Gå till innehåll

Kontorsakvariet


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

En månad går så fort när arbetet pressar på.

 

Rensat Caulerpa igen. Det mest mår bra men en och annan stationär invånare blir överväxt av denna gröna alg. Någon typ av snäcka har förökat sig igen så glasen är fulla av småttingar.

 

KH har sjunkit till 7 eftersom jag löste mitt resande med att dosera alkalinitetsdelen av 2-parten genom vattenpåfyllningen. När eldningssäsongen gav sig så minskade också mängden vatten som fylls på per dag och därmed alkalinitetsdoseringen. Även Blomstra har doserats den vägen.

 

Snabbfoto med mobilen (för mitt minne):

 

956548820_Skarmavbild2019-06-05kl_13_29_43.png.4a09978ba9ae650a5971070dac3e5b29.png

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 4 år senare...
On 2019-07-01 at 22:37, catknife skrev:

@Claes_A  Vad är det för Gorgonian du har i karet(om det nu är en!, den som är längst upp till höger på din senaste bild)?

Är det en som klarar sig utan mat och isåfall var fick du tag i den? :)

 

Tittar in här och svarar på ett 4,5 år gammalt inlägg. Akvariet står kvar på kontoret. Den där fotosyntetiska gorgonian var ett spontaninköp från Aquariatech. (Alla mina inköp är spontaninköp, har inte tid till annat.)

 

Jag undrar om det inte är "Gruber's gorgonia" (Pinnigorgia flava), den sorten som har funnits i akvarier sedan Klaus och Rosalia Grubers insamling i Filippinerna 1990 som förde den till Berlin.

 

ORA Farm citerar Julian Spiung:

 

“It was originally collected in the Philippines around 1990 by Klaus and Rosalia Grube. From their aquarium in Berlin it has spread all over Europe. So many people have it but don’t know where it came from. I got my colony from the Grubes and grew it for several years into a big bush. I gave a cutting to Peter Wilkens, who took it back to Switzerland and grew it at Wiwi Aquaria. He gave a cutting to Jean Jacques Eckert in France, who still cultivates it in his aquarium. I lost my original colony suddenly about 12 years ago, but was able to get a new cutting from Jean Jacques Eckert during a visit with him for a Récif France conference. I’ve been careful to maintain it now in several tanks. For me this coral is always a reminder of my visit to Berlin where I met Dietrich Stüber and the many wonderful hobbyists there, including Klaus and Rose Grube.”

 

https://www.orafarm.com/product/grubes-gorgonian/

 

Men nu spekulerar jag bara baserat på dess utseende och foton på nätet. Den växer som ogräs i alla fall och tar sakta men säkert över hela akvariet. Den t o m böjer sig ned och "rotar sig" på kringliggande stenar.

 

Någon som vet mer?

 

Ändrat av Claes_A
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...