Gå till innehåll

Hjälp, till Coral Box Moon Led+ osmolator


naso

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag ställde in lampan på LPS och auto, fungerade några dagar sen släppte den wifi:t och började blinka i både belysning och den gröna lampan framtill med röda, korta blinkningar. Jag tog bort appen och installerade den igen, och fick tillbaka aqualed wifi. Nu fortsätter den att blinka igen, som sagt jag är inte bekväm med den nya tekniken och undrar vad jag kan göra?  Nästa problem: ATO:n hänger sig, så det forsätter fylla vatten, provade med påfyllningsslangen i både sump och akvarium ( Reefer 250) Jag vill gärna få tips om en pålitlig osmolator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎02‎-‎17 at 17:06, Lasse sa:

Sök på coral box moon led - finns några bra beskrivningar här på SG

 

MVH Lasse 

Ursäkta, att jag inte svarat, men jag kan inte logga in mer än på " GLÖMT MITT LÖSENORD" Tack, men jag tror att jag kommit på det. Lightning var på, så det hängde sig nog där och nu har jag installerat om appen igen och låtit den vara off, man får hoppas att det bara var det ( kört detta i 36 timmar nu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, danne031 sa:

Vad är det för osmolator?

Behållaren måste stå lägre än själva karet annars är risken för hävert överhängande.

Ursäkta att jag inte kunnat svara, men kan bara logga in på "glömt mitt lösenord" sedan nya sidan kom till. Åter till ämnet, det är en coral box m. optiskt öga+ flottör, men jag tror att ögat inte fungerar, eller så är det i boxen. Jag har osmosdunken ( 25 L) under akvariet i mitt reefer 250, för jag ville inte använda den lilla glasbehållaren ( 8 L, eller något) som följde med. Flottören måste sitta i returpumpskammaren ( där kan man se vattennivån ) och påfyllnadsslangen upp i karet, men det hjälper inte. Därför undrar jag om en pålitlig osmolator med ordentliga delar som samverkar som de ska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-19 at 10:51, naso sa:

Ursäkta att jag inte kunnat svara, men kan bara logga in på "glömt mitt lösenord" sedan nya sidan kom till. Åter till ämnet, det är en coral box m. optiskt öga+ flottör, men jag tror att ögat inte fungerar, eller så är det i boxen. Jag har osmosdunken ( 25 L) under akvariet i mitt reefer 250, för jag ville inte använda den lilla glasbehållaren ( 8 L, eller något) som följde med. Flottören måste sitta i returpumpskammaren ( där kan man se vattennivån ) och påfyllnadsslangen upp i karet, men det hjälper inte. Därför undrar jag om en pålitlig osmolator med ordentliga delar som samverkar som de ska?

Hade samma problem (kanske?)
För mig funkar det inte att skriva in min mail+lösenord (vilket det står att man kan göra) Utan jag måste ange användarnamn+lösenord.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/19/2019 at 10:51 AM, naso said:

Flottören måste sitta i returpumpskammaren ( där kan man se vattennivån )

Var sitter den optiska sensorn (ögat) någonstans? Om din ATO fungerar på samma sätt som Tunzes så är det den optiska sensorn som läser av vattennivån vid normal användning, och skall därför sitta vid returkammarens lägsta vattennivå (när returpumpen är igång). Flottören är bara avsedd som extra säkerhet för att förhindra översvämningar, och skall sitta någon centimeter över returkammarens högsta vattennivå (när returpump är avstängd). 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tunze osmolator på mitt huvudkar och även på karantänerna, har fungerat utan problem. Eller det har varit en optisk givare som strulat pga beläggning och inte startat påfyllningen men aldrig att dom hängt sig. 

 

Jag vet inte vilka toleranser du har på vattennivåer men håller nog inte med Christian.

