Gå till innehåll

Po4 0. No3 0. KH 4.8. Vad göra.


Robbs

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, tiomm sa:

Vattenbyten ska definitivt räcka för att hålla KH, cal och mg i schack i ditt kar. Mitt bästa förslag är att byta till Red Sea Coral Pro salt som har höga nivåer av dessa ämnen. Du kommer få en topp när du byter vatten, men lps och mjukisar har i min erfarenhet inga problem med det. Körde mitt nano på 50 liter enligt denna modell och det mådde prima. ed4f9268c0ab8488ab61f4a69d74bfbf.jpg

Ok, har kört med detta saltet i ett år men jag kommer ihåg att jag var tvungen att dosera nån gång i det gamla karet. 

Hade sparat anteckningarna och kh låg på samma nivå 9dkh i 4 månader till att åka ner på 5dkh sista mätningen. 

Kan vara saltet som håller olika blandning. 

 

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Det går att gissa och uppskatta men inte veta, det beror på hur mycket ditt kar förbrukar. Rent teoretiskt skulle det gå att klara sig på enbart vattenbyten i många hundra liter om man byter tillräckligt mycket och ofta.

Det är verkligen bara att prova sig fram :)

Apropå att enbart dosera efter att mäta KH så fungerar det för de flesta metoderna, någon gång emellanåt behöver man göra en mer komplett mätning också. 

Men jag bytar mellan 30-40l varannan vecka. Visningsdelen är på 112l och sumpen ca 40l. Det borde räckt med vattenbyte tycker jag. 

 

Ska börja med att testa annat salt som red sea eller liknande. 

Ska till butiken på fredag. 

 

Undrar om de vita gel/svamp aktiga har haft att göra med att kh var fel. 

Igårkväll hade läderkorallen och bta puffat upp sig lite mer. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på din låga förbrukning och att du redan sitter på en ATO skulle jag rekommendera kalkwasser. Extremt simpelt och har den fördelen att det doserar KH och Ca i balanserad mängd (även lite magnesium och strontium men försumbara mängder).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/21/2019 at 0:24 PM, danne031 said:

Steg 1, ha rätt salinitet

Steg 2, justera MG

Steg 3, justera CA

Steg 4, justera KH

Menar du att ordningsföljden på stegen är viktig? Läste just något liknande på https://www.advancedaquarist.com/2002/11/chemistry angående Zone 3:

 

"This problem is typically caused by overdosing alkalinity RELATIVE to calcium, but does not necessarily imply that calcium is either too high or too low (though it is almost always too low). 
...
I would advise correcting this problem by adding a calcium chloride supplement until you have moved into the target zone (or zones 1 or 2 that you can then treat as described above) as shown in Figure 4. Almost any brand of calcium chloride will do (Kent Turbo Calcium, Kent Liquid Calcium, ESV, etc.). Certain other calcium supplements may also be OK (such as just the calcium component of the two-part calcium and alkalinity additive systems), but you do not want to add any alkalinity. You CANNOT use limewater or a calcium carbonate/carbon dioxide reactor to correct this problem."

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J sa:

Tillsätter du någon kolkälla? Jag läste här på forumet för ett tag sedan att mycket bakterier (pga överdriven kolkälledosering) kan förbruka mycket alkalinitet.

Nej jag har aldrig tillsatt något. Men tack för tipset. 

1 timme sedan, MichaelE sa:

Med tanke på din låga förbrukning och att du redan sitter på en ATO skulle jag rekommendera kalkwasser. Extremt simpelt och har den fördelen att det doserar KH och Ca i balanserad mängd (även lite magnesium och strontium men försumbara mängder).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo jag har tittat på detta med. 

Verkar som pH kan öka kontinuerligt med kalkvatten. 

Men jag ska lösa vidare på det. Tack. 

 

Tror jag kommer köpa doserpump för det större karet men kalkvatten kan vara idé under tiden jag gör klart andra karet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Christian J sa:

Menar du att ordningsföljden på stegen är viktig? Läste just något liknande på https://www.advancedaquarist.com/2002/11/chemistry angående Zone 3:

 

"This problem is typically caused by overdosing alkalinity RELATIVE to calcium, but does not necessarily imply that calcium is either too high or too low (though it is almost always too low). 
...
I would advise correcting this problem by adding a calcium chloride supplement until you have moved into the target zone (or zones 1 or 2 that you can then treat as described above) as shown in Figure 4. Almost any brand of calcium chloride will do (Kent Turbo Calcium, Kent Liquid Calcium, ESV, etc.). Certain other calcium supplements may also be OK (such as just the calcium component of the two-part calcium and alkalinity additive systems), but you do not want to add any alkalinity. You CANNOT use limewater or a calcium carbonate/carbon dioxide reactor to correct this problem."

