Gå till innehåll

Bäst före datum på kalciumhydroxid?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Sista tiden har jag fått usla KH-värden på kalkvattnet i min Tunze Calcium Dispenser (som lägst ca 3dKH, när det väl borde vara runt 100). Även när jag ökade dosen kalciumhydroxid fick jag bara 70dKH, och nu fyra dagar senare är den nere på 12dKH. Kalciumhydroxiden köptes för ungefär fem år sedan, kan den ha blivit för gammal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Claes_A said:

Den karbonatiserar med tiden i närvaro av fukt och koldioxid till kalksten. Hur fort det går är svårt att säga generellt för det beror helt på förvaringen.

Jag har förvarat den i originalburken med åtskruvat lock, i samma garderob som ATO-behållaren står (även den med lock). Eller kan det ha räckt med kontamineringen varje gång jag öppnat burken, t ex på sommaren när luftfuktigheten varit hög? Det verkar även som om försämringen av kvalitén accelererat på sistone, så sent som för två år sedan steg alk till 12dKH i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag testat en ny förpackning (och annat fabrikat), men även den här verkar rätt dålig: 1 tesked i 5 liter vatten gav bara 10dKH, medan 3 teskedar gav 30dKH.


Inte konstigt att många föredrar andra metoder om kvalitén på kalkvatten är så här dålig. Alternativt kanske butikerna har gamla osålda lager pga låg efterfrågan numera. På etiketten under burken står det "12/20", kan man dra några slutsatser om tillverkningsåret av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quote

Prova med 10 teskedar istället - Kalciumgydroxid har dålig och långsmam löslighet - behövs en hel del.

En tesked i en halv liter gjorde susen när jag testade. Fast i min 25 liters ATO-behållare motsvarar detta 50 teskedar (2,5dl) i veckan, så en hel del blir det...

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Claes_A said:

Ungefär 1,7 g kalciumhydroxid per liter vatten löser sig

Vet du hur stor volym pulver det motsvarar? Jag har tyvärr ingen tillräckligt känslig våg, och hittar alla möjliga värden på Internet:

 

Aqua-Medics förpackning: 0,35g/ml pulver (350g för 1l pulver).

Seachems instruktioner: 0,6g/ml (3g per tesked pulver).

Tunzes manual till Calcium Dispenser: 1g/ml pulver (5g per tesked pulver).

 

Om man går efter Aqua-Medics uppgifter (jag använder deras pulver nu) så motsvarar väl 1,7g en tesked pulver, och jag måste tillsätta minst 25 teskedar  per vecka till min 25-liters ATO-behållare för att få en mättad lösning. Med Tunzes uppgifter (jag använde deras pulver förut) skulle istället 1,7g motsvara 0,35 teskedar, och jag behövde "bara" tillsätta 9 teskedar. Så kanske skillnaden i effekt helt enkelt beror på skillnaden i densitet på pulvret mellan olika märken!

 

När väl pulvret blandats ut i vattnet kanske inte bottensatsen tar upp så stor volym.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Lasse said:

Men både du och jag gjorde försök för några år sedan när vi överdoserade i våra top off tankar och lyckades fast de inte var totalt slutna från CO2 få bra resultat av kalkvatten.

Ja enligt Randy spelar luftens koldioxid inte så stor roll, så länge man inte genomluftar lösningen:

http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm#11

http://reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.htm

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-03-17 at 12:54, Lasse sa:

Men både du och jag gjorde försök för några år sedan när vi överdoserade i våra top off tankar och lyckades fast de inte var totalt slutna från CO2 få bra resultat av kalkvatten.

 

MVH Lasse

Ja precis, har man ett överskott av olöslig kalciumhydroxid i bottensatsen så är luftens koldioxid vid ytan av behållaren inget stort problem, mer kalciumhydroxid löser sig omedelbart.

 

Men vad jag undrar är just hur mycket kalciumkarbonat som finns i produkterna redan från början, d v s hur mycket av kalciumhydroxiden har karbonatiserat redan under produktion och packning. Kalciumhydroxid tillverkas genom släckning av kalciumoxid med vatten genom att en begränsad mängd vatten tillsätts. Karbonatiseringen i det här steget ska inte vara ett problem för koldioxid är begränsande. Men sen kommer vidare hantering av akvarieföretagen där kan fukt och koldioxid ge karbonatisering.