Optisk sensor skall vara där du vill ha vattennivån när allt är igång och flottören skall vara strax ovanför. Du vill bryta påfyllningen så snabbt som möjligt om den optiska skulle fela. Har du den på maxnivå när returpumpen är stängd så innebär det att du kan fylla färskvatten ända dit vilket kan orsaka akvarium med ”fel” salthalt eller att sumpen svämmar över om returpumpen stannar ovanpå detta. Som sagt beroende på vilka nivåskillnader och spelrum du har. 

 

Mvh

Kim

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Kimozabe said:

Eller det har varit en optisk givare som strulat pga beläggning och inte startat påfyllningen men aldrig att dom hängt sig. 

Samma med min. Dessutom skall den stanna av säkerhetsskäl om den pumpat 10(?) minuter, vilket är en ganska liten vattenmängd.

 

7 hours ago, Kimozabe said:

Har du den på maxnivå när returpumpen är stängd så innebär det att du kan fylla färskvatten ända dit vilket kan orsaka akvarium med ”fel” salthalt eller att sumpen svämmar över om returpumpen stannar ovanpå detta. Som sagt beroende på vilka nivåskillnader och spelrum du har.

Hmm, tål att tänkas på. Om sumpen har en liten returkammare så pumpas det bara fram en mindre mängd färskvatten innan returkammaren fylls. Saknas däremot returkammare stiger inte sumpens vattennivå lika mycket när returpumpen stannar. En annan konsekvens är att osmolatorns akustiska larmsignal skulle börja pipa varje gång returpumpen stannar och nivån stiger, men det kan eventuellt ses som en fördel (man kan även stänga av ljudsignalen).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-19 at 11:15, danne031 sa:

Skulle säga att Tunze är populärast, de har en som kallas nano för under tusenlappen.

Neron köpte jag, den har hängt sig ett par ggr och tömt hela min 25 liters dunk i akvariet.. det finns en del utrymme för detta, men det kan ställa till det. Funderar på att ha en backup som bryter strömmen om nivån blir för hög. Jag skulle nog föredra den dyrare. sitter en extra sensor i den. Sen låter den som fan om nivån blir för hög.

men som folk sagt, utloppet från den måste vara högre än nivån i dunken annars så tömmer den tills nivån är under utloppet. (Jag har min i nivå över dunken med vatten, sen har jag en slang med större dimension som leder vattnet ner i returen. Då blir det inget baksug.) Men det låter som att detta inte är några problem då du tömmer direkt i akvariet. Jag har nivågivaren i kammaren i sumpen där jag övän har returpumpen. Mitt doservatten går ner i samma kammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎02‎-‎22 at 20:14, Christian J sa:

Var sitter den optiska sensorn (ögat) någonstans? Om din ATO fungerar på samma sätt som Tunzes så är det den optiska sensorn som läser av vattennivån vid normal användning, och skall därför sitta vid returkammarens lägsta vattennivå (när returpumpen är igång). Flottören är bara avsedd som extra säkerhet för att förhindra översvämningar, och skall sitta någon centimeter över returkammarens högsta vattennivå (när returpump är avstängd). 

 

Den sitter i returkammaren, och påfyllnadsslangen har jag provat både uppe och nere, p.g.a häverteffekten. Jag tror att boxen är skräp, Tunzes kablar är redan inkopplade och säkrade, så jag tror inte på att det är helt hundra på Coral box ATO.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎02‎-‎22 at 20:14, Christian J sa:

Var sitter den optiska sensorn (ögat) någonstans? Om din ATO fungerar på samma sätt som Tunzes så är det den optiska sensorn som läser av vattennivån vid normal användning, och skall därför sitta vid returkammarens lägsta vattennivå (när returpumpen är igång). Flottören är bara avsedd som extra säkerhet för att förhindra översvämningar, och skall sitta någon centimeter över returkammarens högsta vattennivå (när returpump är avstängd). 

