Gå till innehåll

Turbo sniglar står still


skalleper

Rekommenderade inlägg

28 minutes ago, skalleper said:

Köpte 5st turbo sniglar hade dom i påse i vattnet och drog i vatte  var 15e min i 2h

Snäckor sägs vara väldigt känsliga vid acklimatiseringen, jag skulle kört en droppe/sekund genom hävertslang en timme, sedan kastat hälften av vattnet och fortsatt minst en timme till, gärna ännu längre.

 

28 minutes ago, skalleper said:

släppte i dom och dom rör sig inte 24h på samma ställe i sanden

Kan de ha svårt att röra sig i sanden? Sätt dem på stenen istället. Fast dagtid brukar de ofta hålla sig stilla.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minutes ago, Christian J said:

Snäckor sägs vara väldigt känsliga vid acklimatiseringen, jag skulle kört en droppe/sekund genom hävertslang en timme, sedan kastat hälften av vattnet och fortsatt minst en timme till, gärna ännu längre.

 

Kan de ha svårt att röra sig i sanden? Sätt dem på stenen istället. Fast dagtid brukar de ofta hålla sig stilla.

 

Hmm, Jag har inte märkt av det med mina sniglar. Jag låter dom flyta i ca 15min så de får upp samma värme, sen dimper jag ned dem i akvariet. Har inte haft någon som dött strax inpå det. Kanske är lite barbariskt, men när jag började sa dom i butiken att man bara behövde göra så.

 

Sen att dom inte rör på sig är lite märkligt, dom brukar flytta sig relativt fort. Jag tenderar att undvika att sätta dem på sanden, sätter dom gärna direkt på glaset eller på en sten. Sista saken är väl att kolla så vattnet är OK? Dom är extremt känsliga för Koppar. Men om du har andra sniglar, räkor eller dylikt som lever i akvariet bör det inte vara Koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, catknife said:

Hmm, Jag har inte märkt av det med mina sniglar. Jag låter dom flyta i ca 15min så de får upp samma värme, sen dimper jag ned dem i akvariet. Har inte haft någon som dött strax inpå det. Kanske är lite barbariskt, men när jag började sa dom i butiken att man bara behövde göra så.

Kanske de dör efter ett par veckor, men jag har inte gjort några jämförande tester... Däremot menar http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php att snäckor är väldigt känsliga och bör droppacklimatiseras i hela 5-10 timmar. Om det egna karets salthalt (och ph?) är väldigt nära butiksvattnets spelar det kanske inte fullt så stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Christian J said:

Kanske de dör efter ett par veckor, men jag har inte gjort några jämförande tester... Däremot menar http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php att snäckor är väldigt känsliga och bör droppacklimatiseras i hela 5-10 timmar. Om det egna karets salthalt (och ph?) är väldigt nära butiksvattnets spelar det kanske inte fullt så stor roll.

Låter rimmligt. Kanske man bör tillämpa lång dropp om de skeppats eller dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...