Gå till innehåll

Aiptasia X dödar koraller?


PerS

Rekommenderade inlägg

Jag har en filfisk som käkar upp ev. glasrosor i mitt akvarium, men jag hade ett par som den inte kom åt. "Inga problem" tänkte jag och sprutade lite Red Sea Aiptasia X på dem. Dagen efter såg vissa koraller lite ledsna ut, men det såg inte så farligt ut. Jag åkte bort på tjänsteresa ett par dagar och tänkte inte mer på det. 

 

När jag kom hem hade flera koraller tappat nästan allt skinn! Värst drabbade verkar sps med långa polyper vara, typ pocillopora och stylopora. Har även en goniopora som har varit ihopdragen sedan behandlingen. 

 

Jag gjorde ett vattenbyte igår och har slängt i aktivt kol i sumpen, och hoppas nu att några delar av korallerna ska överleva så att jag kan klippa lite fraggar och börja om, suck...

 

Har någon annan varit med om något liknande när ni har använt Aiptasia X?

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att Aiptasia X är kalciumhydroxid blandat med agar som förtjockningsmedel (Rätta mig om jag har fel nu - jag tar detta i minnet från 2010!).

 

Jag har själv berett det genom att blanda en varm lösning av kalciumklorid med agar smält i med en natriumhydroxidlösning under kraftig omrörning. Det ger fällning av den vita kalciumhydroxiden i den slemmiga agarlösningen. Tillsätter man för mycket så kan pH stiga i vattnet och kalciumhydroxidpartiklarna kan tänkas skada korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, Claes_A said:

Jag har för mig att Aiptasia X är kalciumhydroxid blandat med agar som förtjockningsmedel (Rätta mig om jag har fel nu - jag tar detta i minnet från 2010!).

 

Jag har själv berett det genom att blanda en varm lösning av kalciumklorid med agar smält i med en natriumhydroxidlösning under kraftig omrörning. Det ger fällning av den vita kalciumhydroxiden i den slemmiga agarlösningen. Tillsätter man för mycket så kan pH stiga i vattnet och kalciumhydroxidpartiklarna kan tänkas skada korallerna.

OK, kan ha varit högt pH eller kalciumhydroxidpartiklar, eller kombinationen som dödade vävnaden då. pH ligger nu på 8,27 och jag har minskat doseringen av core7 eftersom förbrukningen bör ha minskat efter vävnadsdöden. Nåt mer jag kan göra? Jag är främst oroligt för min goniopora, för den har varit ihopdragen i en vecka nu :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...