 

Karbonatisering är ju inget stort problem men ger resultatet att mer än 1,7 per liter av produkten krävs för att skapa mättat kalkvatten. Resten blir ju en olöslig kalciumkarbonatbottensats.

 

Det borde ju gå att testa med en liter osmosvatten som kokas upp och sen hälls i en burk med ett helt slutet lock för att svalna (denna behandling tar bort koldioxiden). Sedan väger man ju upp 1,7 g av sin produkt och löser i det rumstempererade vattnet med omrörning. I princip nästan allt i produkten borde gå i lösning och produkten inte har problem med karbonatisering eller andra föroreningar, t ex magnesium och silikat.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-03-17 at 15:54, Christian J sa:

Vet du hur stor volym pulver det motsvarar? Jag har tyvärr ingen tillräckligt känslig våg, och hittar alla möjliga värden på Internet:

 

Det blir ett hur långt är ett snöre. Allt beror på pulvrets packningsgrad, alltså hur det är malt och hur mycket luft det därför innehåller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2019-03-17 at 12:54, Lasse sa:

Men både du och jag gjorde försök för några år sedan när vi överdoserade i våra top off tankar och lyckades fast de inte var totalt slutna från CO2 få bra resultat av kalkvatten.

 

MVH Lasse

Låter intressant, dum fråga..: vad är en top offtank?.

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Top off är ett amerikanska uttryck för att automatiskt fylla på söt/RO vatten som behövs för att det dunstar från karet. Top Off tank är då tanken där du förvarar detta vatten :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast man bör undvika att bottenslammet sugs upp, både för pumpens och djurens skull. Förr brukade jag tillreda kalkvatten i en stor dunk, sedan hällde jag över den klara lösningen i top off-behållaren.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/18/2019 at 7:33 PM, Claes_A said:

Ja precis, har man ett överskott av olöslig kalciumhydroxid i bottensatsen så är luftens koldioxid vid ytan av behållaren inget stort problem, mer kalciumhydroxid löser sig omedelbart.

Gör inte detta min Tunze Calcium Dispenser till en ganska överflödig produkt? Ett av säljargumenten är just att skydda kalkvattnet inuti från luftens koldioxid. Kvarstående fördelar (att skydda pumpen från sedimentet samtidigt som man åstadkommer omröring) kanske också försvinner om man tillreder kalkvattnet i ett separat kärl.

 

On 3/18/2019 at 7:33 PM, Claes_A said:

Men vad jag undrar är just hur mycket kalciumkarbonat som finns i produkterna redan från början, d v s hur mycket av kalciumhydroxiden har karbonatiserat redan under produktion och packning. Kalciumhydroxid tillverkas genom släckning av kalciumoxid med vatten genom att en begränsad mängd vatten tillsätts. Karbonatiseringen i det här steget ska inte vara ett problem för koldioxid är begränsande.

Varför gick man isf över från kalciumoxid till -hydroxid, är den senare lättlösligare (som jag alltid trott)? Förr använde jag just kalciumoxid i form av ca 2cm stora klumpar, det kändes betydligt säkrare att hantera än dammigt pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Gör inte detta min Tunze Calcium Dispenser till en ganska överflödig produkt? Ett av säljargumenten är just att skydda kalkvattnet inuti från luftens koldioxid. Kvarstående fördelar (att skydda pumpen från sedimentet samtidigt som man åstadkommer omröring) kanske också försvinner om man tillreder kalkvattnet i ett separat kärl.

 

Varför gick man isf över från kalciumoxid till -hydroxid, är den senare lättlösligare (som jag alltid trott)? Förr använde jag just kalciumoxid i form av ca 2cm stora klumpar, det kändes betydligt säkrare att hantera än dammigt pulver.

 

Varför man inte tillreder klart kalkvatten och häller över i en tank utan bottensats av kalciumhydroxid är att från ögonblicket man tar bort den olösta kalciumhydroxiden så börjar kalciumkarbonat att fälla ut med hjälp av koldioxid. Nu bildas en bottensats av kalciumkarbonat och eftersom det inte finns någon ny kalciumhydroxid att lösa så sjunker lösningens KH med tiden. Hastigheten bestäms av koldioxidexponeringen av lösningen.

