Gå till innehåll

Dosera kalium kontinuerligt med doserpump?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar hur många som doserar kalium kontinuerligt i sina akvarium.

 

Tänker då på att man kanske doserar med en extra doseringspump eller om man kan stoppa extra kalium i någon utav balling lösningarna man har om man kör med balling.

Just nu doserar jag manuellt och läser av stora svängningar med saliferts test och det orkar jag inte så planerar att starta med å dosera kontinuerligt med doserpump. 

 

Någon som har erfarenhet av hur mycket som går åt i genomsnitt. @stigigemla vad är en bra startpunkt om man önskar å dosera kalium extra utöver det som är i ballinglösningarna?

Jag har refugium som var gång jag doserar kalium fullkomligt exploderar. Vi pratar 20 liter hårdpackad chaetomorfa på 10 dagar. Refugiumet är på 70 liter så jag tar inte ut mer än max 1/3 åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Lasse sa:

Jag skulle avråda från automatisk dosering av Kalium. Det kan slå fel. 

 

MVH Lasse


Men kan man inte ha så hög förbrukning att det är ett måste?

 

Jag skall inte starta med det utan kör en period med manuell dosering utifrån ICP tester och saliferts test. Men räknar med att det ger lite varierande resultat så har det mer som riktlinjer.

Doserade en stor mängd kalium för någon dag sedan och ser vad det gör på en del koraller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium förbrukas vid tillväxt av alger och koraller. Det går åt i samma storleksordningen  som fosfor.

Och det tillförs i samma storleksordning som fosfor via maten.

Alltså: Använder man någon form av fosfatreducering bör kaliumvärdet stiga.

Skulle jag få lågt kaliumvärde skulle jag testa ett annat salt alternativt peppa upp vattenbytesvattnet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att överdosera kalium kan bli en pinsam överraskning. Jag vet - jag har gjort det och i stort sett det mesta av min fisk dog i förgiftning. Har hört om ett liknande fall. Jag låg lite över 600 när mina problem uppstod. Att kalium blivit hett beror på att det försvinner i system som kör med zeolit - därför lanserades tillsatser som väldigt viktiga för några år sedan. Enligt min erfarenhet gäller det inte normala system. Jag kör utan vattenbyte och testar med Triton var tredje månad. Vid dessa tester - där jag normalt har förlorat 20 - 30 ppm så doserar jag enligt deras anvisningar.

 

Får jag fråga varför du går över till ATI:s tester?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On ‎2019‎-‎01‎-‎29 at 18:53, Lasse sa:

Att överdosera kalium kan bli en pinsam överraskning. Jag vet - jag har gjort det och i stort sett det mesta av min fisk dog i förgiftning. Har hört om ett liknande fall. Jag låg lite över 600 när mina problem uppstod. Att kalium blivit hett beror på att det försvinner i system som kör med zeolit - därför lanserades tillsatser som väldigt viktiga för några år sedan. Enligt min erfarenhet gäller det inte normala system. Jag kör utan vattenbyte och testar med Triton var tredje månad. Vid dessa tester - där jag normalt har förlorat 20 - 30 ppm så doserar jag enligt deras anvisningar.

 

Får jag fråga varför du går över till ATI:s tester?

 

MVH Lasse

Håller med i stort sett, men har ett tillägg: makroalger konsumerar mkt kalium. I ett stort refugium a la triton , 20%, o en bra lampa, o järn så det räcker, samt skördning ibland., så kommer kalium behöva fyllas på en hel del. mitt refugium, med ganska modest skördning nu, förbrukar cirka 5 ppm Kalium/vecka. Skördar jag mer dubblas det ganska lätt.

 

Som tur e har jag köpt Kaliumklorid o blandar själv nu, blir väl typ 5% mot att köpa färdiga.

