Gå till innehåll

Kimpos 525xl


Kimpos

Rekommenderade inlägg

I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano)

Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live.

Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all hjälp. Han lyckades avboka 350t och istället blev det ett 525xl. 

 

Nu är allt monterat och på plats. Scapen, som jag gjorde redan för ett par veckor sedan i väntan på karet, är ilyft och jag har börjat fylla med osmos. Hoppas på att vara igång och börja cykla karet i slutet av veckan.

 

När det är redo kommer jag flytta över mina två clowner och bangaikardinalen från nanot. Om ingen redan nu är sugen på att ta över bangaien?

Sedan vet jag inte vad jag ska ha i. Är riktigt sugen på en stjärnmuräna, men vet inte. Vad tycker ni hade passat? :)

 

IMG_2884.jpg

IMG_2932.jpg

Ändrat av Kimpos
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-01 at 11:24, izfisk sa:

Riktigt ball scape ser det ut som! Följer!

Tack! :)

 

2 timmar sedan, danne031 sa:

Den där scapen skulle jag vilja ha minst en bättre bild på rakt framifrån, ser spännande ut.

Det kommer! Just nu är det ganska grumligt eftersom det precis är påfyllt med sand och salt. Men så snart det lagt sig lite mer blir det uppdatering!

 

On 2019-02-01 at 13:49, nike83 sa:

stiligt.

 

vad har du för planer?

Tack! Jag vet faktiskt inte än. Kommer nog ta det ganska lugnt och utöka med fisk och koraller successivt. 

Det kommer troligtvis bli mest SPS. Gillar t.ex euphyllia som ger mycket rörelse. I fiskväg har jag idag två clowner och en bangaikardinal som kommer få flytta över. Funderar på lite kompisar till bangaien. Har funderat mycket på stjärnmuräna men blir troligtvis inte så - vill inte att något annat ska bli uppätet. En blå och en gul kirurg tror jag, men annars får vi se. HAr ni tips på fisk och koraller ni tror kan passa så säg till! :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dammet har börjat lägga sig och scapen tonar fram. De mindre på sidorna är levande sten från mitt nano. Kanske lite lite men bidrar väl alltid till något.

i övrigt hade jag ett Red Sea startkit som jag använt ca 1/5 av. I stort sett hela gick åt redan första dagen, så måste beställa mer startbakterier!

C392CCA0-85F0-4903-A042-D42996351F33.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här har hänt en del! Värdena stabiliserade sig relativt snabbt och nitrit har legat på 0 i över två veckor. 

Allt är nu överflyttat från det lilla karet och de gamla clownerna har även fått ett par nya kompisar - en palettkirurg, en foxface och en Diamond goby. 

30A8BB37-E5FB-4FE2-B4DD-F8EFDA9BE9ED.jpeg

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2019-02-19 at 08:54, Alessandro sa:

Hur har du fått till scapen med stenen? Riktigt snyggt!!!

Sorry för sent svar.. fäste marcorocks med buntband och fogade ihop mer revcement. Lät till och med buntbanden sitta kvar men de är täckta med cement :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...