 

 

Viktigt vet jag inte, det är så jag lärt mig att det bör göras helt enkelt.

Att kalcium och kh har en relation vet jag, brukar ha denna i bakhuvudet men följer den knappast slaviskt bara för det. 

 

Screenshot_20171109-125657.png.43d60bf0242faee983cbcadf58fe4d9c.png

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Robbs said:

Verkar som pH kan öka kontinuerligt med kalkvatten. 

Nej bara tillfälligt om man tillsätter för mycket på en gång, har du ATO är det inga problem. Här är en bra sida om kalkvatten: http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm

 

Men enligt https://www.advancedaquarist.com/2002/11/chemistry (se mitt citat ovan) så kan varken bikarbonat eller kalkvatten höja alkaliniteten om kalciumhalten är alltför låg (om jag förstått det hela rätt), isf skulle det vara bra att testa kalcium också och vid behov börja med att tillsätta det.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Christian J sa:

Nej bara tillfälligt om man tillsätter för mycket på en gång, har du ATO är det inga problem. Här är en bra sida om kalkvatten: http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm

 

Men enligt https://www.advancedaquarist.com/2002/11/chemistry (se mitt citat ovan) så kan varken bikarbonat eller kalkvatten höja alkaliniteten om kalciumhalten är alltför låg (om jag förstått det hela rätt), isf skulle det vara bra att testa kalcium också och vid behov börja med att tillsätta det.

 

 

Jaså. Vad jag läst ska de höja både alkaliniteten och kalciumhalten på samma gång?

 

 ”Kalkwasser is about the only solution you can add to your aquarium that has both calcium and alkalinity together in one solution, and won’t just precipitate out before it’s added to the aquarium. Not only does it supplement both your calcium and alkalinity, but because it’s a single solution it forces you to dose them in a matched amount. You can’t accidentally get your calcium and alkalinity out of balance like you could with separate supplements.”

 

Om pH. 

If your pH is already on the high side, kalk may not be a great option as it will raise it further.”

 

nu ligger jag inte så högt i pH , då bör det inte göra något. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten (Kalkwasser är det tyska ordet som amerikanarna använder för att verka lite europeiskt sofistikerade) är mycket riktigt balanserat mellan alkalinitet (KH) och kalcium. Det saknas magnesium i det. pH stiger bara tillfälligt vid doseringen, sen sjunker det p g a att akvarievattnet tar upp koldioxid.

 

Vad gäller ordningen för att fixa felaktiga värden så är det viktigt att börja med att ordna magensiumkoncentrationen. Är den för låg så kan man inte höja kalcium-KH för det fälletr som kalksten. När man sedan ordnat magensiumhalten så kan man justera kalcium-KH. KH svänger fort i akvariet jämfört med kalcium p g a låg koncentration. Det måste såkledes mätas regelbundet. Kalcium finns det mycket mer av så det kan man mäta mer sällan.

 

Jag håller med om att kalkvatten är en vettig form av dosering för detta kar. Enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Claes_A sa:

Kalkvatten (Kalkwasser är det tyska ordet som amerikanarna använder för att verka lite europeiskt sofistikerade) är mycket riktigt balanserat mellan alkalinitet (KH) och kalcium. Det saknas magnesium i det. pH stiger bara tillfälligt vid doseringen, sen sjunker det p g a att akvarievattnet tar upp koldioxid.

 

Vad gäller ordningen för att fixa felaktiga värden så är det viktigt att börja med att ordna magensiumkoncentrationen. Är den för låg så kan man inte höja kalcium-KH för det fälletr som kalksten. När man sedan ordnat magensiumhalten så kan man justera kalcium-KH. KH svänger fort i akvariet jämfört med kalcium p g a låg koncentration. Det måste såkledes mätas regelbundet. Kalcium finns det mycket mer av så det kan man mäta mer sällan.

 

Jag håller med om att kalkvatten är en vettig form av dosering för detta kar. Enkelt.

Är det bara magnesium som jag behöver mäta innan jag börjar med kalkvatten?

Finns flaskor som innehåller fler spårämnen typ ABC, men jag kanske klarar mig med magnesium. Tips på vilken?

 

Hur mycket påverkar det om jag har tätt lock eller öppen behållare för kalkvattnet?

Vet inte hur mycket jag kommer behöva dosera men man kan väl mätta blandningen om jag behöver köra max blandning?

 

Var kan man köpa kalk? Finns det i färgbutiker?

