Gå till innehåll

Erfarenheter av hur länge streamers lever


danne031

Rekommenderade inlägg

Min förhoppning är att detta kan bli en databas i miniatyr över kvalitén på streamers såhär i kinamarknadens tidevarv.

 

Historiskt använde jag under 6 år samma 2 hydor koralia streamers av olika storlek, jag har ett svagt minne av att en som var begagnad från början byttes ut.

Jebao RW-8 köpte jag för 18 månader sedan 2 stycken, en dog efter 14 månader och en dog nu i veckan.

 

Vad sitter folk på för erfarenheter genom åren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga tider på mina och har haft ganska många streamers under min tid som saltnörd. Kinapumpar typ rw funkar typ ett år och sen går dom ett tag till med meckande och konstgjord andning. Har haft många tunze pumpar. Vissa har sålts med kar och vissa har uppgraderats. Det ända som gått sönder på dom är 2st nätagg av kanske 10-15 pumpar sen 2006 tror jag. Kör nu vortech mp40qd och dom verkar fina i kvalite med förutom lite lagerljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RW8 i mitt 31 månader gamla akvarium. Båda bytta efter ca 18 månader. Går på extrem kort vågtid - 0,7 på - 0,7 av via deras WiFi kontroller. Det verkar som de nya QP är bättre men de har annan teknik så WiFi till RW8 går ej. Har kvar RW8 men har 2 nya i reserv. Hade tidigare Tunze men deras nätaggregat höll inte tyckte jag.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört två Tunze 6055 i över fyra år hittills (tidigare bara 50% av tiden för att byta strömriktning). Har bytt impellrar en gång eftersom de började låta lite. Ena pumpens fäste har nyligen börjat glappa med risk för att lossna.

 

Mina 30 år gamla luftkylda Turbellepumpar funkar fortfarande efter att ha legat i förrådet i 20 år, även om de nog skulle behöva nya lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.reef2reef.com/threads/tunze-9004-dc-vs-non-dc.294453/#post-3594877

 

"our engineering target is a 5 year life for a DC pump and a 10 year life for an AC pump. With good care an AC pump can last nearly indefinitely with just impeller replacements as they wear, they lack any electronics. In DC pumps, the electronics wear out"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte två Jebao WP-25 under 2013. Bägge är nu döda, skrev inte upp datumet när de dog men det var nog 2017.

 

Jag köpte två Tunze 6015 år 2013, de går fortfarande.

 

Jag har lite mindre säkra uppgifter med. Jag har två till Tunze 6015 som jag inte hittar när jag köpte men de snurrar än de med. Jag köpte även en Hydor coralia nano 1600 år 2011 som har dött, minns inte när, kanske 2017.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så som jag förstår det så är det styrelektronik inne i blocket som ger med sig(kondensatorer kanske? De mår nog inte jättebra att sitta i den typen av miljö med värme och ingen ventilation). Då allt är inkapslat så går det inte reparera eller byta det utan det blir bara skrot. Många DC pumpar verkar lida av detta. De flesta AC pumpar är väl i princip bara en stor lindning så där är det inget direkt som kan gå sönder utom yttre åverkan som om man får in grus som sliter sönder huset där impellern sitter eller om man drar i sladden så pass mycket att det blir ett brott i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Slanten said:

Finns det styrbara AC-streamers?

Jag tror det teoretiskt går styra dem, men isf genom att variera frekvensen (istället för spänningen, som på DC-pumpar). Växelströmsfrekvensen i Europa är på 50Hz, och att tillverka en styrenhet som varierar denna är kanske inte kostnadseffektivt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-11 at 09:06, danne031 sa:

Ja, Rossmont är styrbara AC, tror de är italienska.

 Jag har två Rossmont mover M3400 som jag styr via deras "wavemaker". Rullar på bra efter snart ett år.

 

Haft mest olika tunze streamers som fungerat i flera år. Har kvar en 6015 från 2012 ish som funkar fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tycker ni ljudnivån är på Rossmont?

Den enda pump jag haft som varit tyst är rw-8, dock endast med wifi kontrollen. Med sina standardkontroller låter ju alla jebao som fasen.. RW-8, SW-25 och någon ny "quiet pump" QP-9 (tror jag) har alla fått flytta ner i källaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-13 at 19:22, danne031 sa:

Hur tycker ni ljudnivån är på Rossmont?

Den enda pump jag haft som varit tyst är rw-8, dock endast med wifi kontrollen. Med sina standardkontroller låter ju alla jebao som fasen.. RW-8, SW-25 och någon ny "quiet pump" QP-9 (tror jag) har alla fått flytta ner i källaren.

 

skulle säga att de är tysta, men ett tips är att inte snåla och köpa större än du behöver. kör du de på max med mycket start och stop så låter de en del.
De skiljer inte i storlek fysiskt, bara flödet och prislappen som är större.
Lite krångliga att installera men grymt bra app när man får det att funka ,förutsatt att man köper styrenheten:)

 

men ja jag skulle rekommendera dessa eller vad säger du @kaptenen?

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...