Gå till innehåll

Jordprobe - hur och varför?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

12 timmar sedan, Lasse sa:

Om du har en jordad titanvärmare i karet (eller titankylare) så är du automatisk jordad (om jorden fungerar) - behöver ingen specviell probe

 

MVH Lasse

Jag har ingen värmare i akvariet. Något annat som kan fungera?

Proberna visar inte riktigt.. i alla fall inte saltproben. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltproben - hur uppträder den? Sjunker värdet sakta och när du rör den går den upp igen? Eller visar den helt fel. Sjunker den sakta så skall placera den mer strömt. Visar den fel - hur mycket? Min probe visade korrekt när jag körde min P4 men när jag böt tiill en P3.1 med exp box - då visar den plötsligen ca 2,5 ppt för lite

 

Skaffa en probe då

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2019-03-12 at 23:28, Lasse sa:

Saltproben - hur uppträder den? Sjunker värdet sakta och när du rör den går den upp igen? Eller visar den helt fel. Sjunker den sakta så skall placera den mer strömt. Visar den fel - hur mycket? Min probe visade korrekt när jag körde min P4 men när jag böt tiill en P3.1 med exp box - då visar den plötsligen ca 2,5 ppt för lite

 

Skaffa en probe då

 

MVH Lasse

Har rengjort den och skall testa den mot ATI ICP nu i veckan som kommer. Har saltat upp vattnet efter deras rekommendationer så nu ser det inte så galet ut med proben. Visar fortsatt fel i förhållande till refraktometrarna men de vet man ju inte hur de visar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...