 

Tack för svaret. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att kolla magnesium så att det inte är för lågt. Det borde inte vara det om ditt salt är OK och du regelbundet har bytt vatten. Om det nu behövs kan du höja med saltet magnesiumklorid. Det finns lite olika produkter som innehåller detta salt. Google gav t ex produkterna Aquaforest Magnesium, Fauna marin magnesium-mix (en mix av magnesiumklorid och magnesiumsulfat) och Salifert Magnesium Powder (mix igen) i svenska webbutiker. Det finns många andra.

 

Kalkvattnet är inte så känsligt för att lock saknas eftersom du tillsätter ett överskott av kalciumhydroxid som får ligga på bottnen. Men ett enkelt lock minskar bildningen av en stel hinna kalciumkarbonat på ytan så det är inte fel. Kalciumhydroxid finns som akvarieprodukt, t ex Grotech Kalkwasser. Fördelen är att du då får en garanterad ren produkt jämfört med t ex en säck släckt kalk från bygghandeln.

 

Förslagsvis ersätter du allt vatten som avdunstar med mättat kalkvatten. Mät KH men det är inte sannolikt att det blir för mycket. Notera att det höjer pH rejält så det är bra att dosera droppvis och nattetid. Gärna i sump.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robbs said:

Jaså. Vad jag läst ska de höja både alkaliniteten och kalciumhalten på samma gång?

Ja generellt är det så, iaf om proportionern mellan alk och kalcium är rätt från början. Men det är tydligen svårare om alk och kalc är ur balans inbördes (zon 3 och 4 i advancedaquarist-artikeln) --varför det är så har jag ingen aning om, kanske @jonasroman kan förklara.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Börjar du med kalkwasser (håller med om att det kan vara ett ypperligt alternativ här), vilket man ofta gör via ato'n så kan du tills vidare glömma allt annat du läst här om ballingmetoder. Spårämnen fylls på med vattenbyten.

 

Däremot kan det vara lämpligt att köpa något färdigt, oftast 3 flaskor, som det står MG/CA/KH på. Detta för att mer precist och individuellt kunna justera de 3 vid behov. Bry dig inte om att det står något fint om spårämnen eller att flaskan ser exklusiv - alla vill sälja.

Eller så köper du de 3 salter som nämns och blandar själv.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Robbs said:

Vet inte hur mycket jag kommer behöva dosera men man kan väl mätta blandningen om jag behöver köra max blandning?

En matsked per vecka kanske? Du bör definivt mätta, se bara upp så inte bottensatsen följer med in i akvariet.

 

1 hour ago, Robbs said:

Var kan man köpa kalk? Finns det i färgbutiker?

Förr använde jag och andra kalciumoxid (bränd kalk) eftersom vi inte visste bättre (eller kunde hitta säljare av kalciumhydroxid), men jag tror inte det löser sig lika effektivt som kalciumhydroxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Robbs sa:

Är det bara magnesium som jag behöver mäta innan jag börjar med kalkvatten?

Finns flaskor som innehåller fler spårämnen typ ABC, men jag kanske klarar mig med magnesium. Tips på vilken?

 

Hur mycket påverkar det om jag har tätt lock eller öppen behållare för kalkvattnet?

Vet inte hur mycket jag kommer behöva dosera men man kan väl mätta blandningen om jag behöver köra max blandning?

 

Var kan man köpa kalk? Finns det i färgbutiker?

 

Tack för svaret. 

Hej

om ni har vägarna förbi Halmstad så kan ni få kalciumhydroxide

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Claes_A sa:

Det kan vara bra att kolla magnesium så att det inte är för lågt. Det borde inte vara det om ditt salt är OK och du regelbundet har bytt vatten. Om det nu behövs kan du höja med saltet magnesiumklorid. Det finns lite olika produkter som innehåller detta salt. Google gav t ex produkterna Aquaforest Magnesium, Fauna marin magnesium-mix (en mix av magnesiumklorid och magnesiumsulfat) och Salifert Magnesium Powder (mix igen) i svenska webbutiker. Det finns många andra.

 

Kalkvattnet är inte så känsligt för att lock saknas eftersom du tillsätter ett överskott av kalciumhydroxid som får ligga på bottnen. Men ett enkelt lock minskar bildningen av en stel hinna kalciumkarbonat på ytan så det är inte fel. Kalciumhydroxid finns som akvarieprodukt, t ex Grotech Kalkwasser. Fördelen är att du då får en garanterad ren produkt jämfört med t ex en säck släckt kalk från bygghandeln.

 

Förslagsvis ersätter du allt vatten som avdunstar med mättat kalkvatten. Mät KH men det är inte sannolikt att det blir för mycket. Notera att det höjer pH rejält så det är bra att dosera droppvis och nattetid. Gärna i sump.

 

Tack.

