Gå till innehåll

Reefmeet 24.03. i Drøbak, Norge


Tomas K

Rekommenderade inlägg

Hej kjære naboer i øst! 
 

Endelig er det klart for ett nytt saltvannstreff. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo på E6.
 

Hva er Reefmeet?
Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium.
Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. Deres egen Jonas Roman er en av foredragsholderne! :)
En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud.
Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor private stiller med objektene. Det er alltids spennende å se hva som dukker opp på auksjonen!

Praktisk info:
Sted: Smia flerbrukshus i Drøbak.
Når: 24. Mars 2018
Klokken: Dørene åpner kl 10:30. Foredragene starter kl 11:00. Auksjon ca kl 16:30
Pris: 100,-
Servering: Kiosk med mat, snacks og drikke.
Cash, vips eller kort betaling.

program.jpg.eecd70dc5b6a86b44dce811a525defa8.jpg

Se video fra Reefmeet 2018 her: 

 

 

 


Mer info kommer i tiden fremover.

 

Vennlig hilsen


Tomas J. Kaumer
tlf. +47 46 94 97 98

Tomas@reefmeet.no

Leder, Akvarieklubben Saltvannsforum
Initiativtaker og arrangør av Reefmeet
 

www.reefmeet.no
www.facebook.com/reefmeet
www.saltvannsforum.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Foredragsholder på Reefmeet:

Erling Svensen fra Egersund
Foredrag nr. 1: «Norges fantastiske undervanns-verden, samt fototips for bedre bilder»
Foredrag nr. 2: «Korallrevene og dets innbyggere. En rundreise bland verdens korallrev»

En av Norges beste og mest erfarne undervannsfotografer kommer til Reefmeet!
Erling begynte å dykke i 1976 og har logget 4500 dykk fra alle verdens kontinenter inkludert Antarktis. Han har like lang erfaring som undervannsfotograf og har levert bilder til publikasjoner over hele verden og i langt over 100 bøker.
Han har representert Norge i to verdensmesterskap i undervannsfotografering.
Erling sin hovedinteresse er det marine livet og han jobber tett med biologer og havforskere i inn- og utland. Erling har observert mange førstegangsregistreringer for nye arter i Norsk fauna og har også en svamp oppkalt etter seg (Polymastia svenseni).

379245048_promoErling.jpg.698a1181f7232a0774cd170fd16d36a3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skulle ha fri på mandagen så kan jeg anbefale ett hotell i Drøbak.  Reefmeet har fått en god pris om man ønsker rom.
Etter Reefmeet så skal vi møtes (forelesere, crew og de som ønsker) til en god middag sammen i Drøbak Båthavn, 300m fra hotellet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Foredragsholder nr 3 på Reefmeet 24.mars. Jonas Roman fra Sverige.
   
Jonas er godt kjent i miljøet som tidligere foredragsholder på Reefmeet 2018 og mannen bak KH måleren "Alkatronic" og nyheten "Dosetronic". Begge blir å finne utstilt på Reefmeet!
Denne gangen skal han forelese litt mer kjemi-relatert, men litt mere generelt, noe som bør være interessant for oss alle! 
 
Akvarie-kjemi + Jonas = Sant! :D


Velkommen!
 

www.saltvannsforum.no for mer info.

promo jonas.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det är några som vill samåka upp till träffen från Göteborgs området? Om man åker någon gång vid 7 tiden på morgonen bör man hinna fram till ca 11 eller tidigare. Hemma någon gång vi 22:00 på söndagskvällen. Jag planerar att åka upp eftersom jag missade förra träffen. Hör av er via PM om intresse finns

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tillbaka hemma igen

 

Tack för ett trevligt arrangemang och en trevlig kväll.

 

Dröback akvarium var ju väldigt värt att se även om litet. Mycket trevligt akvarium där man kunde se det mesta av det liv som finns ute i Oslofjorden. Jag har sett många akvarium runt om i världen och är ganska trött på de här gigantiska med stora fiskar i. Här kunde man se det lilla livet och många fiskar som jag vet är svåra i kallvattenskar - som teistefisk

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade problem med att både få tag på dem och hålla dem på Universeum. Och -  @mikoto- din lille petimäter - det stavas  tejstefisk på svenska ? Du har rätt och jag har fel ? Och petimäter är den gamla svenska stavningen på petimeter - för säkerhets skull?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men - båda som är extremt intresserade av kallvatten - åk upp till Dröback - det är ett underbart litet akvarium där man med små medel har fått ihop en bra utställning med både smått och halvstort

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela detta akvarium drivs av en person med hjälp av en del frivilliga och en några studenter från en marinbiologisk utbildning (under helger) Betalningen sker med en kortautomat vid ingången och kostar 60 kronor. Är du verkligen intresserad av det lilla livet i våra kalla vatten så är detta något för dig.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag ska vara snäll! Vi kanske kan starta en konsultfirma snart som levererar svårfångade djur till offentliga akvarier! Eller ja, det blir nog mest Slanten, men jag kan bära saker eller göra något annat hjälpsamt. Eller skriva långa texter om ingenting, det är en bra egenskap att ha.

 

Akvariet ser jättekul ut! Kan tänka mig att killen och hjälpredorna som står bakom det kan vara enormt kul att prata med.

 

På tal om felstavningar så kan du trösta dig med den här missen som jag och Slanten granskade fram i en av mina professionella kallvattenslitteraturer vid vår senaste kallvattensträff(i Skövde, du anar inte alla spännande och viktiga saker som sker här sedan ditt val av omlokalisering).

 

Felstavning.jpg.9876e0615e00788101a13c7c3cc129f6.jpg

 

Plötsligt blir utbytet av ett "j" mot ett "i" obetydlig. ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2019-03-25 at 21:44, Lasse sa:

Tillbaka hemma igen

 

Tack för ett trevligt arrangemang och en trevlig kväll.

 

Dröback akvarium var ju väldigt värt att se även om litet. Mycket trevligt akvarium där man kunde se det mesta av det liv som finns ute i Oslofjorden. Jag har sett många akvarium runt om i världen och är ganska trött på de här gigantiska med stora fiskar i. Här kunde man se det lilla livet och många fiskar som jag vet är svåra i kallvattenskar - som teistefisk

 

MVH Lasse

håller med , som vanligt trevligt och gästfria och vänliga människor. Osäker på om norrmännen förstod min kemiföreläsning dock, som ju var på svenska....det var lite svårt att läsa av det...Jag tyckte det var jättekul i alla fall som vanligt, och inte minst att träffa dig och din fru Lasse, och den sociala samvaron vi alla hade dessa dagar. 

 

Mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...