Gå till innehåll

Osmos med silikatfilter


imre

Rekommenderade inlägg

Hej

har köpt en silikatfilter från företagsakvarium som hade bara 1/4del media i sig.. Då köpte jag silikat media (triton) och fyllde hela filtret med detta försökte packa så mkt det gick i bara..

men då efter märkte att jag inte fick lika mycket rent vatten ut på en timme som jag fick tidigare.. kan silikatfiltret påverka detta? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minutes ago, danne031 said:

Det borde väl inte påverka..och det ska helt riktigt helst vara "proppfullt" med media så du gjorde rätt.

Ok vad bra, då ska jag inte röra silikatfiltret. men märkligt iaf att “ren” vatten rinner saktare.. TDS mätare visar likadant som innan..  “in 86-90” , “out 0”

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 ju mer att rinna igenom - desto mera motstånd, desto större tryckfall - desto mindre flöde.

 

Men om du har 0 ut redan - varför kör du silikatfilter då? Mig vetteligen kan inte inte en vätska ha under 0 ppm av något :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Lasse said:

 ju mer att rinna igenom - desto mera motstånd, desto större tryckfall - desto mindre flöde.

 

Men om du har 0 ut redan - varför kör du silikatfilter då? Mig vetteligen kan inte inte en vätska ha under 0 ppm av något :)

 

MVH Lasse

 

fick ju vattentest från ATI och i min Rodi vatten enligt dom har 32.65 silicon (silikat) i sig.. det var då jag inte hade fyllt hela silikatfiltret.. nu hoppas jag att silikat är 0 ..

men tds mätare mäter ju igenomflöde bara är det inte så? typ att om det stiger då ska man byta alla filtrar osv. Jag vet ju inte exakt heller :D 

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tds mätare mäter I princip ledningsförmåga i ett vatten och har inget med genomflödet att göra. Ledningsförmåga är beroende på antalet joner. Silikat är en jon (laddad molekyl) . Är tds 0 så är ledningsförmåga 0 - det vill säga inga joner - inga joner innefattar ingen silikat. Sedan mäter inte ATI:s test silikat utan siliconatomer (vilket är kiselatomer på svenska). Ditt kranvatten kan innefatta kiselalger eller andra kisel föreningar och kan uppvisa kisel. Detta försvinner dock vid reverse osmosis. Något av dina mätvärden är fel. Du kan inte ha 0 I ledningsförmåga och samtidigt mäta kisel i vattnet eftersom om något kisel passerat RO så måste det vara i jonform. 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minutes ago, Lasse said:

En tds mätare mäter I princip ledningsförmåga i ett vatten och har inget med genomflödet att göra. Ledningsförmåga är beroende på antalet joner. Silikat är en jon (laddad molekyl) . Är tds 0 så är ledningsförmåga 0 - det vill säga inga joner - inga joner innefattar ingen silikat. Sedan mäter inte ATI:s test silikat utan siliconatomer (vilket är kiselatomer på svenska). Ditt kranvatten kan innefatta kiselalger eller andra kisel föreningar och kan uppvisa kisel. Detta försvinner dock vid reverse osmosis. Något av dina mätvärden är fel. Du kan inte ha 0 I ledningsförmåga och samtidigt mäta kisel i vattnet eftersom om något kisel passerat RO så måste det vara i jonform. 

 

MVH Lasse 

 

Tack för förklaring!

 

Den här är min rodi vatten.. 32.65 silicon rnligt ati

4317E41E-9DE8-4F49-AC2D-AD2AE2BD23DB.jpeg.8f2bec144964e7905d849ec20e60fa0e.jpeg

Den här är vatten från karet. betyder det att man kan ändå ha silicon i vatten? kan ati ha mätit fel? 

DD4B6C45-5298-481F-9B85-4498EF523A73.jpeg.cc3128b695ea602eb20aed4de166d36b.jpeg

 

Min uppsättning ser ut såhär..( en månad gammal) jag hoppas att jag har koplat tds mätare till rätt plats? 

D6456001-BA2A-4279-AA70-E24C0C21C69E.jpeg.cb7c91f8a2ede73d6536ffb8a7070fa8.jpeg

 

 

Iallafall med denna uppsättningen får jag följande siffror: 

E0CB8728-3780-4CBC-A711-3021B53E0D36.jpeg.d7b4c40ada17e60e4b06b12fbe7b23c1.jpeg

 

AEB60901-0F35-40C0-87D4-726871D619AC.jpeg.fa50303979eee15c1008e88738de3ef3.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite fråga om känslighet på mätningen också. Kiselsyrajonen är ganska stor (atomvikt 84) så den leder sämre i lösning.

