Gå till innehåll

Kolfilterpatron direkt i sumpen?


Robbs

Rekommenderade inlägg

Den kommer inte användas särskilt effektivt, det är svårt att få genomströmning genom den vilket gör att det mest blir det yttersta kolet som får bra kontakt med vattnet. Du kan köpa ett filterhus och koppla en pump till som pumpar vattnet genom patronen. Det borde fungera väldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, mikoto sa:

Den kommer inte användas särskilt effektivt, det är svårt att få genomströmning genom den vilket gör att det mest blir det yttersta kolet som får bra kontakt med vattnet. Du kan köpa ett filterhus och koppla en pump till som pumpar vattnet genom patronen. Det borde fungera väldigt bra.

Ja det har du rätt i:) 

hur mycket genomströmning ska man ha?

Är det skillnad på kol och kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog tagit 600-800 liter i timmen på filterhuset. Mer behövs nog inte, mindre fungerar kanske ok men är det för lågt så tar nog vattnet den "lättaste" vägen och rinner inte genom hela patronen, utan mer troligtvis i bara botten eller toppen.

 

Det är klart skillnad på olika kol sorter, men jag har för lite kunskap för att skriva något vettigt om saken så jag nöjer mig med det svaret ? De gör nog det du vill. Värt att tänka på är att det är nog ganska icke ekonomiskt att använda kolet på det här sättet egentligen om man inte har väldigt stort kar. Bara för att den är stor så tar det nog inte så mycket längre tid innan kolets verkan är slut än vad en mindre mängd kol hade gjort. Men har man ändå ett gäng patroner som inte gör någon nytta... Kolet i dessa patroner är väldigt tätt packat många gånger med. Så patronen kommer nog även dubblera som ett ganska kraftigt mekaniskt filter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...