Gå till innehåll

Kirurger som nappar på koraller - vad gör man?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har tidigare haft en A. lineatus som nappat på koraller, främst gonioporer, men även lite andra lps'er. Jag tog honom ut och allting har sett bra ut sedan dess fram tills nu. 

 

Nu har jag fått en A. nigrofuscus som äter på gonioporerna och samtidigt har han lärt ut beteendet till en A. leucosternon och jag misstänker också en A. triostegus. 

 

Vad gör man för att avvänja dem? Har sökt på internet men de allra flesta verkar bara ge upp och kastar ut fisken för att bli av med mönstret/beteendet.

 

Ser tydligt på A. nigrofuscus att det är ett mönster. Han simmar i samma "banor" och han pickar på samma koraller - de andra fiskarna blir nyfikna och prövar det också. 

I förhållande till matning så brukar förslaget med mer mat vara ett tema - det är inte brist på mat i detta akvariet så det är inte orsaken till att de gör så här - må finna en annan anledning och lösning till vad de håller på med.

 

Någon som vet vad man kan pröva eller är det bara som alla skriver att man må ta dem ut? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...