Antar vi att den har halva ledningsförmågan jämfört med ett typiskt medelvärde på jonerna i "vanligt vatten" så går det åt 2 ppm för att visa 1 på tds mätaren.

Värdet var 32 ug per liter vilket är 60 gånger mindre än 1 på mätaren.

Värdet i akvariet beror på tidigare tillsatt kisel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du fel Stig. Värdet i karet beror på kisel utlöst från sten och annat. Normalnivå av löst kisel vid rev är ungefär 100 ppm. Inte 0 som många tror. 0 kan det va ute i öppna havet där diatomer ibland kan dammsuga vattnet från kisel. Min erfarenhet är ett akvarium som är moget är kiselhalter på 100 ppm inga som helst problem - tvärtom. Kisels farlighet för akvarium - IMO - en myt

 

MVH Lasse 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppar in med en egen fråga här, jag tror att jag har exakt samma uppsättning som trådskaparen här med osmosenhet och tds mätare.

 

Kan DI media (tritons) bli gammal eller dålig?

Jag blev ytterst förvånad häromdagen när min tds gått från 0 till 1 efter knappa 200 liter, tds före silikatfiltret är 3.

Jag har grävd brunn, kan det vara någon specifik jon som fort tar sig förbi median?

Har sett tillräckligt med videor för att förstå att tds är komplext att mäta, men jag blir nyfiken efter denna händelsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, danne031 sa:

Jag hoppar in med en egen fråga här, jag tror att jag har exakt samma uppsättning som trådskaparen här med osmosenhet och tds mätare.

 

Kan DI media (tritons) bli gammal eller dålig?

Jag blev ytterst förvånad häromdagen när min tds gått från 0 till 1 efter knappa 200 liter, tds före silikatfiltret är 3.

Jag har grävd brunn, kan det vara någon specifik jon som fort tar sig förbi median?

Har sett tillräckligt med videor för att förstå att tds är komplext att mäta, men jag blir nyfiken efter denna händelsen.

Låter ju lite underligt. Är det 200 liter i ett streck eller är det små korta omgångar. Tänker på "TDS-creep".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog mig, jag har ingen aning om statusen på kolfiltret då jag köpte den begagnad, förfiltret är lite småbrunt. 

 

Kan det fungera så att förfilter tar a, b, c, kolfilter tar d, e, f, DI tar g, h, i...?

För att omvandla det till kemi på låg nivå så att säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här har jag fattat det:

 

Förfiltret tar partiklar. Syftet är att skydda de efterföljande filtren (som är dyrare att byta) från att sätta igen.

 

Kolfiltret ska framförallt ta bort klor och kloramin.

 

Ro-filtret tar de molekyler som är större än vattenmolekylerna.

 

DI- filtret tar joner som var tillräckligt små för att passera RO-filtret.

 

Här finns en beskrivning på engelska:

http://neptunesneighborhood.raymondwise.com/rodi.html

Ändrat av KennethN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mäter du vattnet från osmos så vet du ju du skicket på det.

Ro filter o de andra kan man köpa rätt så billigt från Danmark.

Nästan så det e billigare att köpa ett nytt set därifrån än ro filter från svea.

Ändrat av Stensson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inline tds på min osmos, dubbla så jag  mäter även förre första silikat, efter första och efter andra. Min tanke med detta var att om tds:en inte skulle vara tillräckligt känslig så skulle andra filtret ta det som slank igenom första trots att jag hade 0. 

Inline som jag har från HM Digital eller vad dom heter fungerar väldigt dåligt för test på vattnet visade att jag hade både silikitat och aluminium trots noll på båda filterna. 

Jag kommer istället försöka räkna ungefär hur länge dom håller tidsmässigt. 

Tror det varierar väldigt mycket i kvalitet och att kanske en handhållen tds-mätare hade varit bättre. 

 

Ja, vatten ut påverkas av hur ”hårt” man packar mediat. Jag fick tidigare ut mer vatten än jag får nu och den enda parameter som ändrats är att jag byt silikatmedia i mina båda behållare.

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, KennethN sa:

Så här har jag fattat det:

 

Förfiltret tar partiklar. Syftet är att skydda de efterföljande filtren (som är dyrare att byta) från att sätta igen.

 

Kolfiltret ska framförallt ta bort klor och kloramin.

 

Ro-filtret tar de molekyler som är större än vattenmolekylerna.

 

DI- filtret tar joner som var tillräckligt små för att passera RO-filtret.

 

Här finns en beskrivning på engelska:

http://neptunesneighborhood.raymondwise.com/rodi.html

 

Ungefär som jag var införstådd med innan, med andra ord så har mitt kolfilter troligtvis näst intill oändlig hållbarhet då det inte finns något märkbart att ta ur mitt vatten.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...