 

Som en bisats upplever jag att strontium är  i underkant i triton-Ballingen. Får dosera 17 ml per dag, vilket motsvarar en förbrukning på 4 ppm Sr på 3 veckor. Sr har jag dock ej fått tag i, så där får jag buta i det sura äpplet. Blir 120kr/månaden.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-01-29 at 18:53, Lasse sa:

Att överdosera kalium kan bli en pinsam överraskning. Jag vet - jag har gjort det och i stort sett det mesta av min fisk dog i förgiftning. Har hört om ett liknande fall. Jag låg lite över 600 när mina problem uppstod. Att kalium blivit hett beror på att det försvinner i system som kör med zeolit - därför lanserades tillsatser som väldigt viktiga för några år sedan. Enligt min erfarenhet gäller det inte normala system. Jag kör utan vattenbyte och testar med Triton var tredje månad. Vid dessa tester - där jag normalt har förlorat 20 - 30 ppm så doserar jag enligt deras anvisningar.

 

Får jag fråga varför du går över till ATI:s tester?

 

MVH Lasse

Jag går på ATI för att de testar fler ämnen och för att jag får mycket bättre pris på dem. ;)

Tänker och räknar med att de är likvärdiga som Triton och att det likväl bara är riktlinjer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Christian J sa:

Iaf förr kunde man beställa strontiumklorid på apoteket. Nog måste det väl gå att köpa någonstans?

Letat o visst finns det men med hyffsat renhet blir det rätt dyrt. Behöver i alla fall 100 gram. 

 

Skall man göra en lösning som motsvarar Tritons konc i deras 1 litare tar man :

1.44 gram SrCl2 på 100 ml

 

2.42 gram SrCl2 hexahydrat på 100 ml

 

tänkte väl göra 5 l i alla fall. Då har jag så det räcker i 1 år. 

 

Får leta vidare. 

 

Kalium blandar jag själv ”också” och för att komma till ungefär samma konc som i tritonflaskorna tar jag 

Lösning: 133.4 g KaCl i 1 liter 

 

Kaliumklorid med hög renhet var enklare att hitta. 1 Kh köpte jag för kanske ett par hundra. Det räcker ju till 7.5 liter. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Lasse sa:

Kan stämma - har en förbrukning som liknar det ca 50 ppm på 3 månader. Brukar justera efter Tritontest. Jod och strontium dosera jag på daglig basis dock

 

MVH Lasse 

Då gör vi exakt lika:-) jag vågar heller inte dosera kalium på automatik då det styrs av hur mkt jag skördar så den förbrukningen varierar för mkt för att ha på auto dosering. Så håller helt med dig:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, jonasroman sa:

Letat o visst finns det men med hyffsat renhet blir det rätt dyrt. Behöver i alla fall 100 gram.

Om du hittar en billigare källa med lägre renhet kolla vad föroreningarna består av. Är det t ex kalciumklorid så är det ju inget problem för våra användningsområden. Strontium utvinns ur mineralen strontianit som i princip är strontiumkarbonat med lite kalciumföroreningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar just nu 4 ml om dagen av Tritons kalium med doserpump. Detta eftersom jag har så in i bängen med chaeto och det går verkligen åt. Trots det behöver jag dosera vid varje ICP-test. Så jag tänker att min dosering blir som en kudde som gör att det minskar mer långsamt. Kanske är jag fel ute?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-08 at 17:40, Claes_A sa:

Om du hittar en billigare källa med lägre renhet kolla vad föroreningarna består av. Är det t ex kalciumklorid så är det ju inget problem för våra användningsområden. Strontium utvinns ur mineralen strontianit som i princip är strontiumkarbonat med lite kalciumföroreningar.

Tog den länken som postades här ovan o beställde:_) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-08 at 08:02, Lasse sa:

Observera att du inte kan jämföra emellan labaratorierna eftersom de kan använda olika metodiken vid kalibrering och därmed få lite olika resultat. 

 

MVH Lasse 

Det vet jag. Köper alltid in över 1 års förbrukning eller mer så blir ATI detta året. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...