Gå till innehåll

Ersätta uttjänt refugium med vad?


j0nas

Rekommenderade inlägg

När jag startade mitt kar för drygt två år sedan avsattes en bit av returfacket till chaeto och caulerpa. Senaste tiden har algerna fört en tynande tillvaro och jag har fått kämpa för att hålla uppe näringsvärdena i karet.

Har doserat nitrat manuellt och ökat matningen.

 

Funderar nu på att släcka ner refugiet och kanske fylla upp med levande sten för att husera poddar och annat kul. Flödet är ganska lågt och blir förmodligen stillastående på sina ställen. Är det ett problem?

 

Alternativ så finns det säkert en massa smarta prylar som skulle kunna nytta för karet på den platsen men känner inte att jag saknar något just nu iaf.

Vad skulle du använda utrymmet till? :)

 

Det är det här karet det gäller:

 

Bifogar en bild på när refugiet var nytt och fräscht.

 

6E031217-EC61-4EBD-94B7-F5748F2A95CE.jpeg.69c968b079e0242c75afdd035dcde070.jpeg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft sådana där fack i mörker med levande sten. Svamparna brukar ta över efter något år. Lågt flöde har aldrig varit ett problem. Men om det gör från eller till i ditt akvarium är nog svårt att veta.

 

Poddar av olika slag tror jag gynnas av ljus. Copepoderna brukar ju gilla alger och amphipoderna vill ju äta dessa sekundärproducenter. Utan ljus så blir det ett mörkerekosystem istället.

Ändrat av Claes_A
Alla dessa stavfel.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...