Gå till innehåll

Kylare som inte kyler och kopplingsproblem


Slanten

Rekommenderade inlägg

Min äldsta kylare, en D&D DC-300 visar kraftiga trötthetssymptom. Den jobbar på utan att få ner temperaturen värst mycket. Åkte till en firma som fixar AC till bilar och slängde upp kylaren på disken. De två mekanikerna såg ut som frågetecken, men kunde snabbt konstatera att den antagligen inte hade nån kylmedia. Tyvärr påstod de att det inte gick att fylla på den igen. Nån som vill påstå motsatsen?

 

20190129_182252.jpg.414e2deded8d4eb769bc98d4684bf470.jpg

 

 

Här blev den antagligen fylld. Synd att det inte sitter en skruvnippel där...

20190129_182309.jpg.4a89a2aa9a44a72dd8ff9939cfc146bd.jpg

 

20190129_182331.jpg.42f933f65cac28238e8f86f858c30bf2.jpg

 

Jag har en AquaMedic Titan som skulle kunna tjäna som ersättare, men den har inga slangkopplingar. 

Nån som vet var man kan köpa originalkopplingar?

Nån som ha ett par liggandes?

 

 

 

20190129_202530.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog som de säger - ingen kylvätska. Det är klart att den går att återfylla - de måste ju ha fyllt den från början. Vi använde någon firma från Västra Frölunda när vi hade samma problem på Universeum. Ett tips - har du inte kontakter med någon firma som håller på med värmepumpar. De brukar vara jäkliga på det där :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

 

Kan vara för att kylmedian till bilar brukar vara R134A.  Äldre hade R12. 

 

Till luftpumpar var det R410A och nu är senaste R32. 

 

Skiljer ganska mycket i tryck för att få samma effekt mellan gaserna. 

 

Ett tag sedan jag arbetade med det så ta det med en nypa salt. 

 

Man får heller inte fylla igen om den läckt ut gas utan att reparera skadan enl reglerna. Men det brukar inte vara några problem. 

 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag äntligen fått tillbaka kylaren. Det fanns media i den, men kretskortet hade brunnit. De trodde att det var för hög startström till kompressorn. Så jag testade att koppla förbi kretskortet och satte en extern termostat på ingående stickpropp. Tyvärr kyler den fortfarande lika dåligt. Så kompressorn är nog helt slut. Nu söker jag efter en begagnad ersättare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...