Gå till innehåll

Utrustning mm. första saltkar


mrviktors

Rekommenderade inlägg

Jag går i tankarna att inom en ganska snar framtid starta upp mitt första saltvattensakvarium. Har hängt runt mycket på forumet och läst osv men då det finns så många olika vägskäl att ta så känns det som att det kan behövas ventileras lite. 

Storlek på akvarium:
Opti White 80x35x35 98l

eller
Helglas 75l basic 65x33x35 

Det lutar åt ett basic 75l från exempelvis herkuleszoo för ca 400kr och lägga mer pengar på teknik... om det inte finns enorma nackdelar med ett sådant "billigt" kar?

 

Pump:

1st streampump Tunze nanostream 6015 1800 liter/tim

 

Skummare:

Eheim Skim 350 ytskummare

eller

Tunze doc 9004 internskummare

 

Belysning:

AI Prime HD

eller

Tunze 8850

 

Det lutar åt AI Prime HD då det känns som det är värt att stoppa lite mer pengar här...

 

Osmos:

Osmos 190 liter/dygn

Som jag förstår går denna att koppla till vanlig kran med adapter när den används och sedan tar man bort den när den inte används?

 

Jag har tänkt att starta upp akvarium enligt Lasses metod men tänker (kanske felaktigt) att jag skulle använda Real Reef Rock + ev. död sten tillsammans med levande sand. Kanske är jag ute och cyklar men är inte sugen på äkta levande sten. Har kollat en del på youtube där de startar upp liknande lasses metod men utan äkta levande sten.

 

Då jag inte haft saltakvarium tidigare så har jag inget exakt klart för mig vad jag vill ha i burken men tänker börja med en sammetsclown i uppstarten och sen någon enklare mjuk korall.

 

Är det något jag saknar i listan förutom det uppenbara som doppvärmare och så? Behöver jag lägga till något filter i denna setup eller något annat?

 

Tack på förhand för input!

 

/Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim skim 350 är en ytavskummare som suger vatten från ytan. Den används i stället för ett ytavrinningsfack och har inget gemensamt med en äggviteskummare.

Tunze 9004 är gjord för att användas i akvariet och har ett ytinsug. 

En sammetsclown är en mycket aggressiv fisk som behöver ett större kar i alla fall om det skall gå att hålla någon annan fisk i karet.

Det speciella med levande sten är att den har en massa porer i olika storlekar där det lever en massa olika maskar, små kräftdjur och andra djur.

Dessa rensar hela tiden så att stenen inte geggar ihop av detritus.

Det finns ett antal trådar på reef2reef om död sten. Vanligt är att karen kraschar efter något år och jag tror det beror på att stenen slammat ihop.

En eller ett par levande stenar har djur med som sprider sig till den döda stenen. Den levande sanden spelar ingen roll då den bara innehåller startbakterier - inga flercelliga djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då kan jag stryka ytskummaren och köra på internskummaren.

Då är det bättre att köra på någon fredligare tålig fisk vid uppstart. Och om jag förstår dig rätt så skulle jag kunna ha en eller ett par levande stenar som har liftare som sprider sig till de döda stenarna om jag inte vill köpa fullt med ls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, mrviktors said:

Storlek på akvarium:
Opti White 80x35x35 98l

eller
Helglas 75l basic 65x33x35 

Det lutar åt ett basic 75l från exempelvis herkuleszoo för ca 400kr och lägga mer pengar på teknik... om det inte finns enorma nackdelar med ett sådant "billigt" kar?

Kanske ett dyrare kar är limmat snyggare eller har tjockare glas. Optiwhiteglas gör nog ingen märkbar skillnad när man tittar in i karet. 

 

2 hours ago, mrviktors said:

Pump:

1st streampump Tunze nanostream 6015 1800 liter/tim

Tunze 6020 tar mindre plats, men kanske låter mer.

 

2 hours ago, mrviktors said:

Skummare:

Eheim Skim 350 ytskummare

Jag har provat denna i saltvatten och den fungerade inte ens bra som ytavsug.

 

2 hours ago, mrviktors said:

Tunze doc 9004 internskummare

Den är bra.

 

2 hours ago, mrviktors said:

Belysning:

AI Prime HD

eller

Tunze 8850

Tunzes lampa är dränkbar, så om du har den i vattnet kan den hjälpa till med uppvärmningen.

 

2 hours ago, mrviktors said:

Det lutar åt AI Prime HD då det känns som det är värt att stoppa lite mer pengar här...

För enklare mjukkoraller räcker det nog utmärkt med en billigare saltvattensbelysning av rätt storlek, eller kanske T5-lysrör.

 

2 hours ago, mrviktors said:

Kanske är jag ute och cyklar men är inte sugen på äkta levande sten.

LS är mycket bättre förutom att man riskerar man få in glasrosor, men de går att bekämpa.

 

2 hours ago, mrviktors said:

Är det något jag saknar i listan förutom det uppenbara som doppvärmare och så? Behöver jag lägga till något filter i denna setup eller något annat?

