Gå till innehåll

Nitro cycling frågor.


davidof81

Rekommenderade inlägg

Jag är ny till hobbyn och startade ett nytt akvarium runt 1 månad sedan.

Just nu mäter jag 0.5 ppm i ammoniak och 20ppm i nitrater men jag har aldrig sett nitriterna gå upp, dom här nummrena har jag haft stadigt dom senaste 3 veckorna.

Läser mycket online och blir bara mer och mer förvirrad.

Min tank är 102 L bowtank och jag har en 100L sump under.

Tack på förhand. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon levande sten i akvariet?

 

Om du kan läsa av ammoniak i vattnet så har nog nitrifikationscykeln inte kommit igång ännu, när den är igång bör man aldrig(förhoppningsvis) kunna läsa av ammoniak i vattnet. Samma sak ska gälla för nitrit men om bakterierna ännu inte kan hantera alla ammoniak så lär väldigt lite nitrit produceras. Att du har nitrat i vattnet behöver inte vara konstigt, det kan komma från inredningen eller liknande. Du får iofs inget utslag på nitrit testet men annars så störs nitrat testet väldigt mycket av om det finns nitrit i vattnet.

 

Vad har du i akvariet? Levande sten eller död sten? Tillsatt något som ska påskynda cykeln, en död räka eller något sådant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ta ut räkorna om det finns något kvar av de. Så pass stora saker som ruttnar kan överbelasta de flesta akvarier så att inte ammoniumen/ammoniaken kan hanteras. Du har redan ammonium och ammoniak i vattnet så du behöver inte tillföra mer för att sparka igång nitrifikationscykeln. Sedan får du observera när det inte finns någon ammoniak och sedan nitrit kvar i vattnet.

 

Det är lite sent nu med men det är ett ganska besvärligt sätt att starta ett akvarium med döda räkor. Det finns enklare metoder. Stig i gemla har tex bra guider på sin hemsida här: http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_bra_att_veta/1_borja_med_salt&page=uppstart 

 

Men nu har du redan startat med räkorna så det är bara avvakta till det inte finns något fritt ammonium/ammoniak (de är inte samma sak men de hänger ihop) och nitrit. När det är klart kan du fortsätta befolka akvariet. Som du säkert märkt kan det finnas väldigt mycket information om hur man ska starta eller sköta ett akvarium. Det bästa är att hitta en bara som man tycker känns vettig och sedan hålla sig vid den ? Annars blir det lätt så att metoderna krockar med varandra och då kan det vara svårt att veta hur man ska välja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först - vilka tester använder du?

 

Sedan

 

Som mikoto påpekar - läser man runt på nätet så får man många olika uppgifter om hur man skall starta ett akvarium. Ruttna räkmetoden är nog tyvärr en av de absolut sämsta som existerar ur många olika aspekter. Du har absolut ingen koll och du får höga NH3/NH4 värden som innebär att du inte kan introducera en rengöringspatrull fort nog - en period med fulalger kommer troligtvis att bli resultatet. Den ruttnande räkan ger inte bara kväve till systemet - den ger även mycket fosfor.

 

Jag brukar alltid hänvisa till min artikel om 15 punkter - finns här men i detta fall som du beskriver skall du absolut inte (som @mikoto helt riktigt påpekar) växla över till den metoden - det är alldeles för sent. Om jag skulle ha hamnat i denna situation som du nu är så skulle jag göra följande

 

Konstatera att mina mätmetoder visar sanningen och sen  mäta framförallt nitrit NO2. Du säger att du inte har något NO2 för tillfället. Vad använder du för test? Är det så att du använder en tillförlitlig test - och den verkligen visar 0.5 som NH3/NH4 (ammonia i engelsk litteratur) 0 i nitrit (NO2) och 20 i NO3 så kan det vara fel på dina tester. Jag litar inte på hobbytester för NH3/NH4 - de visar oftast väldigt fel. NO3 kan visa fel om det finns NO2 i vattnet. Du verkar inte ha något NO2 så det kan vara så att ditt NH3/NH4 visar fel och att du har fått igång nitrifikationen. Men det här kan du inte veta och jag skulle för säkerhets skull göra följande

 

