Gå till innehåll

Tunze 6095 jumper hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har precis köpt ett par begagnade Tunze 6095 pumpar (varianten utan kontroller)

Som jag förstår det kan man antingen köra dem i 12v eller 24v med en jumper.

Jag fick endast med 12v jumper till mina pumpar, min fråga är hur ser skillnaden ut på 12v & 24v jumpern?

Tänkte att de förmodligen är ganska lätt att göra en egen 24v jumper.

 

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man får med ett par olika jumprar när man köper dem nya.

om jag inte har fel så får du ut olika flöden när du använder de olika jumprarna. 12v lägsta flödet och 24v max.

 

måste vara folk som har jumprar liggandes i sina lådor som du kan köpa för billig peng. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jumprarna bestämmer hastigheten på pumparna. Antar att det bara är ett motstånd i dom eller liknande. Det är ett helt gäng som följer med från 12v-24v för att ställa hastigheten. Vet faktiskt inte hur man ser skillnad på dom förutom att de står olika siffror på dom. Men sitter ju någon komponent mellan benen.

Undrar om det blir högsta eller lägsta om man drar ur jumpern.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så i princip om du hittar rätt komponent så borde de bara vara att böja ner benen så de passar i :).

En väldigt bra pump med. Har provat väldigt många streamers och tunze måste vara den tystaste pumpen och mycket driftsäker pump. Kör dock med mp40qd nu för jag ville få en egen uppfattning om den. Alltid kul att bara prova nytt ibland hehe

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

 

Japp, jag vet vad funktion jumprarna har, jag kanske var lite oklar med min fråga :)

Jag undrade mer om nån vet hur man gör en 24v jumper själv? Jag styr dem genom apex så jag vill ha tillgång till hela styrkan.

 

Men om nån har 1 eller 2st 24v jumprar så köper jag gärna dem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minutes ago, danne031 said:

Fast det låter som ett motstånd som bestämmer spänningen, hur ska du kunna variera den med apex då?

Motståndet bestämmer endast max spänningen.

 

Det är Jätte enkelt med antingen profiler eller via "variabel output" men efter som mina pumpar är låsta till 12v så kommer jag inte åt fulla spektrat, tex om jag ställer pumpen under 25% slutar den snurra då den inte får tillräckligt med mycket spänning, sätter jag den på 100% så får jag bara ut ca 50% pga att den kör max 12v istället för 24v.

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätvärdena är ungefärliga, det var lite dålig kontakt:

 

24V - 2,93kOhm

22V - 3,3kOhm

12V - 7,9kOhm

 

Frågan är om det verkligen är en resistor, även om det ser ut så (svårt att se genom plasten)? Var även försiktig ifall det är nätspänning över jumpern (även om jag inte tror det).

 

Annars verkar de gå att köpa här, fast frakten är dyr:

https://www.tunze.com/SE/en/product-search/details.html?type=&user_tunzeprod_pi1[prodid]=6105.242

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, Christian J said:

Mätvärdena är ungefärliga, det var lite dålig kontakt:

 

24V - 2,93kOhm

22V - 3,3kOhm

12V - 7,9kOhm

 

Frågan är om det verkligen är en resistor, även om det ser ut så (svårt att se genom plasten)? Var även försiktig ifall det är nätspänning över jumpern (även om jag inte tror det).

 

Annars verkar de gå att köpa här, fast frakten är dyr:

https://www.tunze.com/SE/en/product-search/details.html?type=&user_tunzeprod_pi1[prodid]=6105.242

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Perfekt. Tack. Då ska jag justera lite. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...