 

Kalciumoxid eller kalciumhydroxid ger samma kalkvatten i slutändan. Skillnaden är bara att kalciumoxiden är lite mer reaktiv och avger värme när den reagerar med med vatten. Kanske tycker producenterna att det är lite för farligt för konsumenterna? Kalciumhydroxidens damm är ju heller inte toppen för lungor och ögon men det är ju inte värre än valfri säck med putsbruk.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde med kalciumhydroxid för 15 år sedan, så hade jag en liten pump ( 500 L/h) i RO-behållaren ( c;a 100 L) som blandade det hela tiden, för att slippa allt slagg på botten. Det fungerade för mig, och tunze-pumpen till osmolatorn hängde c:a 5 cm från botten i behållaren för att inget skulle kunna hända med igensättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Claes_A said:

Varför man inte tillreder klart kalkvatten och häller över i en tank utan bottensats av kalciumhydroxid är att från ögonblicket man tar bort den olösta kalciumhydroxiden så börjar kalciumkarbonat att fälla ut med hjälp av koldioxid. Nu bildas en bottensats av kalciumkarbonat och eftersom det inte finns någon ny kalciumhydroxid att lösa så sjunker lösningens KH med tiden. Hastigheten bestäms av koldioxidexponeringen av lösningen.

Ja det skrev du ju i själva texten jag citerade, mea culpa!

 

Å andra sidan skriver Randy på http://reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.htm att hållbarheten även verkar gälla utan bottensats (i en soptunna med lock):

 

"The trashcan is closed by simply putting on its lid.

...

I add less CaO than would be required to produce saturated limewater. If an aquarist wants saturated limewater, there is no real reason to try to add a specific amount.

...

Figure 2 shows the change in conductivity of the water in the 44-gallon trashcan that I use for dosing. Over the 3 weeks of the test, the conductivity did not significantly drop from the initial value of 3.8 mS/cm. Over the years, I have repeated this experiment a number of times at different initial conductivities, and have always obtained the same result: no significant degradation."

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, naso said:

När jag körde med kalciumhydroxid för 15 år sedan, så hade jag en liten pump ( 500 L/h) i RO-behållaren ( c;a 100 L) som blandade det hela tiden, för att slippa allt slagg på botten. Det fungerade för mig, och tunze-pumpen till osmolatorn hängde c:a 5 cm från botten i behållaren för att inget skulle kunna hända med igensättning.

Jag förstår inte riktigt, sög inte osmolatorpumpen upp slammet om det blandades av 500l-pumpen?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Christian J sa:

J

Figure 2 shows the change in conductivity of the water in the 44-gallon trashcan that I use for dosing. Over the 3 weeks of the test, the conductivity did not significantly drop from the initial value of 3.8 mS/cm. Over the years, I have repeated this experiment a number of times at different initial conductivities, and have always obtained the same result: no significant degradation."

 

Varenda gammal kemilärare för högstadiet vet nog om detta. Kalkvatten brukar användas i skolorna för att påvisa koldioxid genom fällning och där bereder man en klar lösning som håller i evigheter. Men då brukar de ha flaskor med skruvlock. Koldioxid löser sig sakta i en yta med kalkvatten och inte sällan bildas ett kalciumkarbonatlock som troligen sänker gasens diffusion in i vattenfasen ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 3/15/2019 at 9:49 PM, Christian J said:

Nu har jag testat en ny förpackning (och annat fabrikat), men även den här verkar rätt dålig: 1 tesked i 5 liter vatten gav bara 10dKH, medan 3 teskedar gav 30dKH.

Uppdatering: jag trodde att Aqua Medic's medföljande skopa hade en teskeds volym, men när jag kontrollmätte var volymen bara 1/3 tesked. Jag har med andra ord bara doserat en tredjedel så mycket som jag trott sedan jag började med Aqua Medic's kalciumhydroxid. Senaste veckan har jag istället använt en riktig sked och har genast fått bättre värden på alkalinitet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J sa:

Uppdatering: jag trodde att Aqua Medic's medföljande skopa hade en teskeds volym, men när jag kontrollmätte var volymen bara 1/3 tesked. Jag har med andra ord bara doserat en tredjedel så mycket som jag trott sedan jag började med Aqua Medic's kalciumhydroxid. Senaste veckan har jag istället använt en riktig sked och har genast fått bättre värden på alkalinitet. 

Som en chef till mig alltid sa - Bättre att inse att man är en fullständig idiot än att stå framför ett olösligt problem :):) 

 

MVH Lasse

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...