Jump to content
Cyanide

Bygga eget kontra köpa färdigt?

Recommended Posts

Hej, jag skall införskaffa mig ett saltkar om en 3-4 månader och är därför i en inhämtnings fas för att vara så väl förberedd som möjligt innan det drar igång och har nu fastnat lite på frågan ang själva karet. Av det jag läst så verkar den generella åsikten vara att det inte blir billigare att bygga eget och har därför gjort lite research i ämnet och kommit fram till raka motsatsen och vill därför visa mina uträkningar i hopp om att någon slår hål på det alternativt bekräftar det. 

Har försökt vara så rättvis som möjligt med hänsyn till att ja självklart kommer ett naket kar med ifrågasättbar hållfasthet och oslipat glas vara billigare än ett proffisionellt byggt kar med möbel. Och har därför rekat vad jag tror är en lämplig uppsättning med delar för att skapa ett "Proffisionellt kar". Har även tagit friheten att avrunda ALLT uppått för att göra det enklare att läsa och dessutom inte skapa en "Men om alla stjärnorna står rätt kommer man undan med det..."

 

DISPLAY m. MÖBEL samt SUMP.

 

MÖBEL:

ZOO (www.zoo.se)

Möbel: Juwel Cabinet SBX RIO Black.

2000:-

 

DISPLAY:

INTERGLAS (www.interglas.se)

12mm Optiwhite 1500x800 x1 =1650:-

12mm FLOAT 1500x800 x1 =1000:-

12mm FLOAT 1500x500 x1 =650:-

12mm Optiwhite 500x800 x2 =1100:-

12mm FLOAT  80mm Eurobracing (x4) =1100:-

Polering utav glaskanterna =1600:-

Silikon tub x6 =600:-

 

SUMP:

6mm Akryl 1000x400 x3 =1050:-

6mm Akryl 400x400 x2 =300:-

4mm Akryl 400x400 x10 =1000:-

Akryl lim x5 =850:-

Laserutskärning =1500:-

 

Frakt =400:-

TOTALT: 14,800:-

 

Reflektioner:

Frakten... det enda jag hittar på deras hemsida är att frakten kostar 400kr för att få det hemlevererat med deras glasbil. Lev datum är allt ifrån 1-4veckor beroende på hur många kunder dom har i området, Kan summan stämma eller missar jag något? 

 

Möbel... Den skall klara 1200kg. Vattenmängden i displayen blir 562.L, om jag räknar på ett vattendjup utav 300mm över hela sumpen så lägger det till 120.L

så då pratar vi 682kg vatten. Glaset i displayen väger 127kg och akrylen i sumpen väger 28kg. Dvs en totalvikt på 837kg blött men utan inredning/utrustning. 

Men utan att ha någon annan erfarenhet är läran om hållfasthet/tryck/drag etcetc så borde jag ju klara mig på dryga 350kg för sten/sand/utrustning innan möbeln börjar säga ifrån? 

 

Jag har valt Polering och laserutskärning för att slippa genomföra dessa moment själv innan monteringen. 

 

Glastjocklek. Av vad jag läst borde 12mm glas med eurobracing klara detta, har jag fel?

(Kommer nog se till att få en aluminium/stålram tillverkad i L profil runt hela toppen på karet och alt botten för att motverka buktning men har inte lyckats hitta prisförslag på detta så utelämnat det ur ekvationen och uträkningen men nån med erfarenhet utav att låta tillverka dylikt kanske kan skina lite ljus på det åt mig?

 

Måtten... såg nu när allt nästan var klart att jag räknat på en höjd utav 800mm när tanken var 700mm...

så 12mm kanske inte är nog för det men funkar för 700mm(650mm vattendjup)

Och annars är enda skillnaden att man kommer undan ännu lite billigare än vad uträkningen påvisar.

 

Slutsatts:

För strax under 15,000:- får jag ett akvarium med måtten 1500x500x800 (1500x500x700)

Där motsvarande vad jag sett kostar runt det dubbla? 30,000:-

Jag får dessutom möjligheten att skräddarsy min sump in i minsta detalj

 

Stämmer det här eller har jag rosa moln mellan mig och mitt akvarium?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstår inte riktigt vart ifrån uppfattningen att det inte skulle löna sig att bygga själv kommer, det är givetvis billigare som med allt hantverk. Du kan säkert spara ett par hundringar ytterligare på att bygga bänken själv också. 30 låter i dyraste laget, vet inte vad du tittat på och vill ha..

 

Däremot skulle jag råda emot måtten, 80 högt kräver rejält med ljus, 70 också för den delen. Saltvatten bryter ljus på ett sätt som gör att 50 djupt kommer kännas väldigt platt, det finns en anledning till att man oftast ser salta kar som är 60-70-80 djupa när L*H är mer "normala".

 Finns ingen anledning att ha ram i metall, eurobracingen gör ju exakt det jobbet :)

 

Sen har du glömt några kronor till glas för avrinningsbox och ett borr för håltagning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Udda mått! Vill du verkligen göra det så smalt som 50 cm? Jag tror du kommer tycka det känns trångt fort med den höjden. Jag skulle nog även tro att 12 mm är alldeles för klent för 80 cm högt kar, jag tror det är gränsfall för 70 med. 12 brukar ju vara standard för 60 cm höga kar med stag. Inte för att det inte håller, men säkerhetsfaktorn går i botten. Så det blir klent med marginal för imperfektioner och olyckor.

 

Jag har någon vansinnighetstanke kring symmetri. Kunde jag bygga ett stort kar själv skulle jag bygga det 140x70x70, så det blir exakt dubbelt så brett som högt och djupt. Då har man massor av plats att bygga rev på, samtidigt som man har wow faktorn.

