Gå till innehåll

Hummer / Havskräfta i kallt saltvattensakvarium


Saltwaterpotato

Rekommenderade inlägg

Så jag jobbar på ett rökeri o fiskaffär, vi köper alltid in levande kräftor och humrar, denna veckan fick vi in enormt stora väldigt fina kräftor. självklart var min första tanke vad som krävs för att ha en havskräfta i ett kallt saltvattensakvarium. Sökte runt överallt men kunde inte hitta någonting som nämnde att någon har testat att ha havskräftor eller ens diskuterat ämnet. Antar att man behöver en 7-13 grader och 30 promilles salthalt i akvariet? detta är de värden jag kunde hitta för hummerakvarium vilket även är min andra fråga. Någon som har en hummer i akvarium och som lyckats få dem att må bra? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Havskräfta är så fina och intressanta. Jag hade en för ca fem år sedan.

De lever på lerbottnar på minst 30 meters djup och där är vattenvärdena väldigt konstanta över året.

https://www.weather.loven.gu.se/tjarno/

 

Så jag rekommenderar runt 33-35 promille och max 8 grader.

De gräver gångar i lerbotten som de bor i på dagarna och går ut på jakt under natten. Du kan ge dem fiskbitar.

Om du inte vill ha lerbotten i akvariet bör de ha nått att gömma sig i, tex ett pvc-rör. Diameter 50 mm bör vara lagom för en normalstor havskräfta. 

 

Hummer lever lite grundare och på klippbotten, men de bör ha samma salthalt som havskräftan. Temp max 12 grader gissar jag.

De vill också ha nått att gömma sig i.

De äter as, så lägg fram en fiskbit över dagen innan du matar. Var beredd på att de gräver ner maten och kan på så sätt förstöra akvarievattnet.

 

Du ska inte ha läppfiskar i samma akvarium. Speciellt stensnultran har en otrevlig vana att hacka bort kräftans ögon.

 

 

 

 

Ändrat av Slanten
Kompletterade om fiskar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Slanten sa:

Havskräfta är så fina och intressanta. Jag hade en för ca fem år sedan.

De lever på lerbottnar på minst 30 meters djup och där är vattenvärdena väldigt konstanta över året.

https://www.weather.loven.gu.se/tjarno/

 

Så jag rekommenderar runt 33-35 promille och max 8 grader.

De gräver gångar i lerbotten som de bor i på dagarna och går ut på jakt under natten. Du kan ge dem fiskbitar.

Om du inte vill ha lerbotten i akvariet bör de ha nått att gömma sig i, tex ett pvc-rör. Diameter 50 mm bör vara lagom för en normalstor havskräfta. 

 

Hummer lever lite grundare och på klippbotten, men de bör ha samma salthalt som havskräftan. Temp max 12 grader gissar jag.

De vill också ha nått att gömma sig i.

De äter as, så lägg fram en fiskbit över dagen innan du matar. Var beredd på att de gräver ner maten och kan på så sätt förstöra akvarievattnet.

 

Du ska inte ha läppfiskar i samma akvarium. Speciellt stensnultran har en otrevlig vana att hacka bort kräftans ögon.

 

 

 

 

 

Låter intressant! vet du om det finns några speciella saker som kan vara extra känsliga med dessa? 

Lämplig akvariestorlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till havskräftan borde ett standardakvarium med en bredd på minst 100 cm duga. 

En hummer med ett lagligt minimimått är rätt stor, så akvariet bör vara minst 150cm brett. 

Hummer är kannibaler så endast en i akvariet. Hur det ligger till med havskräftor vet jag inte. 

Som jag nämnt tidigare ska vattenvärdena vara stabila, speciellt för havskräftan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
  • 5 månader senare...

hej hej, har haft svenskhummer och stensnultra samt ett gäng strandkrabbor i 2 år nu.

snultran var nog ca 1 år drygt när vi fånga den och hummern på 1.2 kilo(8 år ?).

nu så blev den fantastiskt personliga snultran  föråldrad och gick bort i april i år tyvärr.

hummern är väldigt pigg och glad, så är det några funderingar som finns av någon så kanske jag kan ge tips.

är dock inte beläst och påläst till bristningsgränsen som tex vissa är här i forumet så prata i klartext så vi inte misstolkar varann :)

strandkrabbor verkar klara precis vadsomhelst gällande saltpromille och även hehe vardagsrum.

krabborna fyller jag på med ca 20 st nån gång om året  och hummern äter en så fort han kan.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja man måste täcka över vid filterdelen för där är det en krabbflykts möjlighet och den används flitigt.

Dom är mycket hungriga och det gör ju att man inte direkt kan ha för mycket annat djurliv i samma tank, förutom sådana som kan försvara sig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...