 

I returkammaren i sumpen har Reefer en svagt streckad markering som ligger 15 cm från botten och det är rekommenderat för normal vattennivå för returpumpen. Den optiska sensorn satte jag därför vid den linjen. Jag snålade in på fel teknik, så det får bli en Tunze igen ( det hade jag för 10-15 år sedan, utan problem), men jag trodde som med allt annat att tekniken förbättrats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎02‎-‎26 at 14:59, Kimozabe sa:

Jag har tunze osmolator på mitt huvudkar och även på karantänerna, har fungerat utan problem. Eller det har varit en optisk givare som strulat pga beläggning och inte startat påfyllningen men aldrig att dom hängt sig. 

 

Jag vet inte vilka toleranser du har på vattennivåer men håller nog inte med Christian.

Optisk sensor skall vara där du vill ha vattennivån när allt är igång och flottören skall vara strax ovanför. Du vill bryta påfyllningen så snabbt som möjligt om den optiska skulle fela. Har du den på maxnivå när returpumpen är stängd så innebär det att du kan fylla färskvatten ända dit vilket kan orsaka akvarium med ”fel” salthalt eller att sumpen svämmar över om returpumpen stannar ovanpå detta. Som sagt beroende på vilka nivåskillnader och spelrum du har. 

 

Mvh

Kim

Jag är ganska säker på att felet ligger i boxen, för det var helt nytt ATO och den slår inte ifrån. MVH; Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, naso sa:

Jag är ganska säker på att felet ligger i boxen, för det var helt nytt ATO och den slår inte ifrån. MVH; Hasse

Lite osäker på varför du svarade mig detta :) 

Gav enbart tips/feedback på en enligt mig pålitlig ATO och hur jag hade valt att sätta optisk sensor/flottör. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, naso said:

I returkammaren i sumpen har Reefer en svagt streckad markering som ligger 15 cm från botten och det är rekommenderat för normal vattennivå för returpumpen. Den optiska sensorn satte jag därför vid den linjen.

Det låter korrekt. Luftbubblor på den optiska sensorn kan eventuellt lura den att tro att den befinner sig över vattenytan, så kontrollera att bubbelfällan fungerar och att sensorn är helt fri från bubblor (gäller kanske även syrgasbubblor om vattnet är övermättat pga fotosyntes framåt kvällen). Om ATO:n inte slår ifrån ens när den mekaniska flottören lyfts upp kan det bero på att flottören monterats upp och ner, att sladdens polaritet förväxlats (är den skarvad?), eller att någon stark magnet (eller magnetfält från pump) i närheten stör (Tunze använder en extra svag magnethållare till Osmolatorn av den anledningen).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On ‎2019‎-‎03‎-‎01 at 04:44, Kimozabe sa:

Lite osäker på varför du svarade mig detta :) 

Gav enbart tips/feedback på en enligt mig pålitlig ATO och hur jag hade valt att sätta optisk sensor/flottör. 

 

Mvh

Kim

Ursäkta mig, fullt ös den dagen, och jag köpte en tunze 3155 som fungerar perfekt. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎03‎-‎01 at 15:28, Christian J sa:

Det låter korrekt. Luftbubblor på den optiska sensorn kan eventuellt lura den att tro att den befinner sig över vattenytan, så kontrollera att bubbelfällan fungerar och att sensorn är helt fri från bubblor (gäller kanske även syrgasbubblor om vattnet är övermättat pga fotosyntes framåt kvällen). Om ATO:n inte slår ifrån ens när den mekaniska flottören lyfts upp kan det bero på att flottören monterats upp och ner, att sladdens polaritet förväxlats (är den skarvad?), eller att någon stark magnet (eller magnetfält från pump) i närheten stör (Tunze använder en extra svag magnethållare till Osmolatorn av den anledningen).

 

Flottören satt rätt, men jag upptäckte nu när jag installerade tunze 3155, att den optiska sensorn är större och att man kan se de pyttesmå detaljerna i den (stor kvalitetsskillnad). Provade den gamla för att se om fungerade efter ett uppehåll, men hängde sig igen. Det var alla gånger boxen, tack för informationen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...