Gå till innehåll

lite gott och blandat


bläckis

Rekommenderade inlägg

Jag har inte skördat på de senaste 18 månaderna, så det är ganska individuellt ja.

Vad är det för alger du har? Chaeto är det bara att skörda när det är fullt där man har dom. Den ses som harmlös. 

Caulerpa däremot är lurigt, särskilt om man kör med belysning på timer. Risken finns att den blir sexuell, vad som händer då är att den spontandör till små eller stora delar och då frigörs en mängd nitrat och fosfat, det kan röra sig om timmar och kan således chocka även ett stort system. 

 

Personligen har jag alltid sett det som att tritonmetoden, med eller utan refugium, behandlar inte näringsexporten utan den ska man själv hålla koll på. Till exempel så rekommenderar de ju fosfatremover när fosfaten blivit för hög.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, danne031 sa:

Jag har inte skördat på de senaste 18 månaderna, så det är ganska individuellt ja.

Vad är det för alger du har? Chaeto är det bara att skörda när det är fullt där man har dom. Den ses som harmlös. 

Caulerpa däremot är lurigt, särskilt om man kör med belysning på timer. Risken finns att den blir sexuell, vad som händer då är att den spontandör till små eller stora delar och då frigörs en mängd nitrat och fosfat, det kan röra sig om timmar och kan således chocka även ett stort system. 

 

Personligen har jag alltid sett det som att tritonmetoden, med eller utan refugium, behandlar inte näringsexporten utan den ska man själv hålla koll på. Till exempel så rekommenderar de ju fosfatremover när fosfaten blivit för hög.

Kör bara Cheato. Och ja det är väldigt mycket där den ligger :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror algerna tar upp mer näring när de får växa till sig och har gott om ljus och vattencirkulation, isf borde det vara bra att gallra ibland så de får utrymme. Samtidigt bör man kanske inte gallra alltför mycket eftersom det blir mer nytillväxt från en stort knippe än ett litet fragment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...