En mätare för salthalt (refraktometer är bäst, hydrometer billigast). Filtreringen sköter skummaren och den levande stenen. Du kan ha ett vadd/skumfilter för att fånga in fasta partiklar, men det går också att suga upp skräp från botten med hävertslang.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga tekniska siffror i huvudet men har fått för mig att när karet är såpass litet så är glaset troligtvis bara 6mm, vid så tunt glas är det knappt märkbar skillnad på ow och vanligt glas, troligtvis inte värt de extra pengarna alltså.

 

Å ena sidan är det rätt tänkt att starta simpelt för att känna på det. Å andra sidan är det ofantliga fördelar med ett kar som har sump. Utan att ha egen erfarenhet vågar jag nästan lova att du kommer att störa dig på mikrobubblor i karet med internskummare.

 

Du tänker rätt med osmosen, förslagsvis har du en eller flera dunkar med tätslutande lock som du fyller i en körning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att AI Prime är en mindre bra lampa till ett akvarie med måtten du tittar på. Du kommer ha svårt att sätta den så att den sprider ljuset bra över hela akvariet utan kommer nog troligtvis få det jätteljust i mitten och mörkt i kanterna. Det vore bättre med två LED lampor så du kan sprida ut de. en lysrörsramp med två 24w lysrör med bra reflektorer skulle nog också fungera bra. Eller om du hittar en LED ramp som har dioderna mer utspridda.

 

Här höll jag på att skriva att du borde ta OW akvariet. Men det var nästan 3 gånger så dyrt så jag håller nog med de andra om att hoppa över det. Kör på det vanliga glaset du. Men OW karen är nog lite snyggare fogar och så med, bortsett från att glaset är lite klarare. Men det är mer en "trevligt att ha" grej på den här tjockleken är något som verkligen påverkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte bry mig om Optiwhite på 6 mm glas. På 8 kanske (där ser jag skillnad) och definitivt på 10 och 12 mm.

Det är mycket större skillnad än vad man kan tro innan man sett det mellan de olika glastjocklekarna.

Jag har optiwhitekar i butiken med dessa varianterna så jag har sett det. Jag har också provat täckglas i 4 mm men där ser jag ingen skillnad i akvariet.

Inköpspriset för optiwhite är ungefär 50% högre än för vanligt glas.

Sedan tillkommer pris för kantslipning och extra transport. De flesta glasmästerier har inte utrustning för kantslipning så de får betala 60 - 100:- extra per löpmeter. 

Transport + kantslipning kostar mer än själva glaset utom för glas över kanske 1 m2.

Det är alltså inte konstigt om kantslipat optiwhite kostar mer än dubbelt så mycket hos en glasmästare än vad lokalt skuret oslipat glas kostar.

Men hos en tillverkare i stor skala borde skillnaden i tillverkningskostnad vara runt 20% kanske mindre - det finns ju ingen anledning att ha bottenglaset i optiwhite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 hours ago, danne031 said:

Å ena sidan är det rätt tänkt att starta simpelt för att känna på det. Å andra sidan är det ofantliga fördelar med ett kar som har sump.

Lönar det sig verkligen att ha sump i ett 75l-kar?  Fördelarna med sump är väl att man slipper se utrustningen i karet, och att en del utrustning (t ex algreaktor?) bara finns i sumpversioner. Å andra sidan är ingen sådan utrustning nödvändig att ha, och skummare finns ju för internt bruk i visningskar.

 

23 hours ago, danne031 said:

Utan att ha egen erfarenhet vågar jag nästan lova att du kommer att störa dig på mikrobubblor i karet med internskummare.

Jag får lite mikrobubblor från min, men lägger bara märke till dem om jag letar efter dem (iofs är det en del detrituspartiklar i mitt vatten som kanske döljer bubblorna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade en 125 literskub delade jag av 9 cm från bakrutan till ett teknikfack. Jag lade aldrig märke till någon mikrobubbla från min Tunze 9004.

 

Längst till höger 10 cm ytavrinning. Sedan  skummaren + några cm vatten. Sedan mellanvägg för att hålla nivån konstant till skummaren.

Efter det returfack med en Sicce Syncra 0.5 och ibland en strumpa fosfatremover förutom en 50w doppvärmare. Jag limmade en fönstertätnings - p-list på skummarens sidor för att täta. En Balling doserpump med 1,5 liters PET mineralvattenflaskor under karet. Jag såg aldrig någon anledning att komplettera med mer teknik. Grendosa för el + ljustimer var också i skåpet under karet. Sladdar och doserslangar var inklämda bakom karet.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Christian J sa:

Lönar det sig verkligen att ha sump i ett 75l-kar?  Fördelarna med sump är väl att man slipper se utrustningen i karet, och att en del utrustning (t ex algreaktor?) bara finns i sumpversioner. Å andra sidan är ingen sådan utrustning nödvändig att ha, och skummare finns ju för internt bruk i visningskar.

 

Jag får lite mikrobubblor från min, men lägger bara märke till dem om jag letar efter dem (iofs är det en del detrituspartiklar i mitt vatten som kanske döljer bubblorna).

 

Klart det lönar sig, mer vatten är enklare och att gömma skummare och värmare är väl estetiskt trevligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...