  1. ta upp räkorna och suga rent i sanden. ersatt utsuget vatten med ny-blandat men inget vattenbyte i normal betydelse
  2. släcka ljuset
  3. tillsätta nitrifikationsbakterier - observera inte någon av de här mixade preparaten som finns på marknaden utan rena nitrifikationsbakterier. Jag brukar använda Sera bio nitriveck - ett sötvattenspreparat som fungerar bra även i saltvatten. Använd 20 ml/100 liter i minst tre veckor. Även biospira fungerar bra - men ge det oftare än rekommenderat. Använd inga preparat som innehåller organiskt kol som NoPox
  4. skaffa ett bra innerfilter med skumgummifilter. 
  5. skaffa en tillförlitlig nitrittest - checka att du har 0 (eller under 0,01) under någon vecka.
  6. göra rent om det behövs från alger på stenar och inredning när du har ett stadigt o värde på NO2
  7. göra ett större vattenbyte - en del mindre eller ett stort (50 %)
  8. Börja tända ljuset. Om du har LED - ha din ljusperiod på samma längd som du tänker ha sedan men börja med låg intensitet som du ökar efter hand du ser att din rengöringspatrull klarar tillväxten av alger 
  9. introducera en rengöringspatrull högst en dag efter punkt 8 - rätt stor i detta fall. Gärna minst en sjöborre.
  10. du kan börja introducera koraller - tåliga mjukisar och LPS - vänta lite med SPS
  11. Brukar aldrig rekommendera detta men i detta fall kan det vara bra. Rör om i gruset minst varje dag om det blir brunt. Om inte din rengöringspatrull klarar allt - mekanisk rensning
  12. introducera en fisk när saker ser stabilt ut. Mata normalt men mät NO2 - om NO2 går upp - stoppa maningen och mer nitrifikationsbakterier
  13.  Mät inget annat än NO2 - NO3 och PO4 får du ta hand om senare
  14.  börja sakta fylla på fisk - håll koll på NO2
  15.  när allt ser bra ut - börja mäta NO3, PO4, kalcium och alkalinitet - även magnesium kan vara bra. Börja att anpassa till de värden du vill ha. 

 

Det blev 15 punkter det och :)

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anväder använder ett API master kit, det va rekomenderat för att starta med.

Som ni ser på bilden så är det inte mycket som håller på än, börjar att komma mer och mer grönt på stenarna, är lite Alger på glaset också, börjar också komma röd coraline på stenarna som jag ticker e mycket Positive. Vet inte Om det gröna på stenarna är så bra?

image.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diagnos

 

Det ser ut som det ska skulle jag säga. Inget alginferno eller liknande utan ett akvarium vars ekosystem behöver byggas upp för att bli stabilt. Om ljuset har varit på från början borde du ha tagit dig förbi kiselalgsexplosionen. Den är väntad och tillfällig. Har du slagit på det senare så brukar det klocka in kring två veckor senare. Lite grönt på stenarna är nästa steg och kalkalgerna växer ännu långsammare, det tar månader. Det där platta gröna algerna är de som kan ge ditt ekosystem liv eftersom de göder småkryps (pods, se nedan) och kan föda snäckor och eremiter.

 

Vad göra?

 

Eftersom algerna nu växer skulle jag ta in rejäl städpatrull i dagarna. Eller snarare så fort ammoniumproblemet är löst, antingen sjunker det av sig självt p g a att algerna tar hand upp det när de växer till eller p g a nitrifikation (Jag har ingen erfarenhet av bakterier på flaska, men det lär ju inte skada att tillsätta och Lasse menar ju att det funkar) eller så går det att lösa i ett svep med ett i princip fullständigt vattenbyte. Ett sådant vattenbyte borde nolla ammoniumnivåerna. Kolla dock om det verkligen fungerar med ett tillförlitligt kit för risken är att du har pågående död av djur i dina levande stenar p g a ammoniumtoppen och då bildar de mer ammonium (se nedan).

 

Problemet med räkmetoden

 

Det jag inte gillar med "räkmetoden" är två saker. Dels kan en kraftig ammoniumtopp döda djur i levande sten så att man får en kedjereaktion av död som minskar biodiversiteten och genererar ännu mer ammonium (en kedjereaktion). Det andra är att karet står en lång tid och väntar på att bakteriepopulationerna sakta ska växa medan karet är tomt på betare. Ofta ger det effekten att trådalger etablerar sig och då måste man kämpa bort dem senare vilket är jobbigt. Lösningen som många tar till för att förhindra denna utveckling är att släcka ljuset. Problemet med det är dock att då växer inga alger till alls. Växer inga alger till så växer inga småkryp (copepoder, "pods") till som äter algerna och växer inte de till så växer inte amphipoderna till som äter podsen.

 

Ska man köra räkmetoden så föreslår jag släckt lampa och ingen levande sten alls. I med räka och vänta tills ammonium och nitrit är borta. Nu i med levande sten och slå på lyset. Betare två veckor senare när kiselalgerna kommer och sen i med koraller och fisk stegvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...