Gå till innehåll
Saltwaterpotato

Hummer / Havskräfta i kallt saltvattensakvarium

Recommended Posts

Så jag jobbar på ett rökeri o fiskaffär, vi köper alltid in levande kräftor och humrar, denna veckan fick vi in enormt stora väldigt fina kräftor. självklart var min första tanke vad som krävs för att ha en havskräfta i ett kallt saltvattensakvarium. Sökte runt överallt men kunde inte hitta någonting som nämnde att någon har testat att ha havskräftor eller ens diskuterat ämnet. Antar att man behöver en 7-13 grader och 30 promilles salthalt i akvariet? detta är de värden jag kunde hitta för hummerakvarium vilket även är min andra fråga. Någon som har en hummer i akvarium och som lyckats få dem att må bra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havskräfta är så fina och intressanta. Jag hade en för ca fem år sedan.

De lever på lerbottnar på minst 30 meters djup och där är vattenvärdena väldigt konstanta över året.

https://www.weather.loven.gu.se/tjarno/

Så jag rekommenderar runt 33-35 promille och max 8 grader.

De gräver gångar i lerbotten som de bor i på dagarna och går ut på jakt under natten. Du kan ge dem fiskbitar.

Om du inte vill ha lerbotten i akvariet bör de ha nått att gömma sig i, tex ett pvc-rör. Diameter 50 mm bör vara lagom för en normalstor havskräfta. 

Hummer lever lite grundare och på klippbotten, men de bör ha samma salthalt som havskräftan. Temp max 12 grader gissar jag.

De vill också ha nått att gömma sig i.

De äter as, så lägg fram en fiskbit över dagen innan du matar. Var beredd på att de gräver ner maten och kan på så sätt förstöra akvarievattnet.

Du ska inte ha läppfiskar i samma akvarium. Speciellt stensnultran har en otrevlig vana att hacka bort kräftans ögon.

Redigerad av Slanten
Kompletterade om fiskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Slanten sa:

Havskräfta är så fina och intressanta. Jag hade en för ca fem år sedan.

De lever på lerbottnar på minst 30 meters djup och där är vattenvärdena väldigt konstanta över året.

https://www.weather.loven.gu.se/tjarno/

Så jag rekommenderar runt 33-35 promille och max 8 grader.

De gräver gångar i lerbotten som de bor i på dagarna och går ut på jakt under natten. Du kan ge dem fiskbitar.

Om du inte vill ha lerbotten i akvariet bör de ha nått att gömma sig i, tex ett pvc-rör. Diameter 50 mm bör vara lagom för en normalstor havskräfta. 

Hummer lever lite grundare och på klippbotten, men de bör ha samma salthalt som havskräftan. Temp max 12 grader gissar jag.

De vill också ha nått att gömma sig i.

De äter as, så lägg fram en fiskbit över dagen innan du matar. Var beredd på att de gräver ner maten och kan på så sätt förstöra akvarievattnet.

Du ska inte ha läppfiskar i samma akvarium. Speciellt stensnultran har en otrevlig vana att hacka bort kräftans ögon.

Låter intressant! vet du om det finns några speciella saker som kan vara extra känsliga med dessa? 

Lämplig akvariestorlek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till havskräftan borde ett standardakvarium med en bredd på minst 100 cm duga. 

En hummer med ett lagligt minimimått är rätt stor, så akvariet bör vara minst 150cm brett. 

Hummer är kannibaler så endast en i akvariet. Hur det ligger till med havskräftor vet jag inte. 

Som jag nämnt tidigare ska vattenvärdena vara stabila, speciellt för havskräftan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu