Gå till innehåll

Gulaktigt vatten


KMG

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte det gör så stor skillnad. Kol från stenkol renas i allmänhet en andra gång i vattenånga i 1100 grader om jag kommer ihåg rätt och då skall metallrester, svavel och fosfor försvinna.

Jag tror det spelar större roll vad som sker efter den andra bränningen. Om det pressas till pellets eller om det görs som grus. Pellets är långsammare då de är lite tätare men ytan per volym ändras inte. Jag föredrar pellets då förändringarna i karet blir lite långsammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minutes ago, Lasse said:

Du har alldeles rätt - man gör aktiverat kol från asfalt och brunkol och använder det i akvarium. Men när de pratar om lignit carbon source - det är inte helt klar om det är brunkol de pratar om eller träd.

Kokosnötskal verkar vara vanligt, iaf i vinbutiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/11/2019 at 11:25 AM, stigigemla said:

Aktivt kol för hembränning eller köksfläktar innehåller fosfat.

 

23 hours ago, stigigemla said:

Om aktivt kol innehåller fosfat är det risk att det också innehåller metaller

 

14 minutes ago, stigigemla said:

Kol från stenkol renas i allmänhet en andra gång i vattenånga i 1100 grader om jag kommer ihåg rätt och då skall metallrester, svavel och fosfor försvinna.

Fast vinbutiker säljer ju också stenkol...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Lasse sa:

Du har alldeles rätt - man gör aktiverat kol från asfalt och brunkol och använder det i akvarium. Men när de pratar om lignit carbon source - det är inte helt klar om det är brunkol de pratar om eller träd. Jag är tyvärr 20 år för sent ute. Men det snarare stärker min övertygelse att inte använd aktivt kol.

 

MVH Lasse

Vad är dåligt med det? Kolväten? Man gör Alvedon av brunkol så vad kan vara fel med det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alvedon är ju farligt i regelbundna doser så det var dålig reklam. Brunkol räknar jag som en mindre metamorfoserad form av stenkol.

Om kolet man använder för vin eller köksfläktar innehåller lite fosfat eller metaller spelar ingen roll. Vi simmar ju inte ofta i vinet.

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här en intressant fråga som bland annat har bekymrat Randy på R2R en hel del under åren. När man doserar H202 direkt i akvariet (och ibland när man återladdat oxydatorn) så dyker redox. Det här var så observerat och bevisat att han trots vetskapen om att en oxiderande effekt som väteperoxid ger i det stora hela SKALL höja redox. Han såg detta i praktiken men kunde inte besvara det teoretiskt. Ett bekymmer för en kemist. När jag letade efter lite uppgifter om annat så snubblade jag på svaret till det hela och frågade om han hade övervägt den processen/förklaringen. Har inte fått svar på den frågan än  ? Troligtvis hade jag rätt. I korthet - när H2O faller sönder så är det första ledet H2O2 -> H2O + O per definition en reducerande process - redox sjunker. När sedan den fria O atomen oxiderar något så är det per definition en oxidativ effekt. det verkar som på sikt så är den oxidativa processen den starkaste. Men när du lägger i ren H2O2 i karet sker en snabb katalys - väldigt snabbt faller många molekyler isär och du får en kraftig reducering av H2O2 molekylen - det ser du på redoxpotentialen - den sjunker för att sedan stiga när O atomerna börjar oxidera både det ena och det andra. Oftast ser du inte detta med en Oxydator eftersom det sker en långsam frisättande av H2O2

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Det här en intressant fråga som bland annat har bekymrat Randy på R2R en hel del under åren. När man doserar H202 direkt i akvariet (och ibland när man återladdat oxydatorn) så dyker redox. Det här var så observerat och bevisat att han trots vetskapen om att en oxiderande effekt som väteperoxid ger i det stora hela SKALL höja redox. Han såg detta i praktiken men kunde inte besvara det teoretiskt. Ett bekymmer för en kemist. När jag letade efter lite uppgifter om annat så snubblade jag på svaret till det hela och frågade om han hade övervägt den processen/förklaringen. Har inte fått svar på den frågan än  ? Troligtvis hade jag rätt. I korthet - när H2O faller sönder så är det första ledet H2O2 -> H2O + O per definition en reducerande process - redox sjunker. När sedan den fria O atomen oxiderar något så är det per definition en oxidativ effekt. det verkar som på sikt så är den oxidativa processen den starkaste. Men när du lägger i ren H2O2 i karet sker en snabb katalys - väldigt snabbt faller många molekyler isär och du får en kraftig reducering av H2O2 molekylen - det ser du på redoxpotentialen - den sjunker för att sedan stiga när O atomerna börjar oxidera både det ena och det andra. Oftast ser du inte detta med en Oxydator eftersom det sker en långsam frisättande av H2O2

 

MVH Lasse

Lysande! Visste väl att du satt inne med svaret? Det är viktigt för mig att veta. Har svårt för att bara acceptera. Har du märkt av om skummaren tagit mer när du kör oxidator? Min tog mer när jag körde väteperoxid rakt i mot dino. I o f s inte konstigt när mycket organiskt skit bryts ner. Och det är ju det man vill. Kör även med UVC 6 h varje natt. Sägs att ozon bildas mellan uvc och h2o2? Min fundering är om det är en långsiktigt dålig kombination?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, KMG sa:

Och det är ju det man vill. Kör även med UVC 6 h varje natt. Sägs att ozon bildas mellan uvc och h2o2? Min fundering är om det är en långsiktigt dålig kombination?

