Gå till innehåll

Fiskar som flyttar på saker


Jois

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Är det någon som vet varför en del fiskar flyttar på småsten, snäckor -  till- och med

på eremitkräftor?

Är det en del i "bygga bo-beteendet"?

(i mitt kar är det både palettkirurgen och gobi engineer som flyttar på grejer)

 

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja varför palletten flytar på grejer vet jag inte - eftersom det är en betare så är den kanske ute efter algerna som växer på din inredning. Däremot så är det lättare att förklara varför din Pholidichthys leucotaenia flyttar och gräver :) Om du översätter ordet engineer från engelska kanske du får en ideé. Som små lever de i täta stim och liknar den giftiga saltvattensmalen Plotosus lineatus. Som vuxen ändrar den beteende och gräver in sig i sanden i långa gångar - där lever de sedan och är sällan ute - i alla fall på naturliga rev. Med andra ord - den börjar nog bli vuxen

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse!

Ni/du kan så mycket!

 

Mm, att Gobin är en grävare har jag läst om. Men att den "kör" runt med attiraljer var något nytt.

 

(off topic, I min tråd.... Vänligen se mitt inlägg under "mitt akvarium". Den där Gobin är lite kaxig. Den har ju plockat både putsarräkor och igår fick den för sig att smaka sjöhare...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gamla Palett brukade oxå flytta saker... Den var ganska stor och kunde flytta både rejäla stenbitar, brutna acro-grenar osv :)

Förstod aldrig varför men minns att dem kunde vara ganska envis, vid nått tillfälle har jag för mig att den flera gånger flyttade en liten korallfragg från den plats jag ville den skulle ha....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Våra Picasso och Dragon Wrasse kör så här hela tiden, letar efter nåt levande att äta, samt Wrasse bygger sin "stuga" att sova i :) Jag ser till att han har massa tomma skal och div. små föremål på sanden så att han inte blir uttråkad, samt inte irriterar andra fiskar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, Lasse sa:

Dragon wrasse´s riktiga namn är Rock Mover Wrasse ?

 

MVH Lasse

o den lever upp sitt namn:) roligt o se oxa hur Doris följer efter Picasso överallt, med hoppet att hinna förre om det förekommer nåt från sanden Picasso sprider: runt omkring)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...