Gå till innehåll
Slanten

Kylare som inte kyler och kopplingsproblem

Recommended Posts

Min äldsta kylare, en D&D DC-300 visar kraftiga trötthetssymptom. Den jobbar på utan att få ner temperaturen värst mycket. Åkte till en firma som fixar AC till bilar och slängde upp kylaren på disken. De två mekanikerna såg ut som frågetecken, men kunde snabbt konstatera att den antagligen inte hade nån kylmedia. Tyvärr påstod de att det inte gick att fylla på den igen. Nån som vill påstå motsatsen?

 

20190129_182252.jpg.414e2deded8d4eb769bc98d4684bf470.jpg

 

 

Här blev den antagligen fylld. Synd att det inte sitter en skruvnippel där...

20190129_182309.jpg.4a89a2aa9a44a72dd8ff9939cfc146bd.jpg

 

20190129_182331.jpg.42f933f65cac28238e8f86f858c30bf2.jpg

 

Jag har en AquaMedic Titan som skulle kunna tjäna som ersättare, men den har inga slangkopplingar. 

Nån som vet var man kan köpa originalkopplingar?

Nån som ha ett par liggandes?

 

 

 

20190129_202530.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog som de säger - ingen kylvätska. Det är klart att den går att återfylla - de måste ju ha fyllt den från början. Vi använde någon firma från Västra Frölunda när vi hade samma problem på Universeum. Ett tips - har du inte kontakter med någon firma som håller på med värmepumpar. De brukar vara jäkliga på det där :)

 

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går att fylla, nippel kan man ju eftermontera, det måste inte göras i fabrik :)

Som Lasse säger kolla med firma som pysslar med värmepumpar istället, eller allra helst någon som uttryckligen sysslar med kylmaskiner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha! Känns onödigt att kasta en fungerande maskin. 

Ska kolla runt efter en mer händig firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan vara för att kylmedian till bilar brukar vara R134A.  Äldre hade R12. 

 

Till luftpumpar var det R410A och nu är senaste R32. 

 

Skiljer ganska mycket i tryck för att få samma effekt mellan gaserna. 

 

Ett tag sedan jag arbetade med det så ta det med en nypa salt. 

 

Man får heller inte fylla igen om den läckt ut gas utan att reparera skadan enl reglerna. Men det brukar inte vara några problem. 

 

Redigerad av Robbs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lämnat den på en värmepumpsfirma. De ska återkomma med kostnadsförslag på felsökning och fyllning.

Mediat står på, men nu har jag glömt. Tror det var R134A

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×