Vissa typer av UVC har - förutom toppen kring 254 (253.6 nm) nanometer en topp vid ca 180 nm (185 nm). Toppen vid ca 254 nm är den som dödar mikrorganismer  och den vid 180 nm skapar ozon via syremolekylen.

 

Det saluförs sk bredbands aktiva rör - det är rena snake oil

De mest effektiva rören för oss är de som baseras på lågtryck teknik och har kvicksilver eller amalgam i sig. - Oftast T8 men andra finns. Av fabrikaten vet jag att TMC använder dessa rör. - de skapar mest av den enda dödande våglängden 253.6 nm. Men dessa rör ger också en topp vid 185 nm som förstärker effekten av UV-C röret och ger den en liten långtidseffekt ute i karet i form av Ozon. UV-C plus H2O2 ger inte ozon - istället är det så att ozonet (som skapas av UVC röret) katalyserar sönderfallet av H2O2 och du får en HÖGRE effekt än om du kör UVC eller H2O2 enbart -> 1+1=3 med andra ord. Det finns kommersiel teknik som använder detta.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Vissa typer av UVC har - förutom toppen kring 254 (253.6 nm) nanometer en topp vid ca 180 nm (185 nm). Toppen vid ca 254 nm är den som dödar mikrorganismer  och den vid 180 nm skapar ozon via syremolekylen.

 

Det saluförs sk bredbands aktiva rör - det är rena snake oil

De mest effektiva rören för oss är de som baseras på lågtryck teknik och har kvicksilver eller amalgam i sig. - Oftast T8 men andra finns. Av fabrikaten vet jag att TMC använder dessa rör. - de skapar mest av den enda dödande våglängden 253.6 nm. Men dessa rör ger också en topp vid 185 nm som förstärker effekten av UV-C röret och ger den en liten långtidseffekt ute i karet i form av Ozon. UV-C plus H2O2 ger inte ozon - istället är det så att ozonet (som skapas av UVC röret) katalyserar sönderfallet av H2O2 och du får en HÖGRE effekt än om du kör UVC eller H2O2 enbart -> 1+1=3 med andra ord. Det finns kommersiel teknik som använder detta.

 

MVH Lasse

Du har vass koll! Hatten av! Har nu beställt en oxidator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Lasse sa:

Nja vet inte om kollen är vass. Men jag har levt ett långt liv ?

 

MVH Lasse 

Inte då. Bara barnet! Gandalf har levt länge. Med CRISPR Cas9 är vi alla barn. Man säger kring 300 - 500 år kommer bli ny livslängd. Mycket saltvatten blir det... ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Det här en intressant fråga som bland annat har bekymrat Randy på R2R en hel del under åren. När man doserar H202 direkt i akvariet (och ibland när man återladdat oxydatorn) så dyker redox. Det här var så observerat och bevisat att han trots vetskapen om att en oxiderande effekt som väteperoxid ger i det stora hela SKALL höja redox. Han såg detta i praktiken men kunde inte besvara det teoretiskt. Ett bekymmer för en kemist. När jag letade efter lite uppgifter om annat så snubblade jag på svaret till det hela och frågade om han hade övervägt den processen/förklaringen. Har inte fått svar på den frågan än  ? Troligtvis hade jag rätt. I korthet - när H2O faller sönder så är det första ledet H2O2 -> H2O + O per definition en reducerande process - redox sjunker. När sedan den fria O atomen oxiderar något så är det per definition en oxidativ effekt. det verkar som på sikt så är den oxidativa processen den starkaste. Men när du lägger i ren H2O2 i karet sker en snabb katalys - väldigt snabbt faller många molekyler isär och du får en kraftig reducering av H2O2 molekylen - det ser du på redoxpotentialen - den sjunker för att sedan stiga när O atomerna börjar oxidera både det ena och det andra. Oftast ser du inte detta med en Oxydator eftersom det sker en långsam frisättande av H2O2

 

MVH Lasse

Kan det inte vara så enkelt att väteperoxiden oxiderar resistenta organiska föreningar ganska omedelbart och detta leder till att halten nya organiska ämnen som lätt kan oxideras (=har ORP-sänkande inverkan) ökar en period. När dessa produkter sedan tas upp av något levande eller bryts ned stiger ORP över det ursprungliga värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det - orp nedgången sker nästan direkt när Väteperoxiden når ytan. Väldigt snabbt. Jag har inte länken men det var en vetenskaplig artikel som förklara det och det är logiskt När H2O2 förlorar en syre så är det en reduktion. 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...