 

160x80x80, 180x90x90 eller 200x100x100 är ju ännu häftigare såklart men i de storlekarna börjar akvarierna bli väldigt stora...

 

Men jag hade nog inte varit så motiverad till att lägga 15,000 för vad som för mig blir en förhöjd 375a.(150x50x50). Med samma begränsningar i simyta för fiskarna och ännu besvärligare att belysa och skrapa rutorna. Men vi har alla olika drömmar såklart 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina tankar:

 

12 mm är för klent med dom dimensionerna, gränsfall för 70 med tycker jag, men jag gillar överdimmat.

Dimensionerna är inte helt bra för ett salt kar. Mer djup behövs.

Skälet till att det finns resonemang om att det blir billigare att köpa färdigt handlar nog om hur man räknar, många som bygger eget snålar inte direkt på delarna i bygget.

Om du ska göra en sann uträkning så tycker jag du ska prissätta din tid för bygget också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så ni tror att 12mm blir för klent för 650mm vattenhöjd?

Antar då att jag bör öka på bredden också till kanske 700?

Anledningen varför jag räknade på 1500x500 var pga att möbeln var den storleken.

Ska leta möbler med andra mått! 

 

Låter 1500x700x700 som ett välanpassat kar och bör 12mm med bracing klara av det vattentrycket?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk på att i salta kar vill man ofta köra på med vågor och starka streampumpar så när du säger vattenhöjd 65cm så kanske det senare kommer utmanas av en våg du vill ha. Varför chansa? Kör 15 mm och kör hårt med pumpar och sov gott om natten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, danne031 said:

Däremot skulle jag råda emot måtten, 80 högt kräver rejält med ljus, 70 också för den delen.

Plus betydligt tjockare glas, och svårare att nå ner i karet (särskilt vid bakre delen).

 

15 hours ago, danne031 said:

Saltvatten bryter ljus på ett sätt som gör att 50 djupt kommer kännas väldigt platt, det finns en anledning till att man oftast ser salta kar som är 60-70-80 djupa när L*H är mer "normala".

Sant, även om det blir svårare att se smådjur längre in i karet, och eventuell smuts i vattnet kommer att framträda tydligare ju mer vatten man tittar genom. I vissa fall kan det även vara svårt att nå längst in, beroende på hur karet är placerat (kan man gå runt bakom karet blir allt mycket enklare).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, mikoto said:

Jag skulle nog även tro att 12 mm är alldeles för klent för 80 cm högt kar, jag tror det är gränsfall för 70 med.

Enligt https://www.easycalculation.com/measurement/aquarium-glass-thickness-calculator.php kan man komma upp till 2,6 i säkerhetsfaktor med 70cm höjd+bredd, vilket verkar anses acceptabelt men inte jättebra, sänker man dessutom vattennivån blir det förstås säkrare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter vad jag läst ät 2,8 en accepterad säkerhetsfaktor för odlingar mm i rum med avlopp där normalt inte folk vistas.

Normalt vill man ha mer än 3,8.

Offentliga lokaler med t.ex uthyrningsakvarier rekommnderas 6,7 eller bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt jag köpte från Tyskland kostade 960euro inkl frakt

110x70x70

12mm glas

 

sover gott om natten

 

som jag har det kommer jag inte ner i ena hörnet pga ytavrinnngsboxen samt för låg stol. Har testat att doppa huvudet med mask p snorkel för att skrapa rutorna för att ta bort kalkalger. Finns visserligen skrapor men de når ej ner de heller pga att inredningen tar ivägen. Får köp nån annan skrapa....

 

hade gärna haft karet bredare typ 80cm

 

bygger du själv så gör måtten efter ikealuckor så kan du bygga bänken själv.

 

 

Edited by wrang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren. Jo blir nog något i stil med L.1300xB.800xH.700.

Jag har tidigare jobbat som snickare (Aldrig byggt akvariemöbler haha) och läst på lite om konstruktion kring dessa så 

rekar jag just nu möjligheten att bygga min egen möbel.

Försöker komma på något smidigt sätt att slippa mittbalk för att göra hela sump historian lättare men känner mig osäker på hållfastheten i en akvariemöbel med längden 1300ish med bara hörnen och bakre väggen för stöd. speciellt med allt stim ang glastjocklek...  Kan vara jag som är lite feg bara?

 

Tanken är att iaf att klä det yttre lagret på möbeln med 4 svarta glasskivor. 1 på varje sida samt 2 på framsidan. där dom två på framsidan sitter på gångjärn och fungerar som dörrar. Oklart dock om det blir någon egen möbel då det fortfarande är väldigt många frågetecken kring det... Rolig tanke att fundera kring dock.

Har ju tillgång till möbelvirke dessutom 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har byggt bänkar innan men aldrig vad jag minns längre

 ett tipps som många ej funderat på å sedan då allt är klart. Gör möblen så diskret som möjligt så den ej tar fokus från akvariet

 

Har sett så många fina möbler folk gjort men så ser akvaret litet ut för att ställning samt Huv ovan karet är större än rutan

 

MIn ställning är byggd med 45x70 reglar samt 45x95 stående
Gör du ditt 1300mm å varje ben är 95mm så är det "bara" 1200 mm mellan benen tar du då dubbla 45x95 limmat så är det säkert grymt stabilt utan att det blir nerböjning i mitten å du slipper mitten pelaren, Men pelarn är inte i vägen nom du ändå tar en 45x45 när du väl får in sumpen...

 

Bestämmer du dig å bygga själv så räkna av 30cm vid sidan så kan du ha den som en egen zon för elen, doserpumpar, stryrningar etc

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×