Det höjer ph säger du. Det går åt ca 2 liter osmosvatten på 24h i nuläget.

Om jag bara skulle dosera på natten med ato blir det kanske för mycket på en gång? 

Jag använder timer för extra säkerhet 4 gånger om dagen, 1 min var gång.

 

Ska köpa magnesium test med och se vad jag ligger på. 

Men om det inte förbrukas mycket med lps och mjukisar så bör de värdet vara ok.

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Börjar du med kalkwasser (håller med om att det kan vara ett ypperligt alternativ här), vilket man ofta gör via ato'n så kan du tills vidare glömma allt annat du läst här om ballingmetoder. Spårämnen fylls på med vattenbyten.

 

Däremot kan det vara lämpligt att köpa något färdigt, oftast 3 flaskor, som det står MG/CA/KH på. Detta för att mer precist och individuellt kunna justera de 3 vid behov. Bry dig inte om att det står något fint om spårämnen eller att flaskan ser exklusiv - alla vill sälja.

Eller så köper du de 3 salter som nämns och blandar själv.

Kan jag blanda alla 3 i samma behållare utan att något fäller ut eller klumpar sig? 

Hel djungel detta, tack för ni orkar med.

1 timme sedan, Christian J sa:

En matsked per vecka kanske? Du bör definivt mätta, se bara upp så inte bottensatsen följer med in i akvariet.

 

Ska läsa på om hur mycket per liter det går åt innan det mättar sig. Om ni inte kan det rakt upp och ner?

1 timme sedan, mcjagg sa:

Hej

om ni har vägarna förbi Halmstad så kan ni få kalciumhydroxide

 

mvh Frank

Hej Frank. Tack, tyvärr kan jag inte köra bil så långt än... Något lurt i ryggen.

--

 

Ska ju även köpa nytt salt. Kanske ska börja med ett vattenbyte och se vad jag hamnar på i värdena?

Fast jag lär nog behöva använda kalk ändå eftersom det sjunker från 7 til 4.8.

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robbs said:

Det höjer ph säger du. Det går åt ca 2 liter osmosvatten på 24h i nuläget.

Om jag bara skulle dosera på natten med ato blir det kanske för mycket på en gång? 

Jag använder timer för extra säkerhet 4 gånger om dagen, 1 min var gång.

Även om det säkert är bättre att bara dosera kalkvattnet på natten så är det ju svårt att genomföra i praktiken. Men det är absolut ingen fara att dosera även på dagtid med en ATO.

 

2 hours ago, Robbs said:

Ska läsa på om hur mycket per liter det går åt innan det mättar sig. Om ni inte kan det rakt upp och ner?

Ingen aning, dessutom kanske det teoretiska och praktiska värdet skiljer sig åt beroende på typ av sötvatten som används, temperatur, om ättika tillsätts i sötvattnet osv. Men det är inte så dyrt, så lite överskott skadar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Christian J sa:

Även om det säkert är bättre att bara dosera kalkvattnet på natten så är det ju svårt att genomföra i praktiken. Men det är absolut ingen fara att dosera även på dagtid med en ATO.

Ok perfekt. Tror de handlar om under 0.5l åt gången. Är det mycket kanske?

1 timme sedan, Claes_A sa:

Maximalt löser sig 1,7 g kalciumhydroxid per liter vatten i rumstemperatur. Så det är en svag lösning.

Tack, så om jag kör 2gr per liter så är det mättat ordentligt. 

Dom 8-10l jag har plats till används inom 4dagar. Tror du kalkhalten håller i sig?

 

Börjar försiktigt med lite mindre blandning per liter. 

 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Robbs sa:

Dom 8-10l jag har plats till används inom 4dagar. Tror du kalkhalten håller i sig?

 

 

 

Garanterat om du låter det olösta överskottet ligga kvar på bottnen av behållaren. Det står i omedelbar jämvikt med vattnet så fäller lite kalk p g a luften koldioxid så löser sig omedelbart mer kalciumhydroxid från bottenlagret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, Claes_A sa:

 

Garanterat om du låter det olösta överskottet ligga kvar på bottnen av behållaren. Det står i omedelbar jämvikt med vattnet så fäller lite kalk p g a luften koldioxid så löser sig omedelbart mer kalciumhydroxid från bottenlagret.

Ok, tack. 

Tänkte höja upp pumpen några cm från botten så det ska inte vara problem. 

Får se vad jag hittar i butiken imorgon. Har 5-6mil dit. 

Tänkte köpa

magnesium test

kalkwasser

ev magnesium om det kan behövas. 

Och ny salt. Red sea blå tänkte jag. 

 

Något annat bra att ha nu med kalkvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...