Gå till innehåll

Färglös acro


AndersTo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett par frågor om en Acropora jag köpte för ca 2 veckor sedan.

fråga 1: är det normalt att korallen tappar färgen nästan helt i början (jämför bilderna nedan)

fråga 2: Polyperna är ganska långa. På bilden när jag köpte den så var de inte alls ute. Är det normalt?

 

Mina andra koraller (Xenia, Kenyaträd och Euphyllia) i detta 115l akvarium verkar må mycket bra. Jag vet att dessa koraller ska vara mycket enklare än Acron.

 

Min tanke är att ljusintensitet blev lite för hög i början. Acron är placerad ganska nära ytan. Dock så drog jag ner belysningsintensiteten på LED-rampen till 50% innan jag placerade i Acron.

 

Bild3.JPG.ba58600ebe9a8aa9ed486791b762911b.JPGBild2.JPG.c1407a099f6a04cd5641cac5000936fd.JPGBild1.JPG.c07b34ef86daf712fd63f0726b3c9103.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej tack för era svar!

 

För att klargöra: Bild 1 och 2 (uppifrån sett) är från mitt akvarium. Bild 3 (där acron är tydligt grön) är tagen av Företagsakvarium (WYSIWYG)

 

Jag har inte tagit bort den från fraggpluggen än för att jag inte är säker på placeringen. Jag har dock behållit den på samma plats dessa veckor för att den ska få en chans att acklimatisera sig. Visste dock inte att fraggpluggen kunde sprida ohyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, AndersTo sa:

Hej tack för era svar!

 

För att klargöra: Bild 1 och 2 (uppifrån sett) är från mitt akvarium. Bild 3 (där acron är tydligt grön) är tagen av Företagsakvarium (WYSIWYG)

 

Jag har inte tagit bort den från fraggpluggen än för att jag inte är säker på placeringen. Jag har dock behållit den på samma plats dessa veckor för att den ska få en chans att acklimatisera sig. Visste dock inte att fraggpluggen kunde sprida ohyra.

hej

jag tycker också att bild 1  och 2 ser rätt bra ut den ska väl vara rosa inte grön som på nedersta bilden eller har jag fel

mvh Frank

Ändrat av mcjagg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med @mcjagg bild 1 och 2 ser mycket "friskare" ut än bild nr3. den har också PE (polyp expansion)  på bild 1 + 2. 

 

dra upp belysningen successivt så blir det nog kanon. 

 

det spännande med acroporor är att de ändrar mycket färg efter vad de är i för förhållanden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att den ser mycket friskare ut nu. Tänkte bara nämna att även beroende på olika belysningar och vad du väljer för kanaler och antalet kelvin så kan du få ganska olika resultat i färger från olika koraller. Många sps:er ser exempelvis helt annorlunda ut i färg ute i naturen jämfört med hemma i akvariet :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...