 

Alternativ 2 är att byta en del vatten med ny blandat med salt. (det beror ju dock på hur stort akvarie du har)

 

Antar att du inte kör med balling eller?

 

 

ps

Finns säkert många fler varianter, men här är två

Ändrat av simon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, om du ska börja dosera annat än näring så är de 3 intressanta då de påverkar varandra. Man vill börja med att få MG till önskvärd nivå, 1350 eller högre. Efter det ligger troligtvis ditt KH fortfarande bra och då kan du justera kalcium, oftare förkortat CA.

Oavsett vilket av de 3 du vill justera så är det enklaste att köpa färdiga blandningar, exempelvis Red sea som heter reef foundation om jag inte är ute och cyklar.

I samband med detta kan det vara läge att läsa på lite om balling, "originalordet" för en metod som går ut